کد خبر: ۲۱۳۰۶۵
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۲ - ۰۰:۱۵

بیماری تب کریمه کنگو جان یک لرستانی را گرفت

مدیرکل دامپزشکی لرستان گفت: بیماری تب کریمه کنگو جان یک لرستانی را گرفت.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: جوادگودرزی امروز در گفت‌وگو با فارس به تاریخچه بیماری تب کریمه کنگو اشاره کرد و گفت: تب هموراژیک ‌کنگو کریمه یک تب خونریزی دهنده ویروسی است که نخستین باربه صورت حاد در طی سال‌های 1944- 1945 باعث ابتلای بیش از 200نفر درمنطقه کریمه واقع در اوکراین ( اتحاد جماهیرشوروی سابق) شده است.

وی افزود: عامل بیماری بعدها در سال 1956 به همراه علائم مشابه در کنگو ( زئیر ) واقع در قاره آفریقا شناسائی شد.

مدیرکل دامپزشکی لرستان گفت: به همین خاطر نام این بیماری ترکیبی از هر دو محل کریمه و کنگو انتخاب شد، امروزه در بیشتر کشورها به خصوص کشورهای همسایه ایران، ویروس این بیماری ویا آنتی‏بادی مربوط به آن جداشده است.

گودرزی تصریح کرد: منشاء آن در ایران ورود دام‌های آلوده از مناطق مرزی شرق کشور اعلام شده است، در طی چند سال اخیر بیش از صد مورد  انسانی مظنون به بیماری و 45 مورد تایید و 15 مورد فوت در استانـ‌های خوزستان، بوشهر، چهار محال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، یزد، کرمان، تهران، اصفهان و فارس گزارش شده است.

مدیرکل دامپزشکی لرستان به مشخصات عامل بیماری تب کریمه کنگو  اشاره کرد و اظهار داشت: مقاومت ویروس در برابر حرارت کم است و دردمای c  ˚56 به مدت 30  دقیقه از بین می‌رود، بنابر این پختن گوشت و یا پاستوریزه کردن شیر باعث از بین رفتن ویروس می‌گردد، ضمنا ویروس می‏تواند در خون به مدت 10 روز در دمای c40 مقاومت کند.

وی افزود: صابون و مایعات یا مواد شستشو دهنده با اینکه ویروس از بین نمی‌برند ولی تا حدی ویروس را غیر فعال می‏کنند.

این مقام مسئول تصریح کرد: این ویروس بیشتر در بدن کنه تکثیر پیدا می‌کند و این ویروس شاخص چرخشش انتقال به کنه‌های دیگر است.

وی به  راه انتقال این بیماری اشاره کرد و یادآورشد: انتقال از طریق گزش کنه یکی از راه‌های مهم ابتلاء به حساب می‏آید.

مدیرکل دامپزشکی لرستان گفت: در فصل فعالیت کنه، اوایل بهار تا پائیز، احتمال آلودگی زیادتر است و کنه‏ها از طریق گزش حیوانات مختلف از جمله گاو، گوسفند و بز (حیوانات اهلی)، پرندگان به خصوص شترمرغ و جوندگان حتی جوجه ‏تیغی را مبتلا می‌سازند.

این مقام مسئول تصریح کرد: غیر از کنه‏، اغلب حشرات نیز با تغذیه ازخون دام‏های مبتلا می‏توانند بیماری را به سایر حیوانات و یا انسان انتقال دهند، پرندگانی که حاوی کنه باشند، به خصوص پرندگانی که به طور فصلی کوچ می‏کنند، می‏توانند در صورت آلودگی بیماری را به نقاط مختلف پراکنده کنند، ضمنا دام دراثر تماس با خون یا ترشحات مبتلایان آلوده می‏شود.

گودرزی اظهار کرد: انسان نیز در اثر تماس مستقیم با خون و ترشحات یا بافت‌های آلوده دام (به خصوص افرادی که درصنعت دام نقش دارند، از جمله دامپزشکان، دامپروران، کارکنان کشتارگاه) و یا کارکنان بیمارستان مثل پزشکان، پرستاران، بهیاران و .....  در اثر تماس با افراد بیمار و یا وسایل آلوده آنها به بیماری مبتلا می‏شود.

وی به علائم بیماری اشاره کرد و گفت: پس از دوره کمون 3 تا 12 روزه عفونت خونی ویروس ایجاد می‏شود، در فرم حاد پس از عفونت خونی ویروس علائم تب و سردرد، درد عضلانی، لرز، گلودرد، دردشکم، تهوع و استفراغ، اسهال، پرخونی ملتحمه چشم و حساسیت به نور دیده می‏شود.

این مقام مسئول تصریح کرد:  در فرم شدید در اثر شدت بیماری لکه‏های خونریزی در زیر پوست مشاهده می‏شود که بهمراه خون دماغ، استفراغ خونی و خونریزی رحمی است ومرگ ممکن است، در اثر تداوم اسهال و در نتیجه از دست رفتن مایعات بدن، خونریزی مغزی و یا ادم ریوی و نارسائی ریوی اتفاق افتد و میزان مرگ ومیر 15-70 درصد گزارش شده است.

وی افزود: تب‎های خونریزی دهنده ویروسی یکی از قسمت‎های مهم این دسته از بیماری‎ها هستند و تب کریمه کنگو بر اساس قرائن و شواهد از بیماری‎های بومی است که از دیرباز در کشور ما وجود داشته که مهمترین رکن، پیشگیری از انتشار چنین بیماری‎هایی و شناسایی و درمان به موقع مبتلایان بوده است.

گودرزی گفت: تب خونریزی دهنده ویروسی کریمه کنگو (CCHF ) یک بیماری تب‎دار حاد است که توسط کنه منتقل می‎شود و در آفریقا، آسیا و شرق اروپا وجود دارد.

وی افزود: طی هفته گذشته دو نفر در لرستان به این بیماری مشکوک بودند که یکی از آنها مثبت بوده و فوت کرده، اما مورد دوم خوشبختانه منفی بوده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین