کد خبر: ۲۳۳۴۸۸
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۶

روزهای پرکار ظریف/ سفر وزیر امور خارجه به اندونزی و ژاپن

وزیر امور خارجه ایران که روزهای پرکاری را می گذارند برای رایزنی با مقامات اندونزی هفته جاری به جاکارتا سفر می کند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش ایرنا، دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در ادامه سفرهای فشرده و رایزنی های دیپلماتیک از دو کشور مهم آسیایی اندونزی و ژاپن دیدار و با مقامات این کشورها گفت وگو می کند.

دکتر ظریف در صفحه فیس بوک خود به سفر به ژاپن و اندونزی اشاره کرده است و گفته می شود سفر دو روزه وی به جاکارتا پنجشنبه هفته جاری آغاز می شود.

وزیر امور خارجه در آخرین روزهای شهریور ماه نیز در نیویورک با مارتی ناتالیگاوا همتای اندونزیایی خود دیدار و گفت وگو کرد.

اندونزی از کشورهای مسلمان و مهم در جنوب شرق آسیاست که با ایران روابط دوستانه ای دارد و خواستار گسترش روابط و همکاری های سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی دو جانبه با ایران است.

ایران علاوه بر تحکیم روابط با اندونزی بدنبال گسترش همکاری ها با اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) است و وزیر امور خارجه اوایل اسفند ماه در تهران و در دیدارهمتای سنگاپوری خود که عضو آسه آن است آمادگی کشورمان را برای همکاری دوجانبه با آ.سه.آن اعلام و همکاری میان اکو و آ.سه.آن را مهم توصیف کرد.

مقر دبیرخانه اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا در اندونزی قرار دارد.

مناسبات اقتصادی ایران با اندونزی نیز رو به توسعه است و در آخرین قرارداد بهمن ماه امسال مقرر شد براساس توافقی بین کنسرسیومی متشکل از صادرکنندگان فرآورده های نفتی ایران و کنسرسیومی نفتی به رهبری شرکت کرسیندو ریسورز اندونزی در این کشور آسیایی پالایشگاه های نفت مقیاس کوچک با ظرفیت های 20 تا سقف 300 هزار بشکه نفت و میعانات گازی ایجاد شود.

ارزش این قرارداد بیش از سه میلیارد دلار است.

ˈمرزوق علیˈ رییس پارلمان اندونزی و حمیدرضا کاتوزیان رییس پژوهشگاه صنعت نفت ایران نیز آذرماه امسال به منظور صادرات خدمات فنی و مهندسی صنایع نفت و چاه های نفتی به توافق های اولیه دست یافتند

محمود فرازنده سفیر جمهوری اسلامی در اندونزی نیز معتقد است حجم مبادلات تجاری بین ایران و اندونزی می تواند افزایش 150 درصدی داشته باشد.

وی گفت میزان روابط تجاری تهران – جاکارتا در سال 2011 دو میلیارد دلار بود، اما می توان امیدوار بود که این رقم در آینده ای نزدیک به بیش از پنج میلیارد دلار افزایش یابد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین