کد خبر: ۱۳۴۰۱۹
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۱

افروغ: باید از نخبگان دل‌جویی شود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: عماد افروغ معتقد است که برای حضور دوباره نخبگان در عرصه سیاسی کشور و به‌ویژه کاندیداتوری انتخابات مجلس باید از آن​ها دل‌جویی شود.

این جامعه‌شناس و استاد دانشگاه، با اعتقاد بر اینکه سلب اعتمادی صورت گرفته است، گفت: اطمینان‌خاطر وجود ندارد. چه از ناحیه نخبگانی که می​خواهند وارد عرصه شوند و خودشان را عرضه کنند و چه از سوی مردمی که می​خواهند رای دهند.

به گفته وی، قرائن نشان می​دهد که ما حضور نخبگی و مردمی پررنگی به‌خاطر مسائلی که اتفاق افتاده نخواهیم داشت. مگر اینکه بخواهیم بگوییم هیچ مسأله‌ای نبوده و اگر هم بوده نباید درباره آن حرفی بزنیم! من معتقدم که به‌خاطر اتفاقاتی که افتاده، سلب اعتماد عمومی رخ داده و حوادثی قبل، حین و بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری دهم رخ داده که باید مرمت شود. مثلا تهمت​ها و افتراهایی زده شده که نه سندی برای اثبات آن ارائه شده و نه عذرخواهی صورت گرفته است.

افروغ، عطف به این قرائن اینچنین قضاوت کرد که «نباید شاهد تحول عمده​ای در مجلس بعد باشیم» و افزود: چون این تحول عمده، به عرضه نخبگی برمی​گردد که وقتی نخبه​ای خودش را عرضه نمی‌کند؛ انتخاب محدود به یک‌سری افراد و اشخاص خاص می​شود. موضوع بعد هم به حضور مردم بر می​گردد. اما باید در وهله اول عرضه​ای از سوی نخبگان صورت بگیرد و بعد منتظر حضور مردم باشیم. اما اگر اتفاقاتی رخ دهد و سعه صدری دیده شود، در تایید صلاحیت​ها وسعت نظر لحاظ شود و عذرخواهی​هایی صورت بگیرد و قوه قضاییه با این بداخلاقی​ها و بی اخلاقی​ها مستقل و مقتدرانه برخورد کند و هر از چندگاهی برای تسلی خاطر شعار ندهد و واقعاً عمل کند، می‌توان امیدوار بود که اتفاقی بیفتد.

پس از آزادی و تخفیف مجازات برخی محکومان سیاسی در روزهای اخیر، افروغ با استقبال از این اقدام، گفت: در این منازعات و درگیری‌هایی که در سال‌های اخیر اتفاق افتاد، تا حدودی چهره رحمت‌آمیز نظام تحت‌الشعاع وجه و چهره قهرآمیز آن قرار گرفته شد و متاسفانه اختلافات گذشته گروه‌های سیاسی و تفسیرهای غلط از اتفاقاتی که در کشور رخ داد، بر این غلبه افزود. عفو تعدادی از زندانیان سیاسی اقدامی مبارک و ارزنده و گامی مثبت است. این اقدام گامی مثبت در ارتقای اعتماد عمومی و هم به نمایش گذاشتن چهره محبت‌آمیز و توام با رحمت و رافت نظام است.

عماد افروغ این اقدام را در راستای تحکیم پایه‌های مقبولیت و مشروعیت نظام جمهوری اسلامی و ارتقای اعتماد عمومی تفسیر می کند و می گوید یقین دارم تمام گروه‌ها پیام لازم را از این عفو و آزادی‌ها استنباط خواهند کرد و می‌کوشند در نوع تفسیر و نگاه‌شان از اتفاقات و نحوه مواجهه با یکدیگر تجدیدنظر کنند. من این اقدام مبارک را در راستای تقویت وحدت و جنبه رحمت معنی می‌کنم.

وی به خبرآنلاین گفت که اگرچه زمینه حضور نخبگان در عرصه فعالیت‌های سیاسی به‌ویژه کاندیداتوری برای انتخابات مجلس چندان امیدبخش نبود اما با اقدامات مبارک اخیر بارقه​ امیدی دیده می​شود و باید منتظر روزها و اقدامات آتی بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین