کد خبر: ۳۰۳۶۴۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۸
کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفت‌وگو با آفتاب:

قوه مجریه آمریکا قویا خواهان حل پرونده هسته‌ای است/توافق به‌نفع جهان

در حال حاضر برای اوباما و حزب او حل مسئله هسته‌ای ایران دستاورد برزگی است. حزب دموکرات برای موفقیت به دستاورد اوباما نیاز دارد و قوه مجریه آمریکا قویا خواهان حل این مشکل است چون سرمایه‌گذاری کرده و این در حالی است که حل این مسئله به دست ایران خواهد بود و از دید طولانی حتی به نفع منطقه و جامع بین‌المللی است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- یک کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: قوه مجریه آمریکا قویا خواهان حل مسئله هسته‌ای ایران است. 

داوود هرمیداس باوند، کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفت‌وگو با آفتاب در ارزیابی آخرین دور مذاکرات هسته‌ای که از روز چهارشنبه در وین آغاز شده است، گفت: انتظار این هست در مدتی که به عنوان ضرب الاجل تعیین شده به توافق نائل شوند اما همانطور که خودشان اشاره کردند در مورد بازرسی از تاسیسات نظامی و دیگر مسائل هنوز به راه‌حل نرسیده‌اند و احتمال تمدید وجود دارد اما من فکر می‌کنم مصلحت این است که گفت‌و‌گوها تا دهم تیرماه به دستاوردی منتهی شود چون آثار مثبتش بیشتر است تا اینکه تمدید شود. 

وی در ادامه در واکنش به اظهارنظر تازه جان کری درباره فعالیت نظامی ایران، گفت: آنچه اصل است اطلاعاتی است که در زمان حاضر دارند و بنابراین آنچه مربوط به آینده می‌شود بر مبنای توافقی که شده کنترل مضاعف آژانس را نه تنها بر ایران  که هر عضو ان پی تی را به همراه دارد.

باوند تصریح کرد: نظارت دوم هم نظارت اتکایی است که شورای امنیت تا حدودی آن را عهده‌دار است آنچه جام کری معطوف به آینده دانسته به نحوه کنترل و نظارت بازمی‌گردد. 

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه معیار نظارت، اطلاعاتی است که تا این لحظه دارند، افزود: گذشته از آژانس دیگرانی که در این گفت‌وگوها بودند آنها هم از ایران تعهداتی گرفتند که نظارت اتکایی داشته باشند بنابراین شما نمی‌تواند بر اساس آنچه در آینده این نامشخص اتفاق خواهد افتاد زمان حاضر را معیار قرار دهید و تصمیم‌گیری کنید. 

باوند با اشاره به اینکه مطالعات ادعایی، بنیاد قوی ندارد و بر اساس حدس و گمان است، گفت: مادامی که اعضای دائمی شورای امنیت با آمریکا در مورد پرونده مطالعات ادعایی هم داستان شده‌اند طبیعی است که سعی کنند این ادعا توام با وهم را به افکار عمومی بقبولانند. البته که نهادهای بین‌المللی هم تحت نفوذ این کشورها هستند.

باوند در پاسخ به این سوال که قوه مجریه امریکا برای به توافق رسیدن به ایران چقدر حاضر به صرف نظر کردن از پرونده مطالعات ادعایی است، یادآور شد:  امریکا کشور استبدادی نیست که تنها اوباما در آن تصمیم‌گیرنده باشد. تصمیمات رئیس‌جمهور از سوی کنگره مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و پنتاگون، شورای امنیت ملی و وزارت خارجه و افکار عمومی خود تصمیم‌گیرنده هستند. 

او ادامه داد: در حال حاضر برای اوباما و حزب او حل مسئله هسته‌ای ایران دستاورد برزگی است. حزب دموکرات برای موفقیت به دستاورد اوباما نیاز دارد و قوه مجریه آمریکا قویا خواهان حل این مشکل است چون سرمایه‌گذاری کرده و این در حالی است که حل این مسئله به دست ایران خواهد بود و از دید طولانی حتی به نفع منطقه و جامع بین‌المللی است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
18
2
ای امریکا! چه هواداران دست و پا بسته ای در ایران داری!
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین