کد خبر: ۲۵۳۰۵۰
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۶

دادگاهی در هلند: هلند مسئول کشته‌شدن ۳۰۰ مسلمان سربرنیتسا است

دادگاهی در هلند روز چهارشنبه اعلام کرد این کشور از نظر حقوق مدنی مسئول کشته شدن ۳۰۰ مرد و پسر مسلمان در سربرنیتسا در جنگ بوسنی است. بنا به گفته دادگاه کلاه آبی های هلندی باید از آنها محافظت می کردند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: این پرونده در پی شکایت خویشاوندان قربانیان نسل کشی سال ۱۹۹۵ میلادی در سربرنیتسا و سازمان مادران سربرنیتسا در دادگاه بررسی می شد.

به گزارش آفتاب به نقل از یورونیوز، قاضی لاریسا الوین اعلام کرد: «نیروهای حافظ صلح هلندی که با صرب های بوسنی همکاری کرده و اجازه بردن این افراد را دادند، غیرقانونی عمل کردند. کاملا مطمئن هستیم که اگر نیروهای حافظ صلح هلندی به درستی عمل کرده بودند این سی صد نفر که توسط صرب ها برده شدند، زنده می ماندند.»

هنگامی که در ژوئیه ۱۹۹۵ میلادی نیروهای صرب بوسنی به فرماندهی ژنرال راتکو ملادیچ به شهر سربرنیتسا هجوم بردند، نیروهای حافظ صلح هلندی که با پنج هزار نفر، عمدتا زنان و کودکان به اردوگاهی پناه برده بودند نتوانستند از آنها محافظت کنند.

نیکلاس وایت، تحلیلگر مسائل دیپلماتیک گفت: «این به این معناست که در آینده هیچ صلح‌بان بین‌المللی قادر نخواهد بود خارج از قانون عمل کند. همه باید از عواقب قانونی اعمال خود آگاه باشند و همچنین از عواقب آنچه موفق به انجام نشدند.»

در نهایت نیروهای صرب، نزدیک به هشت هزار مرد و پسر مسلمان را به قتل رساندند و اجسادشان را در گورهای دست جمعی دفن کردند.

این کشتار به عنوان فجیع‌ترین نسل کشی در اروپا پس از جنگ جهانی دوم محسوب می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین