کد خبر: ۱۳۴۰۰۴
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۰ - ۰۸:۲۴

351 میلیارد تومان چای داخلی کود می‌شود!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس سازمان چای کشور از کود شدن 195 هزار تن چای تولید داخل که از سال‌های گذشته در انبارها باقی مانده است خبر می‌دهد، این چای‌ها 351 میلیارد تومان ارزش دارد و می‌توانست مصرف چای دو سال ایران را تامین کند. 

علی محرر اظهار داشت: آمارها نشان می‌دهد که 195 هزار تن چای مانده از سال‌های 72 تا 88 در انبارها وجود دارد و طبق مصوبه دولت، چای ایرانی اگر بیش از 3 سال و چای خارجی بیش از 1.5 سال در انبار بماند، غیرقابل استفاده است. بنابراین این چای‌ها اکنون غیرقابل استفاده است و دولت به سازمان چای کشور مجوز داده که برای تولید کود و مصارف صنعتی از آن استفاده شود. 

محرر گفت: قیمت کنونی یک کیلوگرم چای خشک 1800 تومان است که با این حساب، ارزش ریالی این مقدار چای خشک 351 میلیارد تومان می‌شود. 

وی در پاسخ به اینکه آیا این چای‌ها در زمانی که انبار می‌شد قابل استفاده بوده است گفت: این چای‌ها از نظر کیفیت خیلی عالی بوده و می‌توانست به جای واردات از آنها استفاده شود. 

محرر در پاسخ به اینکه چرا با وجود کیفیت عالی از چای داخلی استفاده نشده و بازار در اختیار چای خارجی بوده است گفت: باید مسئولان وقت تدبیر به خرج می‌دادند و با فعال کردن بازرگانی و تجارت اجازه نمی‌دادند چای مناسب داخل در آن انبارها فاسد و غیرقابل استفاده شود. 

محرر گفت: به جای اینکه این چای‌ها در بسته‌بندی‌های مناسب بریزند و اسانس مناسب زده و به بازار عرضه کنند از دولت وام گرفته‌آند و پول چایکاران داده‌‌اند و چای تولیدی را انبار کردند. 

رئیس سازمان چای کشور افزود: 41 هزار و 500 تن از این چای از سال 72 انبار شده و مربوط به سازمان چای سابق است. 51 هزار و 500 تن از سال 86 الی 88،انبار شده که مربوط به خرید تعاون روستایی است و 100 هزار تن از سال 72 تا 82، توسط شرکت‌های سندیکایی انبار شده است. 

وی گفت: تنها از دو سال پیش که خرید برگ سبز چای توسط سازمان چای کشور انجام می‌شود چای سنواتی باقیمانده نداریم زیرا همه آنها برای بسته‌بندی به کارخانه تحویل داده می‌شود. 

محرر گفت: نیاز سالانه چای به کشور 100 الی 110 هزار تن است که سرانه مصرف آن در جوامع شهری یک کیلو و 250 گرم و جامعه روستایی یک کیلو و 400 گرم است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین