کد خبر: ۲۳۱۸۰۶
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۵

دستاورد پژوهشگران ایرانی در ساخت بتن مقاوم از لجن پساب پالایشگاه نفت

پژوهشگران واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی موفق به ساخت بتن مقاوم از خاکستر لجن فاضلاب پالایشگاه نفت شدند. صرفه اقتصادی این طرح در گرو استفاده وسیع از آن است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: پژوهشگران واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی موفق به ساخت بتن مقاوم از خاکستر لجن فاضلاب پالایشگاه نفت شدند.

مصطفی خضری عضو هیات علمی تمام وقت دانشکده محیط زیست و انرژی و سرپرست این طرح پژوهشی گفت: استفاده از خاکستر لجن فاضلاب پالایشگاه نفت در ساخت بتن برای اولین بار در کشور و توسط محققان واحد علوم و تحقیقات صورت گرفته است.

وی ادامه داد: برای کاربردی کردن این طرح باید با پالایشگاه ها همکاری نزدیکی داشته باشیم تا علاوه بر درآمد زایی برای واحد علوم و تحقیقات، مشکل دفع خاکستر لجن فاضلاب پالایشگاه های کشور نیز به بهترین شکل برطرف شود.

وی خاطرنشان کرد: بتنی که در ساخت آن از خاکستر لجن فاضلاب پالایشگاه استفاده شده در تمامی صنایع و سازه هایی که نیاز به بتن دارند قابل استفاده است، بنابراین استفاده از آن در مقیاس بالا صرفه اقتصادی در کشور را به دنبال خواهد داشت.

مونا الیاسی گرمارودی دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی محیط زیست واحد علوم و تحقیقات و عضو گروه تحقیقاتی تهیه بتن مقاوم از لجن فاضلاب نیز گفت: حجم بالای لجن پالایشگاه های نفت و مشکلات زیست محیطی به همراه هزینه بالا در دفع آنها سبب شد تا نسبت به بررسی و تحقیق و پژوهش در زمینه روش های جایگزین دفع آن اقدام شود.

وی افزود: در مرحله اول اقدام به نمونه برداری از خاکستر لجن فاضلاب پالایشگاه نفت تهران به منظور انجام آزمایش هایی برای تشخیص و تعیین عناصر تشکیل دهنده آن شد و با توجه به عناصر موجود در نمونه و شباهت آنها با موادی که در بتن به کار می رود، به این نتیجه رسیدیم که می توان از خاکستر لجن فاضلاب پالایشگاه نفت در بتن استفاده شود.

وی یادآور شد: بعد از افزودن خاکستر لجن به بتن و انجام آزمایش های مختلف مقاومت سنجی مشاهده شد که این خاکستر نه تنها اثرات منفی در بتن ندارد بلکه باعث افزایش پنج درصدی مقاومت آن می شود.

الیاسی گرمارودی ادامه داد: با توجه به عناصر آلاینده موجود در خاکستر لجن فاضلاب پالایشگاه ها نظیر فلزات سرب، کادنیوم، نیکل و کروم، پس از افزودن، آزمایش نشت فلزات سنگین را روی بتن انجام داده که هیچ گونه نشت مواد آلاینده ای در بتن محصول مشاهده نشد.

به گفته وی برای تهیه این بتن مقاوم می توان تمام خاکستر لجن فاضلاب پالایشگاه را مورد استفاده قرار داد و این روش علاوه بر برطرف کردن مشکل دفع این لجن و حذف مشکلات زیست محیطی آن، مقاومت بتن نیز افزایش خواهد یافت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین