کد خبر: ۲۱۵۱۰۶
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۳

كشف جمجمه يک ميليون و 800 هزار ساله

كشف يك جمجمه يك ميليون و هشتصد هزار ساله در گرجستان، ابعاد تازه‌اي از نحوه تكامل انسان را براي محققان روشن خواهد كرد.اين فسيل كاملترين نمونه از جمجمه گونه هاي ماقبل انساني است كه تاكنون كشف شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: اين جمجمه همراه با قطعات ديگر استخوان هايي كه سابق در اين مركز حفاري كشف شده اند قديمي ترين شواهد از گونه هاي ماقبل انساني را كه در آفريقا خارج شده و با حركت به سمت شمال در بخشهاي ديگر جهان پخش شدند در اختيار پژوهشگران قرار مي دهد.

براساس گزارشي كه از نتايج اين كشف جديد در مجله علمي « ساينس » منتشر شده است كشف اين استخوان ها نشان مي دهد كه گروه هاي ماقبل انساني با اندازه هاي گوناگون همزمان در يك نقطه مي زيسته اند. پژوهشگران تاكنون به يك چنين موضوعي در مورد گونه هاي بسيار قديمي برخورد نكرده بودند.

در عين حال اين كشفيات يكي از دو نظريه متفاوت در مورد مسير و چگونگي تكامل گونه هاي ماقبل انساني را تقويت مي كند كه معتقد است شجرنامه اين جانداران تا زماني كه به انسان تكامل يافته اند بيشتر شبيه درختي كم شاخه است و نه يك بته پر شاخ و برگ.

خبرگزاري آسوشيتدپرس مي افزايد كه قبل از اين كشفيات جديد اكثر پژوهشگران معتقد بودند كه خروج گونه هاي ماقبل انساني از قاره آفريقا و رسيدن آنها به نقاط ديگر جهان حدود يك ميليون سال پيش روي داده است.

اما بررسي روي مجموعه اي از استخوان ها كه در سالهاي اخير در گرجستان كشف شده نشان مي دهد كه مهاجرت از افريقا بسيار زودتر از يك ميليون سال پيش شروع شده و انواع قديمي و بدوي تري از گونه هاي ماقبل انساني اين مهاجرت را آغاز كرده اند.

اكنون حتي آن گروه از دانشمندان كه معتقدند مسير تكامل تا رسيدن به انسان مدرن شاخه هاي بسيار زيادي داشته با توجه به كشف هاي اخير در گرجستان مي پذيرند كه حدود دو ميليون سال قبل فقط يك نوع از اين گونه ها در اين منطقه مي زيسته است. در عين حال تاكيد دارند كه نمي توان همين فرضيه و نتيجه گيري را در مورد ميزان تنوع گونه هاي ماقبل انساني در نقاط ديگر ، از جمله آفريقا، مسلم تلقي كرد.

به گزارش ایرنا، مدافعان نظريه كم شاخ و برگ بودن شجرنامه ماقبل انساني مي گويند كشف جمجمه هاي با اندازه هاي مختلف در يك نقطه كه نشان مي دهد همه اين جانداران از يك گونه واحد بوده اند ثابت مي كند كه در ساير بخش هاي جهان هم كه جمجمه هايي با اندازه هاي مختلف كشف شده است همگي به يك گونه تعلق دارند. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین