کد خبر: ۲۱۴۰۶۱
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۸

نهاوندیان پیشنهاد تشکیل «شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی منطقه اکو» را ارائه کرد

رییس دفتر رییس‌جمهور در مراسم هجدهمین نشست کمیته اجرایی اتاق بازرگانی و صنعت اکو، پیشنهاد تشکیل شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی منطقه اکو را ارائه کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: محمد نهاوندیان با اشاره به نتایج مثبت برگزاری جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در ایران تصریح کرد: همکاری بین بخش خصوصی و دولت تأثیر بسزایی در توسعه روابط منطقه‌ای می‌تواند داشته باشد.

رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به روی کار آمدن دولت اعتدال‌گرای تدبیر و امید در ایران گفت: بدون شک رییس‌جمهور از پیشنهاد برگزاری شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی منطقه‌ اکو استقبال خواهد کرد.

رییس پارلمان بخش خصوصی ضمن قدردانی از تلاش‌های دبیرخانه اکو برای توسعه همکاری‌های اقتصادی میان اعضای اکو تصریح کرد: از اینکه این نهاد ارزشمند توانسته است بار دیگر نمایندگان 10 کشور مسلمان و همسایه را دور هم جمع کند و فرصتی فراهم آورد که برای پیشرفت و سعادت ملل مسلمان این منطقه گام‌های مثبتی برداشته شود، بسیار خرسندم و خدا را شکر می‌کنم.

وی خاطرنشان کرد: می‌توانیم از طریق برگزاری جلسات مستمر بین رؤسای اتاق‌های عضو اکو و بررسی ظرفیت‌ها و توان بالقوه موجود در کشورهای عضو، شرایط لازم برای افزایش سطح همکاری‌ها و نقش اقتصادی اکو در اقتصاد جهانی از 10.3 درصد به دو برابر را فراهم سازیم.

نهاوندیان با اشاره به چالش‌ها و فرصت‌هایی که در منطقه اکو وجود دارد، تاکید کرد: باید با مدیریت استراتژیک، چالش‌ها را به فرصت و فرصت‌ها را به راهی برای دستیابی به اهداف تبدیل کنیم.

رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به موج خشونت و افراطی‌گری در منطقه یادآور شد: هنوز در افغانستان به عنوان یکی از کشورهای عضو اکو نشانه‌هایی از آسیب‌های ناشی از افراطی‌گری دیده می‌شود که عوارض این صدمات در پاکستان به عنوان عضو دیگر نیز قابل مشاهده است.

رییس پارلمان بخش خصوصی، همکاری‌های اقتصادی را وسیله‌ای برای ایجاد امنیت و ثبات در منطقه برشمرد و گفت: همکاری‌های اقتصادی ابزار خوبی برای ارتقای ثبات در منطقه است.

وی با اشاره به پیشنهاد رییس‌جمهور در اجلاس اخیر مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، مبنی بر ایجاد حرکت جهانی برای مقابله با خشونت و افراطی‌گری، تصریح کرد: باید با برنامه‌ای منسجم، پیام صلح را به سایر بخش‌های جهان منتقل کنیم.

رییس دفتر رییس‌جمهور جهت‌گیری مسیر حرکت اقتصاد جهانی به سوی آسیا را یک فرصت تاریخی قلمداد کرد و افزود: کشورهای منطقه باید از این فرصت تاریخی بهترین استفاده را ببرند. از سوی دیگر روی کار آمدن دولت جدید با رویکرد اعتدال در ایران نیز موقعیت ایده‌آل دیگری است که می‌توان با استفاده از آن به ایجاد ثبات و امنیت در منطقه و نیز توسعه همکاری‌های اقتصادی کمک کرد.

نهاوندیان در بخش دیگری از صحبتهای خود با انتقاد از توافق‌نامه‌هایی که از سوی اکو تدوین شده‌اند ولی همچنان در حد یک پیشنهاد بر روی کاغذ باقی مانده‌اند، تصریح کرد: اکو برای گسترش تجارت باید برنامه عمل روشن و عملیاتی ارائه دهد و کشورهای عضو نیز باید در اجرای موافقت‌نامه‌های موجود با جدیت عمل کنند.

وی با بیان اینکه "مسأله تسهیل روادید یکی از مهمترین موضوعاتی است که باید با کمک‌ دولت‌های عضو اکو حل شود"، تاکید کرد: کشورهای عضو اکو راهی ندارند جز اینکه با آگاهی متقابل از ظرفیت‌های خود، سطح روابط و تعاملات خود را افزایش دهند.

امضای تفاهم‌نامه در راستای گسترش سرمایه‌گذاری مشترک، پیگیری تأسیس مرکز داوری اکو، افزایش سرمایه بانک اکو، حل موانع گمرکی و تسهیل در فرآیند صدور روادید از دیگر موضوعات مهمی بود که از سوی نهاوندیان مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، در این نشست علاوه بر نمایندگان پارلمان بخش خصوصی کشورهای عضو اکو، محمدعلی نجفی معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز حضور داشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین