کد خبر: ۲۱۳۴۷۵
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۴
الحیات خبر داد:

بسته جدید 1+5 در ژنو

در پی اظهارات اخیر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان مبنی بر اینکه طرح پیشنهادی 1+5 "به تاریخ پیوسته است"، روزنامه‌ الحیات به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت که 1+5 به دنبال بسته‌ای (پیشنهادی) است تا آن را در دور بعدی مذاکرات در ژنو که اواسط ماه جاری برگزار می‌شود، مطرح کند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: این روزنامه‌ی چاپ لندن به نقل از منابع یاد شده ادامه داد که این بسته شامل موافقت ایران با توقف غنی‌سازی 20 درصدی، بستن تاسیسات هسته‌یی فردو و تحویل ذخایر اورانیوم آن به یک کشور بزرگ هسته‌یی، در مقابل تجهیز آن به میله‌های سوخت غنی‌شده 20 درصدی به منظور راه‌اندازی رآکتور تحقیقات پزشکی تهران و امضای پروتکل الحاقی مربوط به معاهده منع تکثیر سلاح هسته‌یی از سوی تهران است.

به نوشته الحیات در مقابل 1+5 متعهد می‌شود که حق ایران را در غنی‌سازی که بیش از پنج درصد نباشد، آن هم تحت نظارت بین‌المللی، به رسمیت بشناسد و در جهت لغو تحریم‌های اقتصادی بر اساس طرح گام به گام عمل کند تا به مرحله بازگرداندن پرونده هسته‌یی ایران از شورای امنیت به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برسد.

این منابع دیپلماتیک بیان کردند، تماس‌هایی که هیات ایرانی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک داشته است، بر چارچوب کلی مسایل موجود میان ایران و جامعه جهانی متمرکز شد و قرار شد که طی نشست ژنو جزییات این مسایل بر اساس اصول و قواعد جدیدی که متفاوت از دیدارهای طرفین در سال‌های گذشته بود، مورد بررسی قرار گیرد.

الحیات در ادامه افزود: طرفین رایزنی‌هایی را از طریق کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به منظور تعیین سطح شرکت‌کنندگان در این نشست انجام خواهند داد. هم‌چنین اشتون پیش از شروع مذاکرات ژنو با محمد جواد ظریف دیداری خواهد داشت که این نشانه اهمیت این مذاکرات برای ایران است.

به گزارش ایسنا،به نوشته این روزنامه، ظریف تیم کاری را برای ترسیم "نقشه راه" مذاکره کننده ایرانی تشکیل داده است که به داده‌ها و رایزنی‌های انجام شده از سوی هیات ایرانی در نیویورک استناد کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین