کد خبر: ۱۳۱۱۹۰
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۰ - ۰۲:۴۲

جلالی: سهم كمتر از ۲۰ درصد از خزر برای ایران قابل پذیرش نیست

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سخنگو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به برگزاری بیست و نهمین اجلاس خزر در مسكو، گفت: حداقل سهم ایران از خزر ۲۰ درصد است.

كاظم جلالی درباره برگزاری بیست و نهمین اجلاس خزر در مسكو، گفت: كشورهای ساحلی در نشست ۱۹۹۷ تركمنستان تصمیم گرفتند كه تعیین رژیم حقوقی این دریا براساس اجماع ۵ همسایه باشد، به همین خاطر از آن زمان تا به امروز اجلاس‌های كار‌شناسی مختلفی میان همه طرف‌ها برگزار شد.

نماینده شاهرود در مجلس شورای اسلامی سیر و روند اجلاس‌های كار‌شناسی را مطلوب خواند و تصریح كرد: این جلسات زمینه‌ساز برداشتن گام‌های خوبی جهت رسیدن به اجماع شد، اما واقعیت آن است كه توافق نهایی روی رژیم حقوقی خزر زمان می‌برد.

وی با بیان اینكه خزر دریاچه‌ای بزرگ میان ۵ كشور است، افزود: امید است این اجلاس‌ها و رایزنی‌ها برای تامین صلح و امنیت منطقه، صیانت از تمامیت ارضی كشور‌ها و استفاده عادلانه آنها از ظرفیت‌ها و منابع زیرزمینی، صیادی و كشتیرانی در خزر موثر باشد.

سخنگوی كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاكید بر سهم ۲۰ درصدی ایران از دریای خزر، ‌ اظهار كرد: جمهوری اسلامی در مسیر تامین حقوق ملت ایران با تمام توان چانه زنی می‌كند چون حداقل سهم ایران از دریای خزر ۲۰ درصد است و كمتر از ۲۰ درصد قابل پذیرش نیست.

وی ادامه داد: نمایندگان ایران در نشست‌های مشترک ۵ كشور تمام تلاش خود را به كار گرفتند تا ‌در روند تصمیم‌گیری‌ها تاثیرگذار باشند، از این حیث عملكرد آنها مطلوب ارزیابی می‌شود.

بیست و نهمین اجلاس خزر در مسكو با حضور نمایندگان ویژه پنج كشور ساحلی از روز سه‌شنبه- ۲۸ تیر ماه - به مدت دو روز به منظور ادامه بحث و بررسی در مورد تدوین پیش‌نویس كنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر، درمحل وزارت امورخارجه فدراسیون روسیه در حال برگزاری است. 

سخنگو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به برگزاری بیست و نهمین اجلاس خزر در مسكو، گفت: حداقل سهم ایران از خزر ۲۰ درصد است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین