کد خبر: ۲۱۴۸۴۷
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۱

ظریف: گام‌ها متوازن نباشد اعتمادسازی رخ نمی‌دهد

رییس هیات مذاکراتی ایران با 1+5 با بیان این که برنامه هسته‌یی ایران جای هیچ نگرانی ندارد، خاطرنشان کرد: به ادامه مذاکرات خوشبین هستیم تا بتوانیم به اهداف مشترک برسیم.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان پس از پایان نشست ایران و 1+5 در ژنو در کنفرانس مطبوعاتی در جمع خبرنگاران خاطرنشان کرد: مذاکرات پرثمری پشت سر گذاشتیم. امیدواریم این مذاکرات آغازی برای فاز جدید در روابط باشد تا بحران غیرضروری را خاتمه داده و افق‌های جدیدی باز کند.

وی افزود: وضعیت موجود بین‌الملل امروز برای حل و فصل موضوعات موجود راه‌حل‌های درازمدت را طلب می‌کند. ما در نیویورک و ژنو با این ذهنیت‌ها وارد مذاکره شدیم و نمایندگان 1+5 هم اراده لازم سیاسی را نشان دادند.

ظریف افزود: نیاز داریم مذاکرات عمق بیش‌تری انجام دهیم، بحث‌های خود را در سطح کارشناسان ادامه خواهیم داد و قرار است ادامه مذاکرات ششم و هفتم نوامبر (15 و 16 آبان) در ژنو دنبال شود.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این که نهایت احترام را به رسانه‌ها قائل هستم، اضافه کرد: در گفت‌وگوهای رسانه‌یی وارد جزییات نخواهیم شد و این کار را صرفا در اتاق مذاکرات انجام می‌دهیم اما در مقابل مطبوعات این موضوعات مطرح نخواهد شد. جزییات مهم هستند، اهمیت آن ما را موظف کرده است که با دقت تمام به آن بپردازیم.

وزیر امور خارجه کشورمان هم‌چنین در بخش دیگری از سخنانش به زبان فارسی با تبریک عید قربان گفت: مذاکرات بین ایران و گروه 3+3 انجام شد که بسیار مفید بود. بحث‌های جدی صورت گرفت و برای حرکت به سمت جلو بر اساس چارچوبی که ایران پیشنهاد کرده بود که روی اهداف توافق کنیم. در مورد تصویر نهایی توافق داشته باشیم و گام‌هایی برداریم که این پیشنهاد مورد بحث قرار گرفت. بحث‌های مفصلی در این باره مطرح شد. قرار شد در سطح کارشناسان بحث‌ها ادامه پیدا کند و مجددا جلسه چند هفته دیگر برگزار شود. دو طرف در مذاکرات جدیت دارند. باید وارد جزییات شد.

ظریف در پاسخ به سوال خبرنگار کریستن ساینس‌مانیتور در مورد این که بعد از دو روز گفت‌وگو که گفته می‌شود مهم‌ترین دور مذاکرات ایران و 1+5 تاکنون بوده است، آقای ظریف چه چیزی به ایران خواهد برد و به چه نحوی به تهران تذکر خواهد داد که 1+5 در مذاکرات جدی بوده است؟ گفت:‌ مذاکرات نشان دهنده جدی بودن ایران و وجود زمینه‌های مشترک است. ما با همکاران خود پیگیر این موضوعات هستیم. پیگیری‌های 1+5 هم به تهران منتقل خواهد شد. ما دلیلی برای ادامه مشکلات نمی‌بینیم. موضوعات مهم‌تری داریم که باید به آن‌ها بپردازیم و اعتقاد داریم که با اراده کافی سیاسی می‌توانیم مشکلات را برطرف کنیم. البته این مشکلات در یک مقطع حل نخواهد شد.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار واحد مرکزی خبر در ژنو در مورد این که با توجه به این که این دوره از مذاکرات آزمونی برای سنجیدن جدیت دو طرف است چه گام‌های متوازنی در این مورد برداشته شده است؟ گفت: حتما توافقاتی بوده است. اگر گام‌ها متوازن نباشد اعتمادسازی رخ نخواهد داد. برخورد غرب با جمهوری اسلامی ایران و برنامه هسته‌یی‌اش به گونه‌ای بوده است که ضرورت اعتمادسازی وجود دارد. به نظر می‌رسد مبنایی برای بی‌اعتمادی به ایران در مورد برنامه هسته‌یی وجود ندارد اما لازم است که گام‌های متوازن برداشته شود تا اعتماد خدشه‌دار شده باز گردد.

ظریف ادامه داد: مذاکرات آزمون مهمی است که بتواند مسیر اعتمادسازی را برگرداند. در این دوره قدم مهمی برداشته شده است و بحث‌های جدی و جزییاتی مربوط به دیدگاه‌های هر دو طرف مطرح شده است. توازن در حرکت اول وجود داشته است. گام اولیه در مسیر دشوار برداشته شده است. امیدواریم که حرکات بعدی با جدیت، حسن نیت و گام‌های استوار برداشته شود.

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار پرس‌تی‌وی که به بیانیه مشترک هر دو طرف و بند مربوط به پیشنهاد ایران اشاره کرد و گفت که سهم دولت آمریکا و رادیکال‌ها در این کشور در مورد مساله هسته‌یی چه بوده است؟ اظهار کرد: پیشنهادها روی میز است. بیانیه مشترکی که با 1+5 صادر شده گفته است که هر دو طرف سهم مهمی را ایفا کردند اما لازم است به آینده دید مثبت داشته باشیم و این‌قدر به عقب برنگردیم. پیشنهادهایی مطرح است و ما میل داریم که همکاری گسترده‌تری داشته باشیم. هر دوی ما یک هدف را دنبال می‌کنیم و آرزوی‌مان این است که طرف دیگر قدری بهتر واقعیت‌ها را قبول کند که بخشی از فاصله پوشیده شود.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: همه اتفاقات در دور اخیر مذاکرات برای 1+5 جدید بوده است و این گروه نیاز به زمان دارد تا به پیشنهادات ما به‌اصطلاح دقیق‌تر شود. 1+5 احتیاج به زمان دارد تا عکس‌العمل نشان دهد و مشکلات حل شود.

ظریف هم‌چنین تاکید کرد: ما نیاز داریم که آمریکا عملا حسن نیت خود را نشان دهد. هر دو طرف باید با حسن نیت برخورد کنیم و در یک مسیر گام برداریم. مطالبی توسط عالی‌ترین مقام‌های آمریکایی مطرح شده است و صحبت از احترام متقابل در آن‌ها وجود دارد. لازم است از دامن زدن به مشکلات دوری شود. همه باید این تست را با موفقیت پشت سر بگذارند.

به گزارش ایسنا، رییس هیات مذاکره‌کننده ایران با 1+5 در ادامه نشست مطبوعاتی خود درباره بیانیه پایانی مذاکره ایران با 1+5 درباره برگزاری نشست‌های کارشناسی پیش از نشست آینده در ژنو و حضور کارشناسانی درباره امور تحریم و هسته‌یی در این مذاکرات، گفت: موضوعات اساسی مهمی از نظر دو طرف وجود دارد. بحث تحریم‌ها و اطمینان از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌یی ایران، موضوعات فنی و تخصصی هستند. پیشنهاد شد برای این که از اتلاف وقت جلوگیری کنیم این موضوعات در فاصله بین نشست ژنو و نشست سه هفته آینده بررسی شود. سطح شرکت کنندگان در سطح قابل توجهی خواهد بود. صرفا سطح کارشناسی نیست اما افرادی از جمله اعضای کنونی تیم مذاکراتی ایران که از تخصص بالایی برخوردار هستند در این جلسات حضور خواهند داشت. شاید نیاز باشد افراد جدیدی را ما هم اضافه کنیم که در حوزه تحریم‌ها تخصص دارند.

وی افزود: خوشحالیم که در این جلسه افرادی در تیم طرف مقابل حضور داشتند که متخصص تحریم بودند اما ما هم نیاز داریم در دوره آینده افرادی که چنین تخصص‌هایی را داشته باشیم در تیم‌مان داشته باشیم.

ظریف گفت:‌ ما متخصصان امور هسته‌یی را در تیم داشتیم. شاید نیاز شود تعداد این افراد را تغییر دهیم و اضافه کنیم. به هر حال مذاکرات مهمی خواهیم داشت و برای دور بعدی نشست در ژنو آماده‌ می‌شویم.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه در پاسخ به این پرسش که در مذاکرات دور گذشته درباره سطح مذاکرات و حضور وزیران خارجه در نشست آینده در ژنو صحبتی شد؟ تصریح کرد: یک دور نشست در سطح وزیران برگزار کرده‌ایم. حاضر هستم در چنین سطحی مجددا جلسه برگزار شود. ما توافق کردیم هر موقع لازم بود در سطح وزیران نشست داشته باشیم. از مجموعه مباحث مطرح شده در دو روز گذشته راضی هستم و از همکاران تقاضا کردم که مذاکرات را در اولین فرصت که در آن آقایان عراقچی و روانچی حضور دارند دنبال کنیم.

او با بیان اینکه ما تیم دائمی خواهیم داشت و باید با صبر مذاکرات را به پیش ببریم، تاکید کرد: مذاکراتی بسیار جدی داشتیم. هدف‌گیری بهتر سیاسی نیاز داریم. البته اولین نشستی که در نیویورک در سطح وزیران برگزار شد اراده و حرکت مورد نیاز سیاسی را برای ما ایجاد کرد و امیدواریم در آینده هم بتوانیم در سطح وزیران نشست داشته باشیم تا توافقاتی که حاصل می‌شود را نهایی کنیم. در این دو روز توانستیم توافقاتی داشته باشیم امیدواریم که این توافقات را به سمت جلو پیش ببریم.

خبرنگار دیگری درباره این که آیا ایران پروتکل الحاقی را خواهد پذیرفت؟ که ظریف پاسخ داد: در حال انجام بحث و مذاکره بر روی مکانیزم‌های پایش مختلف هستیم. یکسری محدودیت‌های قانونی درباره پروتکل الحاقی در ایران وجود دارد که باید به آن بپردازیم. برای این که بتوانیم به صورت متداوم به پیش ببریم یک رویکرد متعادل نیاز داریم.

وی توضیح داد: نمی‌توانم جزییات مذاکره را افشا و مطرح کنم. این موضوعاتی است که در بحث هستند و در مراحل مختلف فرآیند تصمیم‌گیری درباره آن‌ها انجام خواهد شد.

ظریف هم‌چنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره این که با توجه به تجربه تلخی که از گذشته غرب برای اعتمادسازی وجود داشته آن‌ها چه گامی به عنوان اولین گام در ایجاد اعتمادسازی و جلب رضایت ایران انجام خواهند داد؟ گفت: از تجربه تلخ گذشته درس‌های مهمی آموخته شده، آن تجربه دیدگاه با حاصل جمع صفر و تحمیل بود که هیچ منفعتی برای هیچ کس نداشته است.

وزیر خارجه کشورمان اضافه کرد: دوستان ما در غرب کاملا مطلع هستند که شرایطی که در آن تلاش کردند از طریق تحریم‌ها به مردم ایران تحمیل کنند نه تنها باعث تغییر سیاست ایران نشد بلکه مردم ایران با عزت و اقتدار از مواضع و اصول خود حمایت کردند و این را در حضور حماسی‌شان در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری نشان دادند.

او گفت: مجموعه 1+5 باید به این نتیجه منطقی رسیده باشد که راه و مسیر را تغییر دهند. ما این تغییر مسیر را امتحان خواهیم کرد. در این که چه مقدار آمادگی خواهند داشت گام‌های متوازن و معقولی را بردارند و چه مقدار آمادگی خواهند داشت بحث جدی و اساسی انجام شود.

ظریف افزود: امروز و دیروز شروع بدی نبود. می‌توانیم با مقداری امیدواری نسبت به آیند احساس کنیم. این درس از بی‌فایدگی روش گذشته آموخته شده و امروز با دیدگاه دیگری وارد مذاکرات شدند اما پس از این که به جزییات پرداختیم و وارد اقدامات عملی شدیم آن زمان است که میزان جدیت طرف‌ها مشخص خواهد شد. یقین دارم در این روند ایران با جدیت کامل و حسن نیت حرکت می‌کند و حسن نیت را با حسن نیت پاسخ خواهد داد.

به گزارش ایسنا، در پایان این نشست اعلام شد وزیر امور خارجه به دلیل شرایط جسمی‌اش نمی‌تواند به پرسش‌های بیش‌تری از خبرنگاران پاسخ دهد.

ظریف گفت: نمی‌توانم بیش از این در خدمت خبرنگاران باشم و به پرسش‌های آن‌ها پاسخ دهم.

وی افزود: از دولت محترم سوییس برای سخاوتمندی و مهمان‌نوازی آن‌ها تشکر می‌کنم.

ظریف به دلیل بیماری و ناراحتی از ناحیه کمر با ویلچر وارد نشست مطبوعاتی شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین