کد خبر: ۱۷۲۳۵۱
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۹

پژو اموالش را می‌فروشد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اگرچه پژو در این هفت ماه هیچ‌گاه رسما از این تحریم صحبتی به میان نیاورده و نگفته دیگر با خودروسازی ایران ارتباط ندارد، اما در عمل اوضاع به شکلی در این مدت پیش رفت که اذهان عمومی مجبور به قبول قطع ارتباط شرکای بیست و چند ساله شد.

در این هفت ماه خودروسازی ایران با افت شدید تولید روبه‌رو شد و در این بین، محصولات پژو گل سرسبد افت تیراژ بودند و کار به جایی رسید که کاهش نقدینگی، خودروسازان داخلی را به فروش اموال شان مجبور کرد.

حالا چرخ روزگار چرخیده و بحران مالی طوری به پژو فشار آورده که این شرکت نیز اموال خود را برای تامین نقدینگی به فروش گذاشته است. پژوسیتروئن که بزرگترین خودروساز فرانسه و یکی از معتبرهای صنعت خودرو اروپا به شمار مي‌رود، ماه‌ها است با بحران مالی روبه‌رو شده و جزو آن دسته از شرکت‌هاي منطقه یورو است که همزمان با بحرانی شدن اوضاع مالی اروپا همواره اخباری مبنی بر مشکلات مالی، تعدیل نیرو و فروش سهام آن منتشر شده و مي‌شود.
حتی برخی کارشناسان معتقدند تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهایی که پژو طی ماه‌هاي گذشته با سایر خودروسازان دنیا منعقد کرده است با همین بحران‌هاي مالی اش ارتباط دارد. به خصوص تفاهم‌نامه همکاری مشترک پژو با جنرال موتورز آمریکا نیز که حتی مي‌توانست به معنای از دست دادن بازار بزرگ ایران باشد، بی‌ارتباط با بحران‌هاي مالی پژویی‌ها نیست زیرا جنرال موتورز در جریان این تفاهم‌نامه بخشی از سهام شرکت فرانسوی را خریده است.

طبعا فروش سهام پژو به جنرال موتورز علاوه بر اینکه همکاری‌هاي مشترک فنی و تکنولوژیکی طرفین را به دنبال خواهد داشت، نقدینگی پژو را نیز بالا خواهد برد و این نشان مي‌دهد قصد پژو از برقراری ارتباط با غول خودروسازی دنیا فقط شراکت نبوده است.

با این حال فروش سهام به جنرال موتورز نیز نتوانست پژو را در برابر طوفان اقتصادی اروپا مصون نگه دارد و این شرکت تا به امروز بخش هایی دیگر از سهام خود را واگذار و حتی خبر از تعطیلی کارخانه‌ها و اخراج کارگران داده است. پژو که به نظر مي‌رسد بیش از سایر خودروسازان معتبر اروپا از بحران مالی اين قاره آسیب دیده، چندی پیش نیز اعلام کرد یکی از کارخانه‌هاي بزرگ خود را تعطیل و هشت هزار نفر از کارگرانش را اخراج مي‌کند.

حالا نیز اوضاع به حدی بحرانی شده که خودروساز بزرگ فرانسه دست به فروش اموال خود زده و دیگر حتی به سهام نیز راضی نیست، بلکه کار به فروش ساختمان‌هاي اداری نیز رسیده است. حکایت این روزهای پژو حکایت کسی است که از شدت فقر و نیاز رو به فروش کلیه‌اش آورده، زیرا هر طور زنده ماندن را بر مردن ترجیح مي‌دهد.

پژو هم این روزها در حال فروش اموال و دارایی اش است چون مي‌داند بدون برخی از آنها نیز اگرچه ضعیف خواهد شد، اما حداقل مي‌تواند به ادامه حیاتش امیدوار باشد. این اوضاع را البته خودروسازی ایران نیز دارد و خودروسازان داخلی کم کم به فروش اموالشان راضی شده‌اند، از ایران خودرو که سهام بانک پارسیان خود را به فروش خواهد گذاشت تا سایپا که مي‌خواهد سهام سایت کاشان خود را بفروشد.

اینجاست که «پژوسیتروئن»، «ایران خودرو» و «سایپا» شرایطی شبیه به هم پیدا کرده و همگی راضی به سبک کردن خود شده‌اند و از این لحاظ فرقی میان آنها نیست. هر سه بحرانی شده‌اند، هر سه مشکل مالی دارند و هر سه مي‌خواهند با فروش دارایی‌ها و اموال‌شان باز هم فرصت نفس کشیدن داشته باشند، حال اینکه موفق شوند یا نه، پرسشی است که زمان به آن پاسخ خواهد داد.

پژو نجات مي‌یابد؟
اما اگرچه پژو با فروش دارایی‌هاي خود در حال کسب نقدینگی است و مي‌خواهد بحران مالی اش را پشت سر بگذارد، اما ظاهرا کارشناسان اروپایی چندان امیدی به حل صددرصدی مشکلات این شرکت حداقل در کوتاه مدت ندارند.

به اعتقاد آنها، هزینه‌هاي نجات گروه پژوسیتروئن بیش از هر شرکت دیگری در اروپا افزایش یافته است، زیرا شرکت‌هاي بیمه نگران آن هستند که حتی فروش اموال و دارایی‌ها هم کمکی به حل بحران کسری بودجه و بدهی‌هاي آن نکند.

پژو برای تراز کردن وضعیت مالی خود روز پنج شنبه طی توافقی 75 درصد از کارخانه جفکو، سازنده خودروهای سنگین را به شرکت دولتی راه آهن روسیه فروخت. ارزش این معامله حدود 800 میلیون یورو به اضافه بخشی از سهام پژو سیتروئن است، سهمی که ارزش آن 100 میلیون یورو برآورد مي‌شود. خودروساز بزرگ فرانسه پیش‌تر نیز یک میلیون یوروی دیگر از سهام خود را برای واگذاری در قالب اوراق قرضه ارائه کرد که در نوع خود عدد بزرگی به حساب مي‌آید.

بحران کسری بودجه پژو در ماه‌هاي اخیر چنان عمیق بوده و آن چنان به آن فشار آورده است که خودروساز فرانسوی در ماه آوریل سال جاری ساختمان اداری 48 ساله خود در پاریس را هم در ازای 425 میلیون یورو به فروش رساند.

این در حالی است که فیلیپ ورین، مدیرعامل گروه پژوسیتروئن ماه جولای اعلام کرده خانواده پژو، به عنوان مالک اصلی دومین خودروساز بزرگ اروپا بعد از فولکس واگن، در شش ماه نخست امسال هر ماه 200 میلیون یورو پول نقد به این مجموعه تزریق کرده است.

با این وجود طی همین مدت پژوسیتروئن ضرر هنگفتی بالغ بر 819 میلیون یورو داشته که در نوع خود عدد بسیار بزرگی به حساب مي‌آید. حال تصمیم این خانواده برای فروش دارایی‌ها پس از فراگیر شدن بحران مالی در حوزه یورو، سهم دارایی‌هاي ثبت شده این خانواده را از 90 درصد در سال 2000 میلادی به 35 درصد در حال حاضر رسانده است.

در همین حال فرانسوا اولاند ريیس‌جمهور فرانسه نیز پنج‌شنبه گذشته اعلام کرد که روز 19 سپتامبر پژو در فهرست فیچ (Fitch Rating) به سه رتبه زیر حداقل رتبه لازم برای سرمایه‌گذاری سقوط کرده است. به گفته اولاند، این موضوع نشان مي‌دهد پژو در شرایط جدا دشواری قرار دارد. 

به گزارش دنیای اقتصاد،برخی تحلیلگران، از جمله «سوکی‌مان» استراتژیستی از مؤسسه Societe Generale در لندن، معتقدند اگرچه به نظر مي‌رسد تحولاتی مانند فروش جفکو، در کوتاه مدت به سود خودروساز بحران‌زده فرانسه باشد، اما در بلندمدت به ضرر این شرکت خواهد بود. این تحلیلگران تاکید مي‌کنند که چنین اقداماتی در آینده مولد سود برای پژو نخواهند بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
0
0
مطمئن باشید اگر قطع رابطه با ایران به ضرر این شرکت بود این کار را نمی کرد. مدیران پژو قبل از انجام هر کاری حتما جنبه های ان را بررسی می کنند مثل ما نیستند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین