کد خبر: ۱۳۸۷۸۶
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۰
در سال ۸۹

بودجه دولت ۲۶ هزار میلیارد تومان کسری آورد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: تراز عملیاتی بودجه سال ۸۹ کل کشور در پایان بهمن ماه سال گذشته با بیش از ۲۶٬۰۰۰ و ۵۰۰ تومان کسری مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، طی ۱۱ ماهه ۱۳۸۹ مجموع درآمدهای عمومی دولت ۲۹۷٬۵۱۱٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ریال بود که در آن سهم درآمدهای مالیاتی از ۶۷ درصد در سال قبل به ۸۰٫۳ درصد افزایش یافت و به همین نسبت از سهم سایر درآمدها کاسته شد.

در این دوره از مجموع واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای، ۳۹۴٬۱۷۹٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ریال (‌۹۹٫۷ درصد) از محل منابع حاصل از نفت و فرآورده‌های آن و ۱٬۱۵۷٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ریال از محل فروش اموال منقول و غیرمنقول بود.

واگذاری دارایی‌های مالی در این دوره ۴۱٬۱۶۸٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ریال بود که در مقایسه با رقم مصوب، ۷۹٫۵ درصد عدم تحقق به دلیل محقق نشدن ۷۴٫۶ درصد وصولی از محل واگذاری شرکت‌های دولتی و عدم تحقق ۱۰۰ درصدی استفاده از موجودی حساب ذخیره ارزی بود.

طی ۱۱ ماهه ۱۳۸۹ ، پرداخت هزینه‌ای‌(جاری) دولت به ۵۴۷٬۳۰۵٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ریال رسید که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۶٫۳ درصد رشد و نسبت به رقم مصوب ۸۱٫۱ درصد تحقق داشت.

پرداخت‌های عمرانی نسبت به دوره مشابه سال قبل با ۴٫۶ درصد رشد ۱۵۶٬۱۲۹٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ریال رسید که ۴۶٫۵ درصد نسبت به رقم مصوب عدم تحقق داشت. 

از مجموع تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (پرداخت‌های عمرانی) ۷۸٫۷ درصد به صورت ملی و مابقی استانی پرداخت شده است. در این دوره رقم تملک دارایی‌های مالی براساس ارقام خزانه‌داری کل وزارت امور اقتصاد و دارایی معادل ۱۵٬۰۸۳٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ریال بود که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۷۵٫۶ درصد کاهش یافت.

در نتیجه عملکرد بودجه عمومی دولت در پایان بهمن ۱۳۸۹‌، تراز عملیاتی دولت ۲۶۵٬۲۹۱٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ریال کسری داشت. با توجه به خالص واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای، مجموع تراز عملیاتی و سرمایه‌ای با ۲۶٬۰۸۵٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ریال کسری مواجه شد که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل ۷۶ درصد کاهش نشان می‌‌دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین