کد خبر: ۲۵۶۲۰۵
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۱

وزارت علوم می‌خواهد جلوی بی‌قانونی‌های گذشته را بگیرد

یک نماینده پیشین مجلس با تاکید بر اینکه نماینده‌های مجلس مسائلی فراتر از قانون را از وزیر علوم طلب می‌کنند، گفت: کسانی‌که از رانت‌ها استفاده می‌کردند و امروز منافع‌شان در خطر است، مدام بحث استیضاح وزیر علوم را مطرح می‌کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: یک نماینده پیشین مجلس با تاکید بر اینکه نماینده‌های مجلس مسائلی فراتر از قانون را از وزیر علوم طلب می‌کنند، گفت: کسانی‌که از رانت‌ها استفاده می‌کردند و امروز منافع‌شان در خطر است، مدام بحث استیضاح وزیر علوم را مطرح می‌کنند.

علی تاجرنیا در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به مسأله استیضاح وزیر علوم و تاکید برخی نمایندگان نسبت به این موضوع تصریح کرد: حوزه دانشگاه در کشور ما بسیار مهم است؛ چراکه دانشگاه نه تنها محل تولید علم و پیشرفت در زمینه‌های مختلف است، بلکه محصول یک جامعه مدرن است. برای همین در فضای اجتماعی نیز نقش مهمی را ایفا می‌کند.

وی افزود: مطرح شدن بحث استیضاح وزیر علوم نشان می‌دهد که نماینده‌های مجلس مسائلی فراتر از قانون را از وزیر علوم طلب می‌کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه در قانون به شکل جدی بر اصل تفکیک قوا تاکید شده است، گفت: ما شاهد هستیم که در جلسات مجلس عمده بحث نمایندگان این است که افراد مورد نظر آنها باید به مسولیت‌های اجرایی راه پیدا کنند.

این نماینده پیشین مجلس با تاکید بر اینکه برخی از نمایندگان خواهان دخالت در اختیارات وزیر علوم هستند، گفت: در کشور ما همه آزاد بوده و از حقوق برابر برخوردار هستند، مگر افرادی که قانون آنها را منع کرده باشد.

وی عنوان کرد: در دولت گذشته بحث دانشجویان ستاره‌دار مطرح شد و برخی از دانشجویان بدون محکومیت از تحصیل محروم شدند، اما هم اکنون دولت عوض شده و وزارت علوم می‌خواهد جلوی بی‌قانونی دولت قبل را بگیرد.

تاجرنیا با بیان اینکه در دولت گذشته برخی به شکل غیرقانونی و بدون داشتن صلاحیت علمی در هیات‌های علمی دانشگاه‌ها وارد شده اند، گفت: در گذشته شاهد بودیم که به شکل فله‌ای افراد را در دانشگاه‌ها استخدام می‌کردند و این دولت می‌خواهد جلوی این کار را بگیرد، اما آنها که خودشان از این رانت‌ها استفاده می‌کردند و امروز منافع‌شان در خطر است، مدام بحث استیضاح وزیر علوم را مطرح می‌کنند. طبیعی است که آنها رفتارهای قانونی که آنها را محدود می‌کند، برنمی‌تابند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: برخی از کسانی که بحث استیضاح وزیر علوم را مطرح می‌کنند رویکردی سیاسی دارند که این رویکرد از نوع بده بستان‌هایی است که آنها در گذشته به آن عادت کرده‌اند به گونه‌ای که امروز برخوردهای سخیفی را در مجلس و جلسات کمیسیون با وزیر علوم می‌بینیم.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه چهره های فاضل امکان حضور در این مجلس را پیدا نکردند، امروز شاهد هستیم که روز به روز مجلس نهم بیشتر به قهقرا می‌رود و آنها حتی یک مسأله کوچک که گاهی با تذکر هم حل می‌شود را دستاویز منافع خود قرار می‌دهند.

وی تاکید کرد: متاسفانه در این دوره مجلس به جای یک نهاد حکومتی بیشتر شبیه یک جریان سیاسی شده و از جایگاه اصلی خود به یک تشکل و جبهه سیاسی خاص محدود شده است.

تاجرنیا با اشاره به اینکه بیشتر از 10 ماه نیست که فرجی‌دانا در وزارت علوم مستقر شده است، عنوان کرد: طبیعتا فرصت برای پرداختن به مسأله مهمی همچون آموزش عالی کشور که نیاز به زیر ساخت‌هایی دارد، تاکنون وجود نداشته است.

نماینده پیشین مجلس با تاکید بر اینکه ما در 8 سال دولت احمدی‌نژاد شاهد انهدام نیروهای انسانی بودیم، گفت: تاکنون فرصتی برای بازسازی این نیروها وجود نداشته اگر چه به لحاظ قانونی حق مجلس است که پرسش داشته باشد، اما نوع رویکرد برخی نمایندگان با روح قانون اساسی مغایر است. البته که نمایندگان مردم برای حفظ حقوق مردم باید مقابل دولتی که بخواهد حقوق آنها را ضایع کند، ایستادگی کنند؛ اما این نمایندگان خودشان در قالب مدعی العموم تلاش می‌کنند که محدودکننده حقوق مردم باشند و به هیچ وجه قانونمند و مصلحت اندیشانه عمل نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه این مجلس بیشتر بجای نظارت بر حسن اجرای قوانین به دنبال ایجاد فشار بر روی دولت است، گفت: آنها تلاش می‌کنند که با این رفتار، خود را در جایگاه اجرایی بنشانند و مدیریت آموزش عالی کشور را از سیستم اجرایی خارج کرده و آن را در دست خود بگیرند.

تاجرنیا با تاکید بر اینکه متاسفانه ما نهادهایی داریم که اجازه نمی‌دهند وزارت علوم سیاست‌های مورد نظر خود را اجرا کند، گفت: این رفتار برخی از نمایندگان مجلس نیز مزید بر علت شده که شرایط حوزه آموزش عالی کشور را با مشکلات جدی مواجه خواهد کرد.

وی با انتقاد از اینکه برخی تلاش می‌کنند بگویند که شرایط کشور نسبت به گذشته تغییری نکرده است، گفت: مطرح کردن چنین بحثی قطعا به نفع کشور نیست. اگر بپذیریم در کشوری که ساختار انتخابات آزاد دارد، سلایق مختلف می‌توانند مورد اقبال مردم قرار گیرد، بنابراین قطعا سیاست‌های آنها با یکدیگر متفاوت خواهد بود. اگر چنین بحثی القا شود اساسا ما به دشمنان خود در خارج از کشور این پیام را خواهیم داد که دموکراسی در کشور ما پوششی بیش نیست و پیروزی جریانات مختلف سیاسی تاثیری در سیاست‌ها ندارد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه چشمان ناظر در خارج از کشور پیگیر اتفاقات سیاسی ما هستند، گفت: عده‌ای که عنوان می‌کنند شرایط کشور نسبت به قبل تغییری نکرده دقیقا اظهارات معاندین جمهوری اسلامی را بیان می‌کنند. ما شاهد بودیم که در انتخابات گذشته جریان دولت‌های نهم و دهم  هم کاندیدا داشت، اما مردم اقبالی به آن نشان نداد. این یعنی اینکه مردم هم به دنبال تغییر شرایط و سیاست‌ها بودند.

وی خاطرنشان کرد: وظیفه دولت این است که در عین اینکه مشی معتدل خود را جلو می‌برد در عهدی که با مردم بسته است نیز محکم بایستد. سیستم اجرایی نمی تواند در امر تقنین دخالت کند، اما عکس این مسأله نیز حاکم است.

تاجرنیا افزود: فشارها و مسائل این چنینی در ادوار مختلف مجلس اتفاق افتاده و هرگاه که دولتی در مقابل این هجمه‌ها از خود وادادگی نشان داده است، شاهد بودیم که جریان مقابل از تندروی بیشتری استفاده کرده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر اینکه هجمه‌های صورت گرفته علیه دولت یازدهم در یکسال اخیر در طول سال‌های دولت‌های پس از انقلاب بی‌سابقه بوده است، گفت: چنین مسأله‌ای قطعا نقش نهادهای هماهنگ کننده سه قوه را دشوارتر می‌کند. دولت نیز باید بداند که از حداکثر توان خود در چارچوب اختیاراتی که قانون به او داده است، باید برای تامین مطالبات مردم استفاده کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین