کد خبر: ۲۱۳۱۵۵
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۶

ادامه تعطیلی دولت فدرال آمریکا تا ۷ روز دیگر یا بیشتر

در حالی که بودجه دولت فدرال آمریکا به بن بست کنگره خورده و چشم انداز مثبتی برای پایان یافتن آن وجود ندارد بحران بزرگ تر سقف بدهی های عمومی این کشور نیز کمتر از دو هفته دیگر از راه می رسد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، در حالی که اعضای مجلس نمایندگان آمریکا روز سوم تعطیلی دولت را بدون دستیابی به هرگونه توافقی سپری کردند و هیچ چشم انداز مثبتی برای پایان یافتن این بن بست تا زمان بروز بحران بعدی در واشنگتن در ۱۷ اکتبر دیده نمی شود، ظاهرا تعطیلی دولت فدرال آمریکا قرار است یک هفته دیگر و یا حتی بیشتر ادامه یابد. باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا سفر از پیش برنامه ریزی شده خود به اندونزی و برونئی در هفته آینده را برای رسیدگی به بحران تعطیلی دولت لغو کرده است. اوایل این هفته، وی سفر خود به مالزی و فیلیپین را نیز لغو کرده بود.

۱۷ اکتبر تاریخی است که کنگره باید سقف میزان بدهی های دولت را افزایش دهد و یا اینکه دولت را با ریسک نکول در پرداخت بدهی هایش مواجه کند. اعضای کنگره از هم اکنون پیش بینی می کنند که در ۱۷ اکتبر اختلافات بر سر بودجه دولت آمریکا و قانون بیمه همگانی اوباما به اوج خود برسد. در همین حال، پس از آنکه رسانه های آمریکایی گزارش دادند که جان بوهنر، رئیس مجلس نمایندگان به دیگر نمایندگان گفته است که او برای جلوگیری از نکول دولت در پرداخت بدهی ها تلاش خواهد کرد، حتی اگر این به معنای تقویت آرای دموکرات ها باشد، امیدها به اینکه اختلافات بر سر سقف بدهی های دولت بدون رویارویی جدی حل شود، افزایش یافته است.

سخنگوی بوهنر این گزارش ها را رد یا تایید نکرده و صرفا به تکرار اظهارات قبلی بوهنر اکتفا کرد که «آمریکا در پرداخت بدهی های خود نکول نخواهد کرد.» سناتور دموکرات چارلز شومر از نیویورک، در واکنش به این گزارش ها گفت: «این می تواند شروع یک پیشرفت قابل ملاحظه باشد.» وی افزود: «حتی نزدیک شدن به لبه نکول در پرداخت بدهی ها بسیار خطرناک است.» وی خواستار تصویب سریع مصوبه افزایش سقف استقراض دولت امریکا به ۱۶.۷ تریلیون دلار شد.

اما اقدامات مجلس نمایندگان در روز پنجشنبه با اظهارات منتسب به بوهنر همخوانی چندانی نداشت. مجلس نمایندگان پروسه طولانی رای به تامین مالی نهادهای فدرال پرطرفدار نظیر اداره کهنه سربازان، خدمات پارک های ملی و نهادهای ملی درمانی را که بخشی از آنها تعطیل شده اند را ادامه داد. جمهوری خواهان می دانند که نه سنا و نه اوباما با چنین اقدامی موافقت نخواهند کرد، اما این کار به آنها اجازه می دهد که دموکرات ها را به بی توجهی به منافع کهنه سربازان، پارک های ملی و بیماران سرطانی متهم کنند.

ماریو دیاز بالارت، نماینده جمهوری خواه از فلوریدا در این باره گفت: «ما تلاش می کنیم که ببینیم آیا می توانیم سنا و رئیس جمهور را به شروع گفتگوها متقاعد کنیم و در عین حال طرحی را برای پرداخت عطف به ماسبق به کارمندان فدرال در طول مدت تعطیلی دولت به تصویب برسانیم.» دموکرات ها این اقدامات را رد کرده اند و اوباما نیز گفته است که آن را وتو خواهد کرد.

اوباما روز پنجشنبه از جمهوری خواهان خواست تا «این نمایش خنده دار را متوقف کنند» و اجازه بدهند بودجه دولت تصویب شود. وی تصریح کرد که در مورد بودجه و یا سقف بدهی ها مذاکره نخواهد کرد. اوباما پیش از این هشدار داده بود که هر چقدر که تعطیلی دولت دردناک است، نکول در پرداخت بدهی ها در نتیجه افزایش نیافتن سقف استقراض دولت، به میزان قابل توجهی برای اقتصاد آمریکا دردناک تر خواهد بود.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین