کد خبر: ۳۰۳۳۹۴
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۳

حاشیه‌های داغ تر از متن یک سفر عمره

«ممنون حسین» رییس جمهوری پاکستان که با هدف انجام مراسم عمره در عربستان به سر می برد، صبح امروز(جمعه) با «ملک سلمان» پادشاه این کشور در شهر جده دیدار کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش سایت اینترنتی رادیو دولتی پاکستان، دو طرف در این دیدار که در چهارمین روز از سفر ممنون حسین به عربستان انجام شد، ضمن گفت و گو درباره روابط دو جانبه، مهم ترین مسایل منطقه ای و بین الملل را نیز مورد بررسی قرار دادند.

همزمان با روزهای اوج تحولات منطقه ای و بین المللی مربوط به مذاکرات یمن، بدون تردید بحث یمن از مهم ترین موضوعات گفت وگو میان رییس جمهوری پاکستان و پادشاه عربستان بوده است.

عربستان که سه ماه پیش و هنگام آغاز حمله به یمن، از پاکستان خواسته بود به ائتلاف حمله به یمن ملحق شود و با پاسخ رد پاکستان مواجه شد، این روزها در باتلاق این جنگ گرفتار شده و نه راه پیش دارد و نه راه پس. به نظر می رسد ریاض در چنین شرایطی، بار دیگر دست همکاری به سوی پاکستان دراز کرده تا از این کشور بخواهد که به فراهم کردن خروج عربستان از باتلاق یمن، کمک کند. 

گزارش های مختلف حاکی است، ممنون حسین در سفر یک هفته ای خود به عربستان، قرار است دیدارهایی با برخی دیگر از مقامات و شخصیت های رژیم سعودی هم داشته باشد. این دیدارها، هدف رییس جمهوری از انجام سفر عمره را کاملا به حاشیه رانده و تحت الشعاع قرار داده است.

ممنون حسین همچنین روز گذشته با شیخ «حامد الغامدی» امام جماعت کعبه دیدار کرد. الغامدی اوایل اردیبهشت ماه گذشته در سفری 10 روزه به پاکستان، تبلیغات مذهبی-سیاسی و تلاش هایی را برای جلب اعتماد از دست رفته مردم پاکستان به عربستان انجام داد.

امام جماعت کعبه نیز در این دیدار، به سفر حدود یک ماه و نیم خود به پاکستان اشاره کرد و از 'مهمان نوازی' ممنون حسین در آن سفر تشکر کرد؛ سفری که در قالب یک ترفند مذهبی و با هدف سیاسی جلب حمایت و رای مردم پاکستان در محلق شدن این کشور به ائتلاف حمله نظامی به یمن انجام شد، اما هرگز موفقیت آمیز نبود.

سفر 10 روزه الغامدی در اوایل اردیبهشت ماه سال جاری به پاکستان، موجی از نارضایتی و خشم مردم، گروه های مذهبی و سیاسی و حتی بسیاری از مقامات و مسوولان پاکستان را بدنبال داشت.

این شیخ سعودی که از سوی رژیم آل سعود برای انجام تبلغیات جهت دار باهدف جلب حمایت های فکری و معنوی افکار عمومی پاکستان به این کشور سفر کرده بود، در اظهاراتی مضحک و درعین حال توهین آمیز به نمایندگان پارلمان پاکستان، مدعی شده بود که مردم پاکستان با قطعنامه پارلمان مبنی بر ضرورت عدم مداخله پاکستان در جنگ یمن موافق نیستند.

اگرچه پاکستان با درخواست سه ماه پیش عربستان برای محلق شدن به ائتلاف حمله نظامی به یمن مخالفت کرد، اما حمایت های سیاسی دولت پاکستان از عربستان در انجام این تجاوز آشکار علیه مردم یمن ادامه یافت.

«سرتاج عزیز» مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجی و امنیت ملی که دو روز پیش برای شرکت در نشست فوق العاده وزیران امور خارجه سازمان همکاری های اسلامی درباره یمن، به جده سفر کرده بود، در اظهارات خود در این اجلاس گفت که اسلام آباد از اهداف عربستان در جنگ یمن حمایت می کند.

از زمان آغاز حمله ائتلاف تحت رهبری عربستان به یمن تا کنون، مقامات دولتی و نظامی پاکستان چند بار به عربستان سفر کرده اند تا به حاکمان آل سعود اطمینان دهند که پاکستان با وجود عدم دخالت نظامی در حمله به یمن، به حمایت های سیاسی خود از این جنگ و اهداف آن ادامه خواهد داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین