کد خبر: ۲۸۱۵۶۶
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۴

افکار عمومی درباره پادشاه جدید عربستان چه می‌گوید

لیسی می‌گوید: «او از طریق توسعه شهر ریاض توانست محبوبیت بسیاری بدست آورد. او ریاض را به عنوان مرکزیت قدرت عربستان از نو ساخت و مانند یک کارگر وظیفه‌شناس به شهرش خدمت کرد. ملک سلمان هر روز صبح ساعت 8 در محل کارش حضور پیدا می‌کرد و به دلیل همین احساس مسئولیت توانست نظر مثبت مردم را به خود جلب کند.»
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس بین‌الملل: هنگامی که شاهزاده‌ای رفتار نامناسبی داشت و یا از قانون تخطی می‌کرد، زندان خصوصی ملک سلمان در انتظار او بود. ظرف 48 سالی که ملک سلمان حکومت شهر ریاض را بر عهده داشت – از سال 1963 تا 2011 – زندان خصوصی را در کاخ رسمی خود تاسیس کرده بود تا شاهزادگان و اشراف‌زاده‌هایی که از قانون‌ها و دستورات وی تبعیت نمی‌کنند، در این زندان زیرزمینی محبوس کند.

به گزارش «آفتاب» به نقل از واشنگتن‌پست، رابرت لیسی یک نویسنده بریتانیایی که کتابی را درباره خاندان اشرافی سعودی منتشر کرده است، می‌گوید: «چه کسی جز سلمان می‌توانست یک شاهزاده تربیت کند؟ سلمان مسئولیت بزرگی در قبال خاندانش داشت. خاندان آل سعود او را دوست دارند، و فکر می کنند او پسر نیکوکار صحرا است.»

با وجود اقتدار و محبوبیت ملک سلمان که از گذشته تا کنون با وی همراه بوده است، اما مسئله جدی و مهم سلامتی سلمان است، پادشاهی که در 79 سالگی بر تخت سلطنت نشسته و دارای مشکلات جسمی و روانی متعددی است.

سیمون هندرسون، نویسنده و پژوهشگر عربستان در انستیتو واشنگتن می گوید: «ملک سلمان به دلیل کهولت سن و بیماری، در انظار عموم می تواند تنها برای چند دقیقه موجه و خوب ظاهر شود، پس از آن به رخوت و گیجی دچار می شود که هم در انتقال مفاهیم و پیام ها ضعیف است و هم ظاهر او نشانگر ضعف او است.»

به نظر می رسد، مسئله سلامتی ملک سلمان رو به گسترش است. یک دیپلمات غربی در ریاض گفته است که به تازگی با او صحبت کرده در حالی که حساب کردن بر روی سلامتی پادشاه جدید به نظر کار عاقلانه ای نمی رسد، مواجه شدن این پادشاه بیمار با مشکلات متعددی که گریبان‌گیر عربستان امروز است، نگرانی‌های بسیاری را ایجاد می‌کند. کاهش سریع قیمت نفت، افزایش عملیات‌های خشونت‌بار گروه داعش در عراق و نزدیکی مرز عربستان و ناآرامی‌های یمن از جمله مسائلی هستند که چالش‌های عمیقی برای ملک سلمان محسوب می شوند.

علاوه بر مشکلات سلامتی ملک سلمان، تحلیلگران او را  فردی خشن و البته مورد احترام برای عربستان می‌دانند. نسیم چادهوری مشاور تجاری مکه می‌گوید: «او در عربستان و صحنه سیاسی این کشور به عنوان یک میانجی در خانواده سلطنتی شناخته شده است، به ویژه در میان طرفداران لیبرال و محافظه کارانی خانواده او همواره سعی کرده است میان این دو طیف پلی باشد.» او می افزاید: «او یکی از محبوبترین‌های خاندان سعودی است. مردم او را می‌شناسند و به او اعتماد دارند.»

سلمان برای شهر ریاض خدمات زیادی انجام داده است. او این شهربیابانی را با وسایل نقلیه مجهز، هتل‌ها و بانک‌های مدرن و مرکز خریدهای بزرگ و چندملیتی به شهری موردپسند برای شهروندانش تبدیل کرده است.

لیسی می‌گوید: «او از طریق توسعه شهر ریاض توانست محبوبیت بسیاری بدست آورد. او ریاض را به عنوان مرکزیت قدرت عربستان از نو ساخت و مانند یک کارگر وظیفه‌شناس به شهرش خدمت کرد. ملک سلمان هر روز صبح ساعت 8 در محل کارش حضور پیدا می‌کرد و به دلیل همین احساس مسئولیت توانست نظر مثبت مردم را به خود جلب کند.»

در طول 2 سال گذشته عربستان سعودی با مشکلات عدیده‌ای روبرو بوده است. یکی از عمده‌ترین این مشکلات، خدشه‌دار شدن وجهه بین‌المللی این کشور به دلیل برخورد نامناسب با وکلا و مدافعین حقوق بشر است که بر سیاست خارجی این کشور تاثیر بدی بر جای گذاشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین