کد خبر: ۲۱۳۳۴۰
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۰

کوچک‌ترین تراشه قطب‌نمای جهان ساخته شد

دانشمندان موفق به ابداع کوچک‌ترین تراشه قطب‌نمای الکترونیکی جهان شدند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: شرکت STMicroelectronics از ماژول MEMSمحور جدیدی رونمایی کرده که یک مغناطیس‌سنج سه‌محوره، یک شتاب‌سنج سه‌محوره، و لوجیک کنترل را در خود جای داده‌ است.

تمامی این امکانات بر روی سطح 2*2*1میلی‌متری تعبیه‌ شده‌اند و سامانه ابداعی کوچک‌ترین قطب‌نمای الکترونیکی جهان لقب گرفته است.

قطب‌نمای مغناطیسی نخستین بار حدود 200 سال پیش از میلاد مسیح در چین ابداع شد.

این قطب‌نماها مبتنی بر یک آهن‌ربای دائمی بودند که خود را با میدان مغناطیسی زمین همراستا می‌کرد و امروزه هم در شکل‌های تکامل‌یافته به کار می‌روند.

ابزار الکترونیکی شخصی و قابل‌حمل ابداعی، دریچه تجاری جدیدی را به سوی انواع مختلف قطب‌نماهایی گشوده که می‌توان آن‌ها را به آسانی در سیستم‌های دیجیتالی تعبیه کرد.

در سال‌های اخیر از حسگرهای مقاوم‌ در مقابل مغناطیس ناهمسانگرد برای اندازه‌گیری میدان مغناطیسی زمین استفاده شده که این حسگرها در تراشه جدید LSM303C eCompass نیز تعبیه شده‌اند.

مقاومت الکتریکی چنین حسگرهایی به زاویه بین جریان کنونی و میدان مغناطیسی درون فیلم آلیاژ بستگی دارد.

سه مغناطیس‌سنج AMR (محورهای x، y و z) در تراشه LSM303C میدان‌های مغناطیسی +16 گائوس را با تفکیک‌پذیری کمتر از یک میلی‌گائوس اندازه‌گیری می‌کنند.

مغناطیس‌سنج‌ها می‌توانند بزرگی و جهت میدان مغناطیسی زمین را نسبت به ابزار قابل‌حمل مانند گوشی‌های هوشمند تعیین کنند اما راهبری می‌طلبد که فرد جهت میدان را نسبت به سطح زمین بداند.

در این سامانه شتاب‌سنج‌های سه‌محوره برای اندازه گیری تفاوت زاویه‌ای بین صفحه xy مغناطیس‌سنج‌ها و صفحه xy سطح زمین به کار می‌روند و به گوشی‌هوشمند امکان محاسبه جهت میدان مغناطیسی موضعی نسبت به سطح زمین را می‌دهد تا بتواند جهت شمال را نشان دهد.

تمامی این قابلیت‌ها می‌تواند در چهار میلی‌متر مکعب گنجانده شود و انجام آن‌ها نیازمند کمتر از یک میلی‌وات نیرو است.

سامانه ابداعی نشان‌دهنده پیشرفت سریع در بسته‌های حسگری مینیاتوری است.

با افزودن ژیروسکوپ MEMS سه‌محوره، این تراشه قلب یک سیستم هدایت اینرسی را تشکیل می‌دهد و ابزاری کارآمد برای اجتناب از گم‌شدن در مسیرهایی مانند جنگل است.

به گزارش ایسنا، انتظار می‌رود ماژول مزبور اواخر سال جاری میلادی در مقیاس تجاری تولید شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین