کد خبر: ۳۰۳۵۸۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۷

اعتراض میزانی‌ها به بانک مرکزی/ دردسرهای بی‌پایان غیرمجازها

در حالی کارمندان موسسه میزان در ادامه اعتراضات خود امروز - شنبه - مقابل بانک مرکزی دست به اعتراض زدند که طبق قانون هیچ مسوولیتی در این رابطه بر عهده بانک مرکزی نیست.
آفتاب‌‌نیوز :
"میزان" و اتفاقات بعد از آن که در مهمترین مورد سپرده‌گذارانش را سرگردان و شاید هم دست خالی گذاشت نمونه بارز عاقبت سپرده‌گذاری در موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز و خارج از نظارت بانک مرکزی است. موسسه‌ای که در سال گذشته به مانند بسیاری دیگر از همتایان خود با هدف سودآوری، منابع خود که همان اموال و سپرده های مردم بود را به یکی از پروژه‌های ظاهرا پر سروصدا و عظیم کشور سپرد که البته بخت با آن یار نبود و در ادامه با مشکلاتی که پیش روی این طرح قرار گرفت، ذینفعان آن که موسسه میزبان و شاید چند بانک و موسسه دیگر هم از جمله آنها بودند دچار مشکل شد.

به گزارش ایسنا، میزان که نتواست منابع سرمایه گذاری شده در پروژه مربوطه که بیش از 1500 میلیارد تومان تخمین زده می شد را برگرداند با اعتراض گسترده سپرده گذارانی که با اتفاقات پیش آمده نسبت به از دست رفتن سرمایه خود مضطرب شده و به تکاپو افتادند مواجه شد.

اما با وجود اینکه با توجه به غیر مجاز بودن این موسسه و فعالیت خارج از چارچوب قوانین بانک مرکزی، این بانک طبق موارد قانونی و همانطور که بارها از سوی مسوولان آن اعلام شده بود هیچ تعهدی مقابل نه تنها میزان بلکه هیچ موسسه غیرمجاز دیگری ندارد، با اتفاقات پیش آمده برای میزان و سپرده گذارنش تصمیم به ادغام این موسسه با یک بانک که البته صادرات تعیین شد گرفت تا در این حالت حقوق سپرده گذاران ساماندهی و به آنها برگردد. این در حالی است که به نظر می رسید با مخالفت های پیش آمده ادغام منتفی و در نهایت با انحلال میزان که در هفته های اخیر رسمی شد بانک صادرات به عنوان وکیل این موسسه مسوولیت رسیدگی به مشکلات سپرده گذاران و بازپرداخت سپرده آنها را بر عهده گرفت. البته با این توضیح که بانک صادرات به هیچ عنوان از منابع خود نسبت به پرداخت سپرده ذینفعان میزان اقدام نمی‌کند بلکه آنطور که تهرانفر-معاون نظارت بانک مرکزی- اعلام کرده است تنها با دریافت اقساط تسهیلات پرداختی میزان و همچنین فروش اموال این موسسه، منابع به حساب بانکی تحت نظر بازپرس پرونده موسسه میزان و قوه قضائیه واریز خواهد شد و از آن محل نیز بانک صادرات بر اساس یک برنامه زمانی منظم، وجوه سپرده‌گذاران را از ریز، پرداخت خواهد کرد.

با این حال بعد از سپرده گذاران میزان که پیش تر بارها در خراسان رضوی که بیشترین شعب این موسسه در آن واقع شده دست به اعتراض زده و خواهان دریافت اموال خود شده بود امروز هم تعداد قابل توجهی از کارکنان این موسسه مقابل بانک مرکزی جمع شدند، گر چه بانک مرکزی نهاد مرکزی پولی کشور بوده و در راس نظام بانکی قرار دارد ولی برخی موانع قانونی همواره مانع از نظارت مستقیم این بانک بر موسسات غیر مجاز بوده و عمده این مسوولیت و پاسخگویی بر عهده نیروی انتظامی و مراجع قضایی قرار داشته است چراکه وقتی موسسه ای مجوز فعالیت از سوی بانک مرکزی را ندارد هیچ تعهدی هم در مقابل سرمایه سپرده‌گذاران و حتی کارکنان آنها بر عهده این بانک نیست. موضوعی که بارها از سوی مقامات بانک مرکزی مورد تاکید قرار گرفته و نسبت به سپرده گذاری در موسسات غیر مجاز هشدار داده بودند. هر چند که اخیرا طرحی در مجلس در جریان قرار گرفت که بانک مرکزی بتواند بر موسسات غیرمجاز هم نظارت داشته باشد.

اما به هرحال سرانجام موسساتی مانند میزان و به نوعی از دست رفتن هزاران میلیارد از اموال مردمی که با هدف دریافت سودهای جذاب تر به سمت این قبیل موسسات که اکنون هم تعداد آنها کم نیست می روند می تواند از یک سو مانعی برای جذب ببیشر مردم به سمت غیرمجازها و از سویی دیگر تسریع روند رسیدگی به وضعیت آنها از سوی قوه قضاییه باشد. هر چند که طبق وعده قوه قضائیه انحلال "میزان" پایان این اقدامات نیست و به زودی چند موسسه بزرگ دیگر هم منحل خواهند شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
سپرده گذار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
0
0
سلام ، خواستم بگویم اگر واقعاً بانک مرکزی ادعا می کند که موسسه میزان بدون مجوز بوده است پس چرا 250 ملیارد تومان از یک موسسه ای که به قول آنها بدون مجوز است را گرفته است. ( مقصر اصلی بانک مرکزی است ) متاسفانه مسئولین ذیربط نیز سکوت کرده اند و احتمال شعله ور شدن این آتش زیر خاکستر هر آن وجود دارد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
0
0
خدمونیم تو مملکتی زندگی می کنیم که یک موسسه چند صد شعبه میزنه و به صورت علنی کار می کنه و بعد می گن غیر مجازه. خب فک کنم اگه چیزی غیر مجازه که اصلا نباید فعالیت کنه و خیلی زودتر از اینا می شد جلوش رو گرفت. این مردمی که شما مسئولین رو انتخاب می کنن رو باید این طور توی مخمصه بذارید؟؟ وجدان مسئولین محترم کجاست؟
قلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
0
0
یک موسسه مالی 15 است در حال فعالیت است اگر غیر مجاز بوده مردم مقصرند یا نهادهای نظارتی از جمله بانک مرکزی؟ بدبختانه صاحبان و موسسین آن وکلا و قاضیان و کارمندان دادگستری هستند حالا پیدا کنید بیت المال را و حق الناس را.... خود دادگستری که باید داد مردم را بستاند قبل از همه پایش را کنار کشید و ارتباط اظهر من الشمس خود را با این موسسه منکر شد؟!!!!!!
شما به کدام موسسه و نهاد رفته اید و قبل از افتتاح حساب از انها طلب مدارک قانونی موسسه را نموده اید؟آیا همین که موسسه ای ده ها سال فعالیت نماید و نهادهای نظارتی متعرض آن نشوند کافی نیست؟
مردم دیر یا زود به پول خود می رسند ولی دین و سرمایه معنوی ار دست رفته دیگر بر نمی گردد>
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین