کد خبر: ۲۳۰۴۷۲
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۹

گری سیک: مذاکرات ایران و غرب باید محدود به موضوع هسته ای باشد

گری سیک عضو سابق شورای امنیت ملی آمریکا گفت: مذاکرات میان ایران و گروه 1+5 باید محدود به موضوع هسته ای باشد و طرح مسایل دیگر نتیجه ای جز ناکام کردن گفت وگوها نخواهد داشت.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: استاد روابط بین الملل مرکز سیپای دانشگاه کلمبیا روز گذشته(جمعه) درگفت وگو با ایرنا درباره نامه بیش از70عضو دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا به اوباما برای حمایت از دیپلماسی و اعلام مخالفت با تشدید تحریم ایران، گفت: نامه گروهی از اعضای دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا درحمایت از گفت وگو با ایران را رای اعتماد به سیاست اوباما دانست.

وی افزود: با توجه به تلاش های گسترده ای که برای بر هم زدن توافق با ایران در داخل کنگره در جریان بود، این اقدام دمکرات ها در مجلس نمایندگان اهمیت خاصی دارد.

گری سیک تصریح کرد: اینکه بخش بزرگی از دمکرات ها از توافق با ایران حمایت کنند، امکان به نتیجه رسیدن تلاش ها برای بر هم زدن مذاکرات را کم رنگ تر می سازد.

وی خاطر نشان کرد:مطمئنم رییس جمهوری از این تحول بسیار خرسند است زیرا باعث می شود وی و مذاکره کنندگانش به تعهدات خود در قبال توافق با ایران عمل کنند.

عضو سابق شورای امنیت ملی آمریکا افزود: به نظر من با ارسال این نامه، حزب دمکرات به رییس جمهوری آمریکا رای اعتماد داد و آن ها به این وسیله اعلام کردند که سیاست وی را تایید می کنند.

وی گفت: البته نباید فکر کرد مخالفان توافق ساکت می نشینند و اگر روند گفت وگوها با ایران به بن بست برسد و توافق به هم بخورد این نمایندگان نیز تغییر موضع خواهند داد و برای همین همه چیز در درجه نخست به پیشرفت مذاکرات هسته ای بستگی خواهد داشت.

گری سیک با اشاره به اینکه ˈموضوع ایران موجب شکاف میان دمکرات ها و جمهوری خواهان شده استˈ اضافه کرد: به نظر می رسد هر چقدر پیش می رویم این مساله آشکارتر می شود.

وی گفت: در ابتدا که طرح تشدید تحریم ایران در سنا مطرح شد نمایندگان دو حزب دمکرات و جمهوری خواه از آن حمایت می کردند ولی کاخ سفید علیه طرح موضعگیری کرد و گفت این طرح بسیار بدی است که در درجه نخست به منافع ملی آمریکا ضربه خواهد زد اما بعدها خود رییس جمهور به میان آمد و اعلام کرد با این طرح مخالف بوده و آن را وتو خواهد کرد.

وی افزود : پس از این تعدادی از دمکرات ها شروع به عقب نشینی کرده و از مذاکره با ایران اعلام حمایت کردند و اکنون روشن شده که اکثریت دمکرات ها هم در مجلس نمایندگان و هم سنا از سیاست اوباما و گفت وگو حمایت می کنند.

این کارشناس روابط بین المللی اظهار داشت: به این ترتیب دمکرات ها می گویند اینکه ما پشت سر رییس جمهوری هستیم خیلی خوب است اما بهتر بود که جمهوریخواهان و دمکرات ها با هم از سیاست اوباما برای مذاکره دفاع می کردند.

عضو سابق شورای امنیت ملی آمریکا درباره نامه اخیر هیلاری کلینتون در حمایت از مذاکرات ژنو گفت: برای بسیاری از ما این سوال مطرح بود که موضع هیلاری کلینتون در خصوص گفت وگو با ایران چیست و برای همین وقتی که کلینتون سرانجام از مذاکرات اعلام حمایت کرد و نشان داد از مخالفان ایران در کنگره پشتیبانی نمی کند، اهمیت خاصی داشت. وی تصریح کرد: به نظر من نامه وی نشانه ای است از اینکه رییس جمهور اوباما تا اینجا موفق شده است تا مواضع خود را تثبیت کند و از این به بعد همه چیز به روند مذاکرات بستگی دارد.

گری سیک درباره برخی اظهار نظرها مبنی بر گنجاندن موضوعات نامربوط به برنامه اتمی کشورمان در مذاکرات و توافق نهایی گفت : موضوع مذاکرات باید به مساله هسته ای محدود باشد و اساسا همه طرف ها قرارشان همین بوده که مساله اصلی، برنامه هسته ای ایران است اگر در این عرصه گشایشی ایجاد شود؛ آن زمان می توان مسایل دیگر را هم به دستور مذاکرات نظیر مسایلی که ایرانی ها درباره آن نگران هستند و می خواهند درباره آن صحبت کنند و همین طور مسایلی که آمریکا می خواهد درباره آن صحبت کند، اضافه کرد.

وی تاکید کرد:همه می دانند که فعلا باید روی مساله هسته ای تمرکز کرد درغیر اینصورت با پیش کشیدن مسایل دیگر، گفت وگوها ناکام خواهد ماند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین