کد خبر: ۲۶۲۱۸۱
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۳

خزانه دولت افغانستان تقریبا خالی است

یک مقام مالی بلندپایه افغانستان اعلام کرد که دولت این کشور با کمبود شدید بودجه دست به گریبان بوده و نیاز دارد تا آمریکا و حامیان بین‌المللی طی 5 تا 6 روز آینده میزان 537 میلیون دلار به کابل کمک کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، الحاج م.آقا، مدیرکل خزانه داری وزارت دارایی افغانستان اظهار داشت: دولت که با کمبود شدید بودجه دست به گریبان است طی سال جاری میلادی صدها میلیون دلار اعتبار ذخیره‌ای که به آسانی قابل دسترسی بوده را خرج کرده است.

وی افزود: دولت افغانستان به سختی می تواند حقوق بیش از 500 هزار کارمند استانی و ملی را برای ماه سپتامبر پرداخت کند.

به گفته وی با نزدیک شدن ضرب الاجل پرداخت حقوق ماه اکتبر چالش‌های مالی افغانستان بسیار حیاتی شده است. این مقام افغان مشکلات مالی را به دلیل بن بست ایجاد شده بر سر تعیین برنده انتخابات ریاست جمهوری کشور دانست.

آقا گفت: ما امیدوار هستیم که حامیان مالی به ما پول پرداخت کند. این مسئله را درخواست می کنیم.

وی در خصوص مذاکرات در جریان با دولت آمریکا و دیگر حامیان بین‌المللی گفت: آنها می پرسند که من چه زمانی به این کمک نیاز دارم و من به آنها پاسخ دادم که همین هفته در غیر این صورت ما مشکل خواهیم داشت.

به گفته وی اگر پول اضافی به افغانستان اختصاص داده نشود دولت این کشور پرداخت هزینه هایی نظیر سوخت برای خودروهایی دولتی را متوقف خواهد کرد.همچنین به گفته این مقام افغان بحران مالی این کشور ممکن است در قابلیت دولت برای تأمین غذای بیش از 350 هزار سرباز پلیس و ارتش افغانستان به مشکل بخورد هرچند که حقوق‌های آنها به دلیل آنکه مستقیما توسط ائتلاف تحت رهبری آمریکا پرداخت می شود قطع نخواهد شد.

یک مقام بلند پایه سفارت آمریکا در کابل گفت: مذاکرات میان مقامات آمریکایی و افغان نسبت به چگونگی حل این بحران در جریان است . سفارت آمریکا در بیانیه‌ای عنوان کرد در تلاش است تا راههایی برای کمک به دولت جدید افغانستان به منظور برطرف کردن برخی چالش‌ها و اولویت‌هایش با استفاده از منابعی که پیشتر اختصاص داده شده‌اند پیدا کنند. با این حال مقامات آمریکایی می‌گویند که پیش بینی نمی کنند مشکلات بودجه‌ای افغانستان نیازمند تخصیص اعتبارات جدیدی از سوی کنگره باشد.

یک مقام بانک جهانی نیز گفت:‌ این سازمان نیز بخشی از این مذاکرات است اما از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد. با این حال مدیر کل خزانه داری افغانستان گفت: درخواست دولت این کشور برای دریافت اعتبارات مازاد به آن کمک خواهد کرد تا صورت حساب هایش را تا پایان سال بودجه ای جاری در ماه دسامبر پرداخت کند.

وی اظهار خوش‌بینی کرد که این بحران مالی به سال آینده کشیده نخواهد شد و قانونگذاران پیش از پایان بودجه سال آتی اولویت هایشان را مجددا تنظیم خواهند کرد.

وی گفت: اگر ما 537 میلیون دلار دریافت کنیم بحران را مدیریت خواهیم کرد. سال آینده ما مشکلی نخواهیم داشت بودجه ای بر اساس برآورد درآمدهای داخلی و اعتبارات کمکی تنظیم خواهیم کرد. این بحران تنها سال جاری تأثیر دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین