کد خبر: ۲۳۳۴۴۹
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۰
مرگ موتورسيكلت‌سواران در تابستان دو برابر زمستان

پزشکی قانونی: کشته شدن 3 هزار موتورسوار در 9 ماه

در سال گذشته چهار هزار و 416 موتورسيكلت‌سوار در حوادث رانندگي جان خود را از دست دادند كه تعداد قابل توجهي از آنان (34 درصد) در فصل تابستان جان باخته‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس اجتماعی: بر اساس آمارهاي موجود در اين سازمان، بين مرگ موتورسيكلت‌سواران و فصول مختلف سال ارتباط معناداري وجود دارد به اين معنا كه در فصول گرم با افزايش تلفات در اين بخش و در فصول سرد با كاهش اين آمار مواجه هستيم.

به گزارش آفتاب به نقل از روابط عمومي سازمان پزشكي قانوني كشور، در سال گذشته يك‌هزار و 500 موتورسيكلت سوار در فصل تابستان جان خود را از دست داده‌اند كه بيشترين آمار تلفات در سال 1391 را به خود اختصاص مي دهد. اين در حالي است كه آمار فوتي‌هاي موتورسيكلت‌سواران در فصل بهار همين سال يك‌هزار و 162 نفر (26.3 درصد)، در فصل پاييز يك هزار و 88 نفر (24.6 درصد) و در فصل زمستان 666 نفر ( 15.1 درصد) بوده‌است.

در سال 1390 نيز شاهد تكرار اين روند هستيم، تا آنجا كه 35.5 درصد كل تلفات موتورها در فصل تابستان گزارش شده‌است. در اين سال يك‌هزار و 235 موتورسيكلت سوار ( 25.6 درصد) در فصل بهار،‌ يك هزار و 712 نفر (35.5 درصد) در فصل تابستان، يك‌هزار و 230 نفر (25.5 درصد) در فصل پاييز و 646 نفر ( 13.4 درصد) در فصل زمستان جان باخته‌اند.

آمار تلفات موتورسيكلت سواران در سال 1391 نسبت به سال قبل از آن 8.4 درصد كاهش يافته و از چهار هزار و 823 نفر در سال 1390 به چهار هزار و 416 نفر در سال گذشته رسيده‌است.

بر اساس آمارهاي موجود در سال 1392 نيز با وجود آنكه هنوز آمارهاي فصل زمستان نهايي نشده است به نظر مي رسد بيشترين آمار مرگ موتورسيكلت سواران در فصل تابستان ثبت شده‌باشد.

در سال جاري (تا پايان آذرماه) يك‌هزار و 34 موتورسيكلت سوار در فصل بهار، ‌يك هزار و 303 نفر در فصل تابستان و 947 نفر در فصل پاييز جان‌باخته‌اند. در مجموع در نه ماهه امسال سه هزار و 284 موتورسيكلت سوار در كشور جان خود را از دست داده‌اند.

به طور كلي به توجه به آنچه در آمارهاي فصلي اين سازمان در مورد مرگ موتورسيكلت‌سواران گزارش شده‌است در فصل زمستان آمار مرگ موتورسيكلت‌سواران كمتر از ديگر فصول سال است كه به نظر مي رسد عمده دليل آن استفاده بيشتر اين افراد از كلاه ايمني است. از آنجا كه در فصول گرم سال عمده موتورسيكلت‌سواران از كلاه‌ايمني استفاده نمي كنند و يا كلاه‌هاي آنان از استاندارد كافي برخوردار نيست،‌ كوچك‌ترين ضربه‌اي به سر در حين تصادف زمينه مرگ آنان را فراهم خواهد كرد.

از سويي ديگر در فصل زمستان علاه بر اينكه كمتر از موتورسيكلت استفاده مي شود، راكبان اين وسيله نقليه نيز به دليل لغزندگي سطح معابر با احتياط بيشتر تردد مي كنند و همين موضوع آمار حوادث اين گروه را در زمستان كاهش مي دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین