کد خبر: ۲۹۳۰۶۰
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۸

کیفرخواست جیسون رضائیان صادر شد

دادستانی تهران با صدور کیفرخواستی، جیسون رضائیان خبرنگار واشنگتن پست را به جاسوسی از طریق جمع‌آوری تصمیمات کشور در خصوص مسائل سیاست داخلی و خارجی و همکاری با دول متخاصم متهم کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
لیلا احسن وکیل مدافع جیسون رضائیان در گفت‌وگو با تسنیم از صدور کیفرخواست برای این خبرنگار ایرانی - آمریکایی متهم به جاسوسی خبر داد و گفت: جیسون رضائیان از سوی دادستانی تهران به جاسوسی از طریق جمع‌آوری تصمیمات کشور در خصوص مسائل سیاست داخلی و خارجی و قراردادن آن در اختیار افراد غیر صالح متهم شده است.
 
وی افزود: بر اساس کیفرخواست صادره، دسترسی و جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی شده، همکاری با دول متخاصم و نوشتن نامه به اوباما رئیس جمهور آمریکا و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران از دیگر اتهامات جیسون رضائیان است.
 
به گفته وکیل این خبرنگار متهم به جاسوسی ، صرف‌نظر از فقدان دلایل موجه اتهامات مطرح در پرونده، نتیجه ردیف اول تا سوم اتهامات وارده،‌ نوعاً یکی است و علیرغم اختلافات سیاسی و فرهنگی عمیق بین ایران و آمریکا و دیوار بی اعتمادی که از زمان کودتای 1953 علیه دولت قانونی ایران ایجاد شده، دو کشور از نظر موازین حقوق بین الملل "متخاصم" محسوب نمی شوند.
 
احسن ادامه داد: از نظر حقوق بین الملل دو کشور زمانی متخاصم به شمار می روند که اولا اعلام جنگ شده و در حال جنگ باشند و یا پس از درگیری نظامی آتش بس اعلام شده اما منجر به برقراری صلح دائم نشده باشد.
 
وی با بیان اینکه رضائیان خبرنگار است و ماهیت شغل خبرنگاری دسترسی به اطلاعات و انتشار آن است، اضافه کرد: جیسون شخصاً به هیچ اطلاعات محرمانه ای مستقیماً یا به‌صورت غیرمستقیم دسترسی نداشته تا آن را منتشر کند یا در اختیار دیگران قرار دهد.
 
وکیل مدافع خبرنگار متهم به جاسوسی با اعلام خبر ملاقات امروز خود با موکلش در محل دادگاه، وضعیت روحی نامبرده را خوب توصیف کرد و اظهار داشت: جیسون از حدود 9 ماه قبل در بازداشت به سر می برد و با درخواست‌های مکرر او برای تبدیل قرار بازداشت موقت به کفالت یا وثیقه مورد قبول دادگاه واقع نشده است. وی بطور طبیعی از این وضعیت خرسند نیست.
 
اگر چه احسن معتقد است تداوم بازداشت موکلش با بند دال ماده 32 قانون آئین دادرسی کیفری مغایر است اما در عین حال می گوید: در ماه‌های اخیر با برخی درخواست‌های جیسون برای ملاقات حضوری با همسرش موافقت شده است اما امیدواریم وی تا زمان صدور حکم نهایی با تبدیل قرار بازداشت، آزاد شود. 
به گفته او، هر چند درباره اتهامات جیسون مواردی ذکر شده اما با توجه به تعریف حقوقی از هر چهار مورد اتهام نامبرده، دلیلی بر اثبات ارتکاب هر یک از اعمال مجرمانه مندرج در کیفر خواست وجود ندارد.
 
وکیل خبرنگار واشنگن پست که به‌ اتهام جاسوسی در بازداشت به سر می برد، با اشاره به گزارش برخی رسانه‌ها‌ درباره موکلش گفت: کل تحقیقات پرونده جیسون تاکنون محرمانه بوده و من و موکلانم از انتشار آن خودداری کرده‌ایم و اینکه برخی رسانه‌ها مطالبی نادرست در این زمینه منتشر کرده‌اند، خلاف قانون و موازین اخلاقی است.
 
احسن ادامه داد: کلیات مطالب اتهامات طبق کیفرخواست همان است که به آنها اشاره کردم و به‌دلیل عدم تشکیل دادگاه برای جیسون از بیان جزئیات خودداری می کنم.
 
وی در پایان گفت‌وگوی خود با تسنیم از همکاری مسئولان قضایی برای ملاقاتش با جیسون که امروز با حضور مترجم رسمی در دادگاه انجام شد و نیز بخاطر فراهم کردن زمینه مطالعه کامل و دقیق پرونده قدردانی کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین