کد خبر: ۱۶۲۹۹۹
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۶
شعاری که در حد شعار باقیست

حمایت از" تولید ملی" به کجا رسید؟!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی سال جاری هدف اقتصادی را برای سال 91 انتخاب کردند تا اهمیت پرداختن به موضوعات اقتصادی در کشور در اولویت قرار بگیرد و مردم در کنار مسئولان در تحقق بخشی این مهم تلاش کنند.

با توجه به سخنان رهبری در ابتدای سال، اهمیت عملکرد دو بخش جامعه یعنی مردم و مسئولان نمود بیشتری پیدا کرد؛ در یک بخش وظایف مهمی بر دوش مسئولان سیاستگذار و اجرایی کشور نهاده شد و در بخش دیگر عملکرد مردم و سازمان های مردم نهاد اهمیت بیشتری پیدا کرد. هر چند به نظر می رسد بخش دوم گوی سبقت را در این عرصه از مسئولان ربوده است.

همانطور که انتظار می رفت در ابتدای سال بسیاری از مسئولان عالی رتبه کشور با تمجید از شعار «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» ابراز امیدواری کردند که طی روزهای آتی اقدامات لازم جهت حمایت از شعار امسال را به کار خواهند بست، حالا پس از گذشت بیش از نزدیک به چهار ماه از سخنان ابتدای سال مسئولان، نگاهی گذرا به فعالیت های صورت گرفته توسط مسئولان در این 90 روز خالی از لطف نیست؛

در سه ماه سپری شده از سال جدید از یک سو میزان واردات بی رویه به کشور افزایش داشت و از سوی دیگر میزان حق گمرگی کالاهای خارجی چنین افزایشی را تجربه نکرد (میزان پایین بودن حق گمرگی باعث ارزان تمام شدن ورادات کالا در داخل کشور می شود) که این موضوع به نوعی بیانگر آن است که عزم جدی برای جلوگیری از ورود بی رویه کالای خارجی وجود ندارد. (اختصاص 24 میلیارد دلار تنها در یک مصوبه ابعاد کم توجهی به واردات بی رویه را نشان می دهد.)

از طرفی هجوم انواع و اقسام کالاهای چینی از گوشی تلفن همراه گرفته تا کیف و کفش، کارد، وسایل آشپزخانه، پوشاک، مداد و پاک کن، دفتر مشق دانش آموزان، انواع محصولات کشاورزی و صنعتی ... نشان دهنده عدم حمایت جدی مسئولان از تولید ملی است.

جولان بنرها و بیلبوردهای تبلیغاتی در بزرگراه‌ها، تابلوهای بزرگ شهری و بین شهری، پل‌های عابر پیاده ، تابلوهای الکترونیکی از آن دست مواردی است که عملکرد وزارت ارشاد، مسئولان اداره زیباسازی شهرداری و . . را در خصوص حمایت از شعار سال زیر سوال برده است.

اما در طرف دیگر مردم کشورمان در راستای شعار امسال، از مسئولان کشور پیشی گرفتند؛ به طوری که می توان گفت عده زیادی از مردم در حد توان از کالاهای تولید داخل استفاده کردند و در جایی که کالای مورد نیاز مشابه داخلی وجود نداشت به ناچار از کالاهای خارجی بهره بردند.

نهادهای مردمی و انجمن های غیر دولتی نیز در حد توان تلاش کردند تا به «شعار تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» جامه عمل بپوشانند؛ به طوری که می توان آن ها را در این مسیر موفق خواند.

به عنوان نمونه در حرکتی خودجوش و مردمی برای نخستین‌ بار در کشور، دبیرخانه هم‌اندیشی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی بدون هیچ وابستگی به نهادهای دولتی آغاز به کار کرد. دبیرخانه ای که یکی از مهمترین دغدغه‌هایش برگزاری نشست و هم‌اندیشی، نخبگان و صاحبنظران و متخصصان ایرانی در راستای حمایت از تولیدگران ایران اسلامی است.

راه‌اندازی کمیته "حمایت از تولید ملی" توسط دفتر تحکیم وحدت دانشجویی یکی دیگر از اقدامات موثر نهادهای غیر دولتی در راستای حمایت از تولید ملی بوده است. این کمیته با تشکیل کلاس‌های آموزشی دلایل اهمیت مصرف کالاهای ایرانی را برای دانشجویان تبیین می کند تا پس از آن تفهیم، دانشجویان این مهم را برای آحاد جامعه تشریح و تبیین کنند.

به هرحال باتوجه به موضوعات مطرح شده به نظر می رسد که هنوز مسئولان ذیربط تمام تلاش خود را برای تحقق شعار امسال به کار نگرفته اند و به طور جدی وارد عرصه ی عمل نشدند.

به گزارش عصر امروز،در پایان نیز انتظار می رود با تشکیل کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اصل44 در مجلس نهم شورای اسلامی و همکاری مسئولان و بازوهای اجرایی کشور در فاصله باقی مانده تا پایان سال مسئولان سهم عمده خود را در راستای تحقق شعار "تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی" ایفا کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
0
0
تولید ملی ........ با این حجم از واردات میوه دیگر کشاورزی را در کتابها باید بخوانیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
0
0
ازمرغهایی که از سر سفره مردم پریدند بپرسید واز مرکز امار !!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
0
0
آمار واردات كشور ، بسته شدن كارخانجات توليدي داخلي ، اخراج كارگران قراردادي در شركتهاي مختلف و..... بخوبي نشان دهنده حمايت از توليد ملي و كار و سرمايه ايراني است
...................... آفرين بر اين دولت
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین