کد خبر: ۲۱۲۶۶۳
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۰

کراکر: هرگونه تفاهم بین آمریکا و ایران، به نفع ثبات در منطقه است

سفیر سابق آمریکا در عراق و افغانستان با اشاره به اینکه واشنگتن به عمل و تعهد ایران در قبال جامعه بین‌المللی نیاز دارد، تاکید کرد هرگونه تفاهم بین تهران و واشنگتن به نفع ثبات در منطقه است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: کراکر: هرگونه تفاهم بین آمریکا و ایران، به نفع ثبات در منطقه است

 رادیو آزاد اروپا به مصاحبه با «رایان کراکر» سفیر سابق آمریکا در تعدادی از کشورها از جمله عراق و افغانستان، سوریه و پاکستان، درباره ایران پرداخته است.

در ابتدای آنچه رادیو آزاد اروپا به آن پرداخته، آمده است که کراکر یکی از با تجربه ترین مقامات آمریکای نسل خود در دیپلماسی خاورمیانه محسوب می شود؛ وی پس از خدمت در پست سفیری آمریکا در لبنان، کویت، سوریه و پاکستان، به عنوان سفیر آمریکا در عراق در طول سال های 2007 تا 2009 میلادی منصوب شد و اخیرا نیز در طول سال های 2011 تا 2012، در افغانستان سفیر بود.

بر اساس آنچه در این خبر ادعا شده است، کراکر زمانی که سفیر آمریکا در عراق و افغانستان بود، گاهی ارتباط بین آمریکا و ایران را فراهم و حتی تسهیل کرده است.

رادیو آزاد اروپا در ادامه مدعی شده است که هیئت ایرانی اخیرا از کراکر برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دعوت به عمل آورد و این نماینده آمریکایی به صورت مخفیانه با مقامات ارشد ایرانی دیدار داشته است.

رادیو آزاد اروپا در مصاحبه با کراکر که در حال حاضر ریاست دانشکده خدمات دولتی و عمومی جرج بوش در تگزاس را بر عهده دارد، به بررسی دیدگاه وی درباره ایران پرداخته است.

* کراکر: آمریکا به عمل و تعهد روحانی در قبال جامعه بین‌الملل نیاز دارد

سفیر سابق آمریکا در افغانستان با اشاره به حضور برجسته ایران در مجمع عمومی سازمان ملل و دیدار گروه 1+5 با وزیر خارجه ایران و بعد از آن دیدار بین «جواد ظریف» با «جان کری» همتای آمریکایی اش، اعلام کرده است که در شرایط فعلی در مقایسه با گذشته عرصه بسیار مناسب و مطلوب تری ایجاد شده است اما در عین حال آمریکا به عمل و تعهد دکتر «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران در تامین ضمانت های لازم برای جامعه بین المللی درباره عدم حرکت تهران به سوی تولید تسلیحات هسته ای نیاز دارد.

* استقبال کراکر از پیشنهاد تهران برای رفع نگرانی‌ها درباره فعالیت هسته‌ای ایران

کراکر اعلام کرده است که در این مسیر مذاکرات سختی پیش رو خواهد بود.

این مقام آمریکایی با اشاره به اینکه شنیده است ایرانی ها می خواهند پیشنهادی را مطرح کنند که نگرانی های غرب درباره فعالیت های هسته ای تهران را رفع کند، اعلام کرد که این شروع خوبی است اما صرفا یک شروع است.

* کراکر: باید از یک بازی جمع صفر به یک بازی برد-‌برد برسیم

رادیو آزاد اروپا در ادامه این مصاحبه نظر کراکر را درباره اظهارات دکتر روحانی مبنی بر توافق هسته ای میان ایران و قدرت های جهانی در طول مدت 3 تا 6 ماه و اینکه رئیس جمهور ایران از سوی رهبر این کشور قدرت کاملی برای نهایی کردن مذاکرات هسته ای دارد، جویا شد.

کراکر در این باره گفت: همانطور که رئیس جمهور روحانی و وزیر خارجه او در چندین مرحله اعلام کردند، مسیری که ما به مدت 8 سال گذشته و یا بیشتر در آن قرار داشتیم، نه برای جامعه بین المللی و نه برای ایران، یک مسیر سازنده نبوده است؛ بنابراین، اکنون زمان آن رسیده است که یک مسیر جدید را مورد امتحان قرار دهیم و از بازی جمع صفر به یک بازی برد برد برسیم و آنطور که من از سخنان ایرانی ها متوجه شده ام، منظور آنها از بازی برد-برد، نتیجه ای است که در آن جامعه بین المللی بپذیرد که ایرانی ها به دنبال تسلیحات هسته ای نیستند و این تسلیحات را نخواهند داشت و در عین حال آنها (ایرانی ها) بتوانند یک برنامه انرژی صلح آمیز هسته ای به همراه سطوحی از غنی سازی را در قالب هنجارهای آژانس بین المللی انرژی اتمی حفظ کنند.

رادیو آزاد اروپا در ادامه مدعی ارتباطات مخفیانه بین مقامات آمریکایی و ایران بعد از حملات تروریستی 11 سپتامبر سال 2001 میلادی شده و نظر کراکر را درباره نقش این روابط مخفی در نشست های اخیر سازمان ملل پرسیده است.

کراکر در این باره مدعی شد که: اجازه بدهید بسیار صریح بگویم که گفت‌وگوهایی که من با ایرانی ها بعد از حملات 11 سپتامبر در زمینه افغانستان و متعاقب آن عراق داشتم، هنگامی که سفیر این کشورها بودم، به هیچ وجه مخفیانه و پنهان نبوده و اگر دقت کنید، می بینید که در رسانه ها گاه گاهی به این گفت‌وگوها اشاره شده است.

این مقام سابق آمریکایی همچنین مدعی شده است که با توجه به نشست اخیر 1+5 با حضور وزرای امور خارجه ایران، آمریکا و انگلیس، تصور اینکه این نشست بدون آمادگی های اولیه صورت گرفته باشد، سخت است.

کراکر در ادامه به نامه نگاری علنی بین رؤسای جمهور ایران و‌ آمریکا اشاره کرد و گفت این یک ارتباط مستقیم است.

* کراکر خواستار اظهار نظر ایران درباره قطعنامه تسلیحات شیمیایی سوریه شد

سفیر سابق آمریکا در عراق و افغانستان در پاسخ به این سوال که از دیدگاه وی چه میزان احتیاط در روابط میان آمریکا و ایران در ارتباط با بحران سوریه وجود خواهد داشت، به تاکید رئیس جمهور ایران در نیویورک درباره ضرورت همکاری جامعه بین المللی برای یافتن راهی جهت پایان بخشیدن به بحران سوریه اشاره کرد و با پرداختن به این موضوع که خود ایرانی ها در دهه 1980 میلادی قربانی استفاده از تسلیحات شیمیایی شدند، گفت: من انتظار دارم که ایرانی ها مستقیم و یا غیر مستقیم، درباره بحث هایی که در قطعنامه تاریخ 26 سپتامبر سازمان ملل درباره تسلیحات شیمیایی سوریه صورت گرفت، اظهار نظر کنند و اگر چنین اتفاقی بیفتد، نشانه مثبتی است.

* کراکر: هرگونه تفاهم بین آمریکا و ایران به نفع ثبات در منطقه است

رادیو آزاد اروپا در پایان مصاحبه خود نظر کراکر را درباره نوع تاثیر عادی سازی روابط بین آمریکا و ایران بر منطقه را جویا شد که کراکر گفت روابط حسنه میان آمریکا و ایران می تواند زندگی مردم عراق را آسان تر کند و مردم افغانستان نیز از این نوع رابطه میان تهران و واشنگتن استقبال می کنند.

کراکر گفت که از دیدگاه وی، سایر کشورهای منطقه نیز عمیقا به بهبود روابط آمریکا و ایران علاقه دارند و در صورت برقراری روابط حسنه میان واشنگتن و تهران، آمریکا باید صراحتا مشخص کند که هرگونه تفاهم بین ایران و آمریکا به نفع ثبات در منطقه است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین