کد خبر: ۳۰۳۴۲۰
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۴

رایزنی ظریف با موگرینی، هاموند، اشتاین مایر و فابیوس دوشنبه در لوکزامبورگ

وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه اول تیر ماه در لوکزامبورگ با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سه وزیر خارجه اروپایی عضو 1+5 دیدار و گفت‌وگو می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه اول تیر ماه در لوکزامبورگ با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و فیلیپ هاموند، فرانک والتر اشتاین مایر و لوران فابیوس سه وزیر خارجه اروپایی (انگلیس، آلمان و فرانسه) عضو 1+5 دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران نیز که در حال حاضر در وین به سر می‌برند روز دوشنبه از وین به لوکزامبورگ می‌روند و ظریف را در دیدارهای خود همراهی خواهند کرد و تیم کارشناسی کماکان در وین به مذاکرات ادامه خواهند داد.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه برای شرکت در نشست شورای امور خارجی اتحادیه اروپایی در لوکزامبورگ حضور دارند.

محمدجواد ظریف 15 خرداد ماه در مسکو با وزرای خارجه چین و روسیه به صورت دوجانبه دیدار و در نشستی سه جانبه با همتایان روس و چینی خود در خصوص آخرین روند مذاکرات هسته‌ای به گفت‌وگو پرداخت.

نهم خرداد ماه نیز ظریف و کری در ژنو به همراه معاونانشان و با حضور معاون موگرینی در حدود شش ساعت گفت‌وگو کردند.

ظریف 15 خرداد ماه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص اینکه آیا قرار است وزرای خارجه ایران و 6 کشور دهم تیرماه دور هم جمع شوند و یا قبل از آن رایزنی‌ها در سطح وزرا صورت خواهد گرفت؟ گفت: حتما این اقدام باید از قبل صورت گیرد، ولی اینکه چه زمانی به آن مرحله برسد که نیاز باشد وزرا جمع شوند، معلوم نیست.

وی با اشاره به رایزنی اخیرش با جان کری در ژنو که 6 ساعت به طول انجامید و همچنین بیش از یک ساعت و نیم گفت‌و‌گو با وزرای خارجه روسیه و چین در مسکو و در موضوع هسته‌ای اظهار داشت: این گونه نیست که وزرا با هم ملاقات نکرده باشند، وزرا نیز گفت‌وگوهای خود را دارند و اگر نیاز باشد، با وزاری اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلیس) نیز گفت‌و‌گو خواهیم کرد.

دهم تیر ماه پایان ضرب الاجل تمدید هفت ماهه توافقنامه ژنو است. وزرای خارجه ایران و 6 کشور (آلمان، فرانسه، روسیه، چین، آمریکا و انگلستان) به همراه کاترین اشتون مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپاسوم آذر ماه 1392 در شهر ژنو به توافقی برای حل موضوع هسته‌ای ایران دست یافتند تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» که به توافقنامه ژنو معروف شد. پس از آن رایزنی‌ها از بهمن ماه همان سال آغاز و تا تیر ماه 1393 ادامه یافت. در 28 تیر ماه 1393 طرفین این مذاکرات را برای 4 ماه تمدید کردند که به دلیل اختلافات موجود بر سر راه دستیابی به توافق جامع، مذاکرات را برای هفت ماه (10 تیر ماه 1394) تمدید کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس، وزرای خارجه ایران و 6 کشور به همراه فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در 13 فروردین ماه سال جاری بعد از 9 روز رایزنی فشرده در شهر لوزان سوئیس به مجموعه‌ای از راه حل‌ها برای دستیابی به توافق جامع هسته‌ای دست یافتند و در حال حاضر نشست‌ها برای نگارش پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک در شهر وین در جریان است که شش دور این رایزنی‌ها در وین و یک دور نیز در نیویورک و در حاشیه کنفرانس بازنگری معاهده NPT برگزار شد. در حال حاضر نیز هشتمین دور این رایزنی‌ها در وین در جریان است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین