کد خبر: ۲۹۷۱۹۸
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۸

بازدید رهبر انقلاب از نمایشگاه کتاب و روزه سکوت مخالفان دولت

رسانه‌های منتقد دولت حالا روزه سکوت گرفته‌اند، درست برخلاف سال قبل که می‌کوشیدند عدم حضور رهبر معظم انقلاب در نمایشگاه کتاب را ناشی از انتقاد ایشان به مواضع فرهنگی دولت جلوه دهند.
آفتاب‌‌نیوز :
 پیش از آن‌که رهبر معظم انقلاب به نمایشگاه بیایند و کتاب‌های ناشران مختلف را ببینند و تورق کنند، رسانه‌های مختلف دولت می‌کوشیدند تا با یادآوری اتفاق سال گذشته و حضور نیافتن رهبر معظم انقلاب در نمایشگاه کتاب هم وزیر رشد اسلامی را برای اعلام یک خبر زیر سؤال ببرند و هم به‌صورت تلویحی این خط را جلو ببرند که قرار نیست امسال هم رهبر فرزانه انقلاب از نمایشگاه کتاب بازدید کنند.

پیش‌ازاین حرف‌ها، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقتی در حاشیه نمایشگاه کتاب با این پرسش خبرنگاران مواجه شده بود که آیا رهبر انقلاب امسال در نمایشگاه حضور پیدا خوهاند کرد؟ گفته بود که ما از ایشان برای حضور در نمایشگاه دعوت کرده‌ایم.

این جمله ساده وزیر ارشاد دستاویزی برای منتقدان دولت شد تا او و مدیرانش را به باد انتقاد بگیرند که چرا این خبر را اعلا کرده است.نکته جالب اما این بود که پرسش یادشده را خبرنگار یکی از رسانه‌های منتقد دولت پرسیده بود و حالا همین رسانه‌ها مدعی شده بودند که چرا باید وزیر ارشاد اعلام کند از رهبر انقلاب برای بازدید از نمایشگاه دعوت کرده است.

خبرگزاری فارس دراین‌باره یادداشتی را با این تیتر منتشر کرد«آیا رهبر انقلاب برای بازدید از نمایشگاه کتاب به دعوت احتیاج دارد؟ / «دعوت رسمی» سیاست فرار به جلوی ارشاد» و نوشت که «نامه و «دعوت رسمی» از رهبر انقلاب اقدامی است که ارشاد دولت یازدهم انجام داده تا از فشار رسانه‌ها نسبت به عدم حضور رهبر انقلاب بر وزارت ارشاد کاسته شود. این نامه‌نگاری در حالی صورت گرفته که سال گذشته نیز رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب شرکت نکردند و تحلیل فعالان و کارشناسان حوزه فرهنگ نسبت به این عدم حضور این بود که رهبری از اوضاع فرهنگی ناراضی بودند و با این اقدام عدم رضایت خود را به گوش برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب و مدیران فرهنگی رسانده‌اند و این نامه‌نگاری و «دعوت رسمی» از رهبر انقلاب از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوعی فرار به جلو در زمینه فرهنگی است.»

حضور حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی در نمایشگاه کتاب تهران امسال باخبری همراه بود که سید عباس صالحی معاون فرهنگی ارشاد از آن به‌عنوان خبر خوش نمایشگاه امسال نام برد.

او در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب به خبرنگاران گفت که رهبر معظم انقلاب امسال از نمایشگاه بازدید خواهند کرد. حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی سال گذشته در زمان حضور در نمایشگاه کتاب تهران اعلام کرده بود که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای امسال به دلیل مشغله کاری به نمایشگاه کتاب نمی‌آیند.

برخلاف سال گذشته که اعلام این خبر با موجی از تحلیل‌ها و یادداشت‌ها در رسانه‌های منتقد دولت همراه شد، اعلام خبر حضور رهبر انقلاب در نمایشگاه در رسانه‌های منتقد دولت هیچ تحلیلی را به همراه نداشت. آن‌ها فقط به ذکر خبر بسنده کردند و ترجیح دادند کماکان به ماجرای حضور مهدی خزعلی و انتشاراتش در نمایشگاه کتاب بپردازند و به مدیران فرهنگی دولت یازدهم انگ «دلجویی از مخالفان» را بزنند.

سید عباس صالحی اما  در نشست خبری که در نمایشگاه کتاب تهران برگزار کرد در ابتدای سخنانش از خبر خوشی که امروز مبنی بر حضور رهبر معظم انقلاب شنیده است، اظهار مسرت و شادمانی کرد و گفت:‌ «در بازدیدی که رئیس دفتر رهبر انقلاب اسلامی از نمایشگاه کتاب تهران داشتند، اعلام کردند که حضور رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب امسال قطعی است. شنیدن این خبر بنده را بسیار خوشحال کرد.»

او افزود: «حضور ایشان به‌عنوان کسی که با حوزه اندیشه و فکر آشنایی دارند و جزو معدود کتابشناسان کشورمان هستند، به همه دست‌اندرکاران نمایشگاه کتاب تهران دلگرمی می‌دهد. از طرفی حضور ایشان در نمایشگاه کتاب امسال، حضور یک شخصیت سیاسی در یک نمایشگاه فرهنگی به شمار نمی‌آید چراکه ایشان به‌نوعی هم میزبان هستند و هم میهمان.»

از مقایسه جنتی با مهاجرانی تا حمله به سیاست‌های ارشاد

سال گذشته که رهبر انقلاب به نمایشگاه کتاب تهران نیامدند، رسانه‌های منتقد دولت در اقدامی هماهنگ به نیت خوانی پرداختند و یک‌صدا اعلام کردند که رهبر انقلاب از روند حاکم بر بخش فرهنگی دولت راضی نیست و به همین دلیل به نمایشگاه کتاب بیست و هفتم نیامده‌اند.

این تحلیل‌ها در شرایطی عنوان می‌شد که رئیس دفتر مقام معظم رهبری به‌صراحت دلیل حضور نیافتن ایشان در نمایشگاه را اعلام کرده بود.

بااین‌حال رسانه‌های منتقد دولت به این ماجرا بسنده نکردند و به سراغ بازخوانی تاریخ رفتند تا بفهمند که رهبر انقلاب در چه مقاطعی به نمایشگاه کتاب تهران نیامده است. آن‌ها با اعلام این‌که در دوره عطاءالله مهاجرانی در مسند وزارت ارشاد هم رهبر معظم انقلاب به نمایشگاه نیامده بودند، در تحلیل‌های خود به این نکته اشاره می‌کردند که علی جنتی قدم درراه مهاجرانی گذاشت است.

این رسانه‌ها که پیش از اعلام خبر یادشده ساکت بودند و سرگرم بهانه‌تراشی برای کتاب‌ها و مدیران به‌یک‌باره این  سوژه خوبی را برای حمله به دولت انتخاب کردند.

به گزارش خبرآنلاین، بااین‌حال اما امسال که رهبر انقلاب به نمایشگاه کتاب تهران آمده، همه آن تحلیل‌ها را فراموش کرده‌اند و یادشان نمی‌آید که در سال گذشته در ایام پایانی نمایشگاه چه تحلیل‌هایی ارائه می‌کردند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین