کد خبر: ۲۱۵۵۹۵
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۸

طلایی: ایران سومین کشور آلوده جهان از نظر هوا

گام اولیه برای حل معضل آلودگی هوای شهر تهران و سایر کلان‌شهرها باید به حدی بلند باشد که مردم حرکت مسئولانشان برای احقاق بدیهی‌ترین حق شهروندی‌شان را لمس کنند و برای حل مسئله با مسئولان هم‌گام شوند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مرتضی طلایی در نطق پیش از دستور خود در ابتدای جلسه علنی امروز شورا، گفت:ما نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر تهران، امروز باید سپر افراد بی دفاع(کودکان، بیماران، جانبازان و سالمندان) در مقابل آلودگی مرگ‌اور هوای تهران باشیم.

ما در مقابل جان حتی یک شهروند هم مسئولیم چه برسد به وضعیت کنونی و این حجم آلودگی که انواع و اقسام سرطان و بیماری‌ها به صورت کاملاً مستقیم به مردم عرضه می‌شود. سپر افراد بی دفاع شدن در برابر آلودگی هوا با حرف زدن تنها امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: همه ما می‌دانیم حرف‌های مسئولان و دستگاه‌ها درباره آلودگی هوا «مثنوی 70 من» است. فکر می‌کنم همه اعضای شورا امروز با بنده هم نظر باشند که درباره آلودگی هوا حرف زدن کافی است و به اندازه کافی در این باره حرف زده شده است.

باید زمان‌بندی مشخص برای حل این معضل تعریف کرد و از دولت و مابقی دستگاه‌های درگیر استدعا کرد که بیایند و برای کاستن از درد و رنج آلودگی هوا قدم بردارند.

گام اولیه برای حل معضل آلودگی هوای شهر تهران و سایر کلان‌شهرها باید به حدی بلند باشد که مردم حرکت مسئولانشان برای احقاق بدیهی‌ترین حق شهروندی‌شان را لمس کنند و برای حل مسئله با مسئولان هم‌گام شوند.

بپذیریم مشکل آلودگی هوا با سخنرانی، بیانیه، مصاحبه و... حل نمی‌شود

وی گفت: سئوال من این است که آیا مرگ سالانه 100 ها انسان بویژه کودکان و سالمندان برای پایان دادن به این داستان تکراری آلودگی هوا کافی نیست.

طلایی ادامه داد: براساس آمار سازمان بهداشت جهانی، متاسفانه ایران در میان آلوده‌ترین کشورهای جهان از نظر آلودگی هوا قرار دارد و جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است.

به گزارش فارس، وی یادآور شد: متاسفانه در دولت قبل، موضوع آلودگی هوا هم عرصه کش‌مکش سیاسی شده بود تا آنجا که موضوع آمارهای مرتبط با آلودگی هوا هم محل مناقشه می‌شد اگرچه ظاهراً در ثبت‌احوال 18 مورد بعنوان دلیل فوت شهروندان مشخص شده است که البته آلودگی هوا جزء آنها نیست اما تحقیقات نشان می‌دهد مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی، عروقی، تنفسی و سکته‌های مغزی در تهران بیشترین سهم را در اختیار دارد که ارتباط معناداری بین مرگ‌ومیرهای ناشی از بیماری‌های فوق و آلودگی هوا وجود دارد و آمار بالای ایست قلبی شهروندان تهران گویای افزایش میزان آلاینده‌ها در پایتخت است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین