کد خبر: ۲۶۱۳۰۸
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۱
ابتکار:

هوای کشور به وضعیت سالم رسید

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: با ارتقاء بنزین به یورو 2004 در سراسر کشور و ارائه گازوئیل استاندارد که کاهش قابل توجه گوگرد را دارد هوا از وضعیت بسیار ناسالم به هوای سالم رسید.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش خبرنگار مهر،معصومه ابتکار صبح جمعه در نشست خبری و پرسش و پاسخ که در سالن کنفرانس سازمان محیط زیست استان برگزار شد  اظهار داشت: یک سال از زمان شروع به کار دولت تدبیر و امید جبران 8 سال تعطیلی را نمی کند.
 
وی در پاسخ به سوالی در خصوص آلودگی هوا گفت: 30 درصد بیماریهای کشورهای در حال توسعه از آلودگی هوا و یک درصد هم از آلودگی آب است که در مجموع هفت درصد مرگ و میر در دنیا یکی به خاطر آلودگی هوا است.
 
تدوین نقشه کاهش آلودگی هوا
 
رئیس سازمان محیط زیست کشور افزود: خوشبختانه با همت  دولت تدبیر و امید برای کاهش آلودگیهای هوا، نقشه راه کاهش آلودگی را تدوین و پس از آن اصلاح کیفیت سوخت و کیفیت هوارا در نظر گرفت.
 
ابتکار تشکیل کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا را اولین اقدام دولت در زمینه کاهش آلودگی زیست محیطی برشمردو افزود:در این زمینه شاهد 2 دست آورد بوده ایم ارتقاء سوخت و حذف بنزین آلوده پتروشیمی از چرخه عرضه سوخت.
 
معاون رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری در خصوص پالایشگاه مازندران گفت: بحث جدیدی در این خصوص اتفاق نیفتاده است چرا که این موضوع مربوط به دولت گذشته است و دولت جدید هیچ تعهدی در خصوص پالایشگاه مازندران نداشته است.
 
ابتکار درپاسخ به سوال خبرنگارمهر در خصوص پایش شناگاههای شمال کشور گفت: این پایش به صورت مستمر در کشور و شمال کشور انجام می شود و نتایج آن نیز در سطح استان و ستاد اعلام  می شود.
 
مناطق آلوده صید شنا و صید ماهی مشخص شده است
 
وی در ادامه  سوال خبرنگار مهر در خصوص مناطق آلوده شنا و صید ماهی گفت: مناطق آلوده ای که صیدماهی و شنا در آن در برخی از فصلهای سال ممنوع است شناسایی و اسامی آن نیز مشخص شده است.
 
ابتکار در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص به کار گیری محیط بان خانم گفت: در حال حاضر به خاطر شرایط خاص محیط بانی سازمان محیط زیست  هیچ برنامه ای در این زمینه ندارد. 
 
طرح جامع مدیریت میانکاله تهیه شده است
 
وی در خصوص پناهگاه حیات وحش میانکاله گفت: طرح جامع مدیریت میانکاله انجام شده است، طرح تفصیلی آن هم ارائه و مشخص شده چه بخشهایی حفاظت شدچه قسمتهایی برای مطالعات و تحقیقات و چه بخشهایی برای گردشگری استفاده شود.
 
ابتکار درباره ساخت و ساز بی رویه در کلاردشت تصریح کرد : کلاردشت هم مانند نقاط دیگر دستخوش ساخت و ساز بی رویه ، تغییر کاربری ،و تخریب جنگل و زمین خواری  شده است اما دولت در این زمینه تدابیر ویژه ای را به کار گرفته است.
 
رئیس سازمان محیط زیست کشور با اشاره به اینکه الگوی حفاظتی که در مدت بیش از 40 سال است اجرا می گردد افزود: این الگو برای جلوگیری از تغییر کاربری و حفاظت از ذخایر ژنتیکی است که تاکنون به نسبت موفق بوده است.
 
وی با اشاره به این که شهرداری و شورای شهر مکلف به جمع آوری زباله های خانگی و شهری هستند گفت: شورای شهری که نمی تواند برای پسماند شهر راه حل اجرائی داشته باشد و تکالیف اولیه خود را انجام دهد چگونه می تواند به تکالیف دیگری که مردم بر عهده آنان گذاشته اند رسیدگی کند.
 
این مسول با بیان اینکه پیش نویس یک مصوبه در زمینه پس ماند استانهای ساحلی  برای دولت  آماده شده است افزود: در این زمینه  نیز تسهیلات و حمایت لازم در تبصره ماده 5 بودجه سال 93 از صندوق توسعه محیط زیست پیش بینی شده است .
 
ابتکار با تاکید بر این که  زباله و شیرابه خسارتهای زیادی را به طبیعت وارد می کند افزود: امیدواریم با فضایی که دولت برای فعالیت بخش خصوصی فراهم کرده است شاهد حضور این بخش در زمینه بازیافت، جداسازی و کمپوست باشیم که هم سرمایه گذاری است و هم کمک به حفظ محیط زیست 
 
وی با بیان اینکه  مدت کوتاه یک سال جبران 8 سال تعطیلی را نمی کند افزود: برای جبران عقب ماندگیها  و تاخیرها ابتدا باید زیرساختها فراهم شود.
 
اجرای مدیریت پسماند در استانهای شمالی
 
وی در ادامه خاطر نشان کرد: در برنامه چهارم توسعه تکلیف شده بود تا کلیه استانهای شمالی مدیریت پسماند را اجرائی کنند ولی عملا هیچ اقدامی تاکنون صورت نگرفته است.
 
ابتکار با اشاره به این که سیاست کلان مدیریت پسماند بر عهده سازمان محیط زیست و وزارت کشور است، افزود: شهرداری برای مدیریت زباله شهری و خانگی باید مدیریت داشته باشند.
 
عوارض قانونی دریافت نشود پسماند رها می شود 
 
وی در ادامه افزود: آوردن بهانه برای جمع آوری زباله به دلیل حجم  زیاد مسافر در استان  بهانه ای است که شهرداریها برای فرار از مدیریت پسماند می گیرند زیرا شهرداریها با دریافت عوارض قانونی  از مهمانپذیرها و مراکز رفاهی و تفریحی می توانند برای خدمات پسماند استفاده کنند.
 
اعلام مناطق آلوده شنا در مازندران
 
ابتکارتاکید کرد: شهرداریها وقتی  عوارض قانونی که اختیار قانونی آنها است را دریافت نکنند پسماند رها می شود.
 
پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست در ادامه اسامی مناطق آلوده صید و شنا را شامل خزر آباد ساری ،لیدر رامسر ،شهرک ایزد شهر ،اناررود نوشهر ،چالوس ،رویان ،ایزدشهر،نور جدید تا جمشید آباد نشتارود برشمرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین