کد خبر: ۲۷۱۸۲۸
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۶

واکنش نماینده ایران به قطعنامه پیشنهادی کانادا

سفیر و سرپرست نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در واکنش به قطعنامه پیشنهادی دولت کانادا علیه ایران این اقدام را خصمانه و در ادامه اقدامات این کشور در طول 12 سال گذشته خواند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: 'حسین دهقانی' گفت: کانادا اقدامات خصمانه خود را در قالب ارائه قطعنامه های حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران و با تظاهر به دفاع از حقوق کسانی که به ادعای دولتمردان کانادای حقوق آنها در ایران تضییع شده دنبال می کند.

وی افزود:همه شواهد حاکی از اینست که کانادا نه تنها نگران وضعیت حقوق بشر نبوده بلکه در ادعای خود مبنی بر دفاع از حقوق انسانها نیز صادق نیست و واکنش دولت کانادا در قبال تراژدی اخیر در غزه گواهی است بر همین حقیقت.

دهقانی گفت:درحالیکه تقریبا تمام رهبران جهان صهیونیست ها را بخاطر جنایاتشان علیه مردم غیر نظامی غزه محکوم کردند، دولت کانادا تنها عضو جامعه بین الملل بود که بر خلاف این اقدام جهانی موضع گرفت.

سرپرست دفتر نمایندگی کشورمان افزود:دولت کانادا نه تنها انتقادی از رژیم صهیونیستی بخاطر جنایاتی که آنها در برابر دیدگان جهانیان مرتکب شدند نکرد بلکه بی شرمانه به دفاع از جنایتکاران برخواست.

وی افزود: جای بسی تاسف است که برجسته ترین مقامات دولت کانادا آشکارا اعلام کرده اند که صهیونیست ها مجازند هر تعداد از فلسطینیان را که بخواهند کشته و مجروح نمایند و این را تصریح کرده اند که از نگاه ایشان حمله به غزه «نه تنها حق، بلکه وظیفه اسرائیل است».

دهقانی بااشاره به این که دولت کانادا همبستگی با اسرائیل را تنها راه خاتمه درگیری های در خاور میانه می داند گفت دولت کانادا در اقدام تعجب برانگیز دیگری اظهارات کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در خصوص تجاوز اسرائیل به غزه را «نه سازنده و نه منعکس کننده واقعیات خواند».

به گفته نماینده کشورمان درسازمان ملل متحد واکنش کانادا نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه این سوال را در اذهان زنده می کند که آیا کانادا واقعا درخصوص وضعیت حقوق بشر در کشورها نگران است و یا اینکه از این رهگذر مانند موضوع امروز این کمیته، بدنبال اهداف سیاسی خاصی است.

وی اظهارکرد:خودداری از ارائه قطعنامه مشابهی علیه رژیم صهیونیستی دراین کمیته دلیل بر عدم صداقت کانادا درحمایت ازحقوق بشر است و اگر بانیان پیش نویس قطعنامه فعلی علیه جمهوری اسلامی ایران نگران حقوق بشر بودند، لازم بود قبل از هر چیز پیش نویس قطعنامه ای را در محکومیت رژیم صهیونیستی به خاطر ترور و کشتار مردم غیر نظامی،وارد آوردن رنج و محنت بر مردم غزه و لگدمال کردن روز مره حقوق اعراب و ساکنین اراضی اشغالی که مستندات کافی نیز در اینخصوص در سازمانهای بین المللی موجود می باشد، به این کمیته ارائه می دادند.

دهقانی پیش نویس قطعنامه ارائه شده از سوی کانادا علیه جمهوری اسلامی را بر پایه نگرشی ناقص، نامتوازن و جانبدارانه توصیف کرد و افزود مشکل عمده پیش نویس ارائه شده این است که تلاش می کند جامعه ایرانی را، جامعه ای بسته و تک صدایی معرفی کند درحالیکه جامعه ایرانی، جامعه ای پویا، با طراوات و چند صدایی است که در آن طیف گسترده ای از نگرشهای سیاسی و رسانه های همسو با این نگرش ها همراه با حضور فرهنگ ها و خرده فرهنگ ها که نماینده جوامع مختلف و لایه های اجتماعی و گروههای چندگانه قومی مذهبی می باشند، وجود دارند.

سفیر کشورمان قرارگرفتن قطعنامه هایی شبیه به قطعنامه امروز در دستور کار کمیته سوم را مغایر رویه بی طرفانه حقوق بشری سازمان ملل خواند و گفت چنین رویکردهایی در کمیته سوم آشکارا سازوکارهای این کمیته را محدودکرده و فرصت و بهانه ای را در اختیار برخی از کشورها می گذارد تا ازاین طریق اهداف سیاسی خاص خود را دنبال کنند و با برخی دیگر از کشور ها به تسویه حساب بپردازند.

دهقانی گفت:طرح قطعنامه های کشوری در این کمیته باعث افزایش بی اعتمادی به سازمان ملل متحد گردیده و به اعتبار این سازمان خدشه وارد می کند و این دیدگاه را تقویت می کند که سازمان ملل دنباله رو کشورهای خاصی است.

وی افزود:صدور این قطعنامه ها نه تنها به ارتقاء حقوق بشر در کشورهای موردهدف کمکی نمی کند بلکه موجب دشواری هایی درهمکاری این کشور ها با سازمان ملل می شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین