کد خبر: ۳۱۹۹۶۳
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹

جای خالی درنا ها روی پیراهن والیبالیست ها

در 23 دی ماه سال 93 بود که براساس هماهنگی‌های انجام شده بین سازمان حفاظت محیط زیست و فدراسیون والیبال، «درنا» به عنوان نماد محیط زیستی برای والیبالیست‌ها انتخاب شد.
آفتاب‌‌نیوز : این امر که به منظور استفاده از ظرفیت و فرصت‌های ورزشی برای برجسته‌کردن موضوعات محیط زیستی و انتقال فرهنگ زیست محیطی در سطح ملی و بین‌المللی صورت گرفت، با استقبال جدی رئیس فدراسیون والیبال، محمدرضا داورزنی همراه بود.

در این راستا تفاهم‌نامه‌ای میان فدراسیون والیبال و سازمان حفاظت محیط‌ زیست منعقد شد و فدراسیون والیبال برای استفاده از نماد درنا بر روی پیراهن تیم ملی والیبال در مسابقات لیگ جهانی موافقت کرد اما با گذشت حدود هشت ماه از انعقاد این تفاهم‌نامه، جای درنا در لباس‌های والیبالیست‌ها همچنان خالیست و طرح این گونه درمعرض انقراض، نه تنها در جریان مسابقات اخیر لیگ جهانی والیبال، روی پیراهن ملی‌پوشان نقش نبست، بلکه در مسابقات قهرمانی والیبال آسیا نیز درنای ایرانی روی لباس والیبالیست‌های ایرانی قرار نگرفت.

در این باره مریم بهمن، فعال محیط زیست و دبیر کارگروه والیبال و محیط‌ زیست به ایسنا می‌گوید: از آنجا که قوانین فیفا به گونه‌ایست که نمی‌توان بدون هماهنگی روی لباس یا کفش ورزشکاران نقشی را حک کرد، در گام اول بعد از پیگیری‌های خانم ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست و رایزنی‌های او با فدراسیون فوتبال، مجوز قرارگرفتن نقش یوزپلنگ روی پیراهن بازیکنان تیم ملی فوتبال گرفته شد.

به گفته وی، «آرش نورآقایی» ایده‌پرداز اصلی این طرح بود که بعد از اتمام و به نتیجه رسیدن آن، بنا به پیشنهاد افرادی در فدراسیون والیبال قرار شد نورآقایی به همراه همکاران خود در پروژه یوزپلنگ، روی موضوع خشکسالی به عنوان یکی از معضلات کشور و نماد محیط زیستی تیم والیبال نیز کار کنند. بنابراین کارگروهی با حضور تعدادی نیروی داوطلب محیط زیستی که جزو NGOهای مختلف بودند و تعدادی از دوستان در فدراسیون والیبال و با موافقت کامل فدراسیون و آقای داورزنی تشکیل شد.


دبیر کار گروه والیبال و محیط‌ زیست با تاکید بر اینکه این تشکل در پی جلسه مشترک رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، و رئیس فدراسیون والیبال و با موافقت هر دو سازمان تشکیل شد، ادامه می‌دهد: جلسه در اوایل پاییز سال 93 تشکیل شد و طی آن هر دو طرف با تشکیل کارگروه "والیبال و محیط زیست" موافقت کردند.

وجوه تشابه درنا با والیبالیست‌ها


وی با تاکید بر اینکه "درنا" به خاطر وجوه تشابه‌اش با والیبالیست‌ها انتخاب شد، اظهار می‌کند: قامت بلند، استقامت و رنگ سفید این گونه در حال انقراض، باعث برگزیده شدن آن ‌به عنوان نماد تیم ملی والیبال شد.

درنا از پرنده‌های به‌شدت در معرض خطر انقراض است، آخرین بازمانده از نسل درناها با نام «درنای امید» هفت سال است که بعد از طی مسافت چهار هزار کیلومتری از سیبری روسیه خود را برای زمستان‌گذرانی به تالاب فریدون‌کنار ایران می‌رساند.

بهمن با اشاره به اینکه قرار شد در این کارگروه چند طرح برای پیراهن تیم ملی والیبال طراحی کنیم، ادامه می‌دهد: چون می‌دانستیم FIBV (فدراسیون جهانی والیبال) قوانینی برای لباس بازیکنان تدوین کرده، آن قوانین را از فدراسیون والیبال گرفتیم و طرح‌هایی را پیشنهاد دادیم تا اینکه در جلسه‌ای که خانم ابتکار و آقای داورزنی داشتند یکی از اتودها انتخاب شد؛ ما در کارگروه روی آن کار کردیم تا طرح بتواند در عین حال که مفهوم خشکسالی را می‌رساند، پیام درنا را که امید است، به بازیکنان و مخاطبان انتقال دهد.

به گفته وی کارگروه مربوطه بر این نکته که موضوع خشکسالی بالذات یک موضوع امیدوار کننده‌ نیست و نمی‌تواند به بازیکن روحیه بدهد واقف بوده، بنابراین تلاش می‌کنند تا این نماد برای بازیکنان امیدبخش نیز باشد و یکی از دلایل انتخاب درنا این است که اسم دیگر این پرنده «امید» است تا هم روحیه‌ای برای ملی‌پوشان باشد و هم این مسئله که معضل خشکسالی با مدیریت صحیح امکان حل شدن دارد، گفته شود.

دبیر کارگروه والیبال و محیط‌ زیست در پاسخ به چرایی اجرایی نشدن این طرح می‌گوید: دلیل اینکه چرا این طرح بعد از شش یا هفت ماه کار داوطلبانه حدود 20 نفر فعال محیط زیستی، روی لباس بازیکنان قرار نگرفت را خود ما هم دقیقا نمی‌دانیم. چون قرار بود برای لیگ جهانی این طرح روی لباس بازیکنان حک شود و آقای داورزنی هم بسیار از این کار استقبال کردند و نامه‌ای مبنی بر آماده بودن طرح و سپس طرح را برای ایشان فرستادیم، اما فدراسیون والیبال به یکباره اعلام کردند که قرار نیست این طرح روی پیراهن ملی‌پوشان برود!


وی ادامه می‌دهد: دلیل آن را که از فدراسیون پرسیدیم، هرکس دلیلی را مطرح کرد و نهایتا اعلام کردند اسپانسر این طرح که بانک سامان است با آن مخالفت کرده است. در حالی که ما با اسپانسر هم جلسه داشتیم که طی آن از طرح ما استقبال بسیاری کرده بودند. آنها اگر هم مخالفتی داشتند در جلسه‌ای که با آنها داشتیم چیزی در مورد مخالفت خود با این طرح به ما نگفتند.

بهمن با بیان اینکه حتی ادعا شد که FIBV طرح را تایید نکرده، اظهار می‌کند: این درصورتی است که اصلا به FIBV نامه‌ای زده نشده بود، همچنین تمام قوانینی که FIBV برای لباس‌ها گذاشته بود همه را رعایت کرده بودیم.


وی با بیان اینکه فدراسیون والیبال تقریبا یک ماه قبل از بازی‌های لیگ جهانی مخالفت خود را با اجرای این طرح اعلام کرد، ادامه می‌دهد: زمانی اعلام مخالفت شد که ما در کارگروه حتی نمونه چاپی لباس را هم زده بودیم. همچنین قرار بود در بازی‌هایی که ایران میزبانی را بر عهده دارد، دور تا دور زمین ورزش شعارهای محیط زیستی به سه زبان انگلیسی، لهستانی و روسی درج شود ولی هیج کدام از این اتفاقات نیفتاد.

درنا به مسابقات آسیایی نیز نرسید


به گفته این فعال محیط زیست، فدراسیون والیبال در مراسمی که طی آن سعید معروف، کاپیتان و پاسور تیم ملی والیبال به عنوان «سفیر آب» معرفی شد، قول داده بود که نماد درنا صددرصد برای بازی‌های آسیایی روی پیراهن بازیکنان نقش ببندد ولی این وعده هم عملی نشد.

سیزدهمین دوره رقابت‌های جام جهانی والیبال که این روزها در حال برگزاری است، نیز فرصت مناسبی برای قرار گرفتن نماد درنا روی پیراهن ملی‌پوشان کشور بود تا با میلیون‌ها مخاطب داخلی و خارجی این بازی‌ها تاثیر عمیق خود را در اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی بگذارد.

در اهمیت و تاثیر مثبت این اقدام همین بس که به ادعای محمد درویش، مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، از بعد از چاپ نقش یوزپلنگ بر روی پیراهن ملی‌پوشان تیم فوتبال در جریان بازی‌های جام جهانی برزیل گزارشی مبنی بر کشته شدن یوزپلنگ توسط سگ‌های شکاری چوپانان دریافت نشده است.

مسئول کمیته بازاریابی و اقتصادی فدراسیون والیبال با بیان اینکه طبق قانون‌های فدراسیون جهانی مجاز به این هستیم که تنها نقش دو اسپانسر روی لباس داشته باشیم، تاکید می‌کند: ممکن بود فدراسیون جهانی فکر کند این طرح تجاری است، بنابراین باید نامه‌نگاری لازم صورت می‌گرفت و تاییدیه آن گرفته می‌شد و آنها قانع می‌شدند که این طرح تجاری نیست ولی فدراسیون زمان کافی برای این کارها نداشت و علیرغم پیگیری‌های مکرر موفق به انجام این کارها نشد.
با اشراف بر نقش جامعه ورزشی در آگاه‌سازی جوامع محلی ایران، توافق نافرجام بین فدراسیون والیبال و سازمان حفاظت محیط زیست را در مورد درنا از طریق این فدراسیون و گفت‌وگو با علی‌رضا دریابیگی، مسئول کمپ تیم‌های ملی، رئیس دفتر محمدرضا داورزنی، مسئول کمیته بازاریابی و اقتصادی فدراسیون والیبال و سرپرست تیم ملی نوجوانان نیز پیگیری کردیم.


علی‌رضا دریابیگی  با اشاره به اینکه طرح ارائه شده از سوی کارگروه مورد تائید قرار نگرفت، می‌گوید: آن طرح اشکال طراحی داشت، زیرا وقتی بازیکنان لباس را می‌پوشیدند نماد پرچم داخل شورت آنها قرار می‌گرفت.

وی با تاکید بر اینکه فدراسیون نهایت همکاری را با کارگروه محیط زیست و والیبال داشته است، اظهار می‌کند: از بهمن ماه سال 93 تا اوایل خرداد 94 با خانم بهمن مستمرا پیگیر این ماجرا بودیم و نزدیک مسابقات لیگ جهانی با سرپرست تیم بزرگسالان، تولید کننده پوشاک والیبالیست‌ها و اسپانسر جلسه‌ای داشتیم که همه موافق اجرای آن بودند، اما زمانی که طرح به سمت اجرا و آماده شدن رفت، همه مدعی شدند این طرح از لحاظ طراحی مشکل دارد و علاوه بر اینکه بخشی از پرچم در شورت قرار می گرفت، به طرح درنا نیز اشکال وارد شد.

رئیس دفتر ریاست فدراسیون والیبال با اشاره به اینکه نزدیک مسابقات لیگ جهانی اعلام شد که این طرح به مسابقات لیگ جهانی نمی‌رسد، می‌گوید: باید لباس بازیکنان از دو ماه پیش آماده و تاییدیه آن در فدراسیون جهانی گرفته می‌شد؛ لازم بود فدراسیون جهانی را قانع کنند که این طرح یک طرح تجاری نیست، زیرا بابت طرح‌های تجاری باید مبالغی را پرداخت کرد.


مسئول کمیته بازاریابی و اقتصادی فدراسیون والیبال با بیان اینکه طبق قانون‌های فدراسیون جهانی مجاز به این هستیم که تنها نقش دو اسپانسر روی لباس داشته باشیم، تاکید می‌کند: ممکن بود فدراسیون جهانی فکر کند این طرح تجاری است، بنابراین باید نامه‌نگاری لازم صورت می‌گرفت و تاییدیه آن گرفته می‌شد و آنها قانع می‌شدند که این طرح تجاری نیست ولی فدراسیون زمان کافی برای این کارها نداشت و علیرغم پیگیری‌های مکرر موفق به انجام این کارها نشد.

وی با اشاره به اینکه کارگروه مربوطه دلسرد شده و دیگر همکاری‌اش را ادامه نداد، می‌گوید: از آنجا که حذف اشکالات طراحی، چاپ آن روی لباس‌ها و دوخت آنها زمانبر بود، اجرای طرح را به مسابقات قهرمانی آسیایی موکول کردیم ولی با وجود اینکه فاصله لیگ جهانی تا مسابقات قهرمانی آسیا تنها 20 روز بود و در این بازه محدود درگیری‌های فدارسیون و تیم بسیار بود اما فدراسیون در انجام امور اداری مربوط به فدراسیون جهانی به کارگروه کمک کرد اما دوستان در این کارگروه دلسرد شدند و در طول سه ماه اخیر هیچ رابطه و تماسی با ما نداشتند.

دریابیگی با اشاره به نامه معصومه ابتکار به وزیر ورزش و جوانان در مورد عدم اجرای این طرح علی‌رغم توافق‌های انجام شده، اظهار می‌کند: در پی این نامه فدراسیون والیبال همین پاسخ‌ها را برای وزرارت ورزش ارسال کرد.

تنها نباید از فدراسیون توقع پیگیری طرح را داشته باشند


وی با تاکید بر اینکه فدراسیون والیبال هنوز هم آمادگی اجرای این طرح را دارد، می‌گوید: در حال حاضر نیز درصورت پیگیری کارگروه، فدراسیون آمادگی این را دارد که این طرح را روی لباس بازیکنان بزرگسال و نوجوان حک کند. سازمان حفاظت محیط زیست باید یک نفر را مامور کند که این طرح را پیش ببرد چون این یک کار مشارکتی است و نباید تنها از فدراسیون بخواهند این طرح را پیگیری کند.

 به منظور پیگیری دقیق‌تر ماجرا با مریم بهمن، دبیر کارگروه والیبال و محیط زیست مجددا گفت‌و‌گو داشت که او در پاسخ به ادله فدراسیون در مورد ایراد فنی به طرح می‌گوید: این بهانه‌ای است که فدراسیون والیبال می‌آورد، چون این مشکل به راحتی قابل حل است و می‌توان طرح را کوچک‌ یا جا‌به‌جا کرد و طرح کره را بالاتر برد.

وی با بیان اینکه فدراسیون این بهانه را در نتیجه پیگیری‌های رسانه‌ها اعلام کرده است، اظهار می‌کند: این مشکل مسئله‌ای نبود که حل نشود اما بعد از مسابقات جام جهانی و زمانی که کار از کار گذشته بود این ایراد گرفته شد نمونه چاپی لباس یک ماه و نیم یا دو ماه قبل از بازی‌های جهانی آماده بود.

دبیر کارگروه والیبال و محیط زیست با بیان اینکه در سه ماه نزدیک به بازی‌ جهانی والیبال برای انجام طرح روزی دو بار با فدراسیون تماس گرفته و دو بار در هفته به آنجا می‌رفته، می‌گوید: جابه‌جایی آن کره نهایتا 5 دقیقه طول می‌کشید ولی چرا نامه‌ای را که فدراسیون باید برای FIBV برای گرفتن تاییدیه بزند، که ممکن است یک ماه هم طول بکشد، هنوز نزده است؟ انجام امور اداری طرح مثل ارسال نامه به FIBV به عهده فدراسیون است که متاسفانه هنوز صورن نگرفته است.

وی با اشاره به رایزنی این کارگروه با دفتر محیط زیست وزارت ورزش، تاکید می‌کند: در بازی‌های دوم ایران و روسیه و ایران و لهستان زمین را پاک سازی کردیم و 100 نفر محیط زیستی داوطلبانه به منظور حمایت از طرح درنا و نشان دادن عدم حمایت فدراسیون لباس‌هایی را که روی آن‌ها عکس درنا بود، پوشیدند و بعد از بازی زمین را تمیز کردند.

بهمن با بیان اینکه گزارش پاکسازی زمین بازی را برای FIBV ارسال خواهیم کرد، می‌گوید: گویا عضوی از فدراسیون جهانی در سالن برای تماشای بازی حضور داشت که وقتی کار پاکسازی را می‌بیند از رئیس دفتر محیط زیست می‌خواهد گزارش این حرکت را برای او بنویسند. گزارش در حال آماده شدن است که قصد دارم در این گزارش در مورد اینکه قرار بوده درنا روی لباس بازیکنان نقش ببندد ولی به دلیل عدم موافقت فدراسیون والیبال انجام نشده است، بنویسم.

در شرایطی که بنا به تائید و تاکید سازمان حفاظت محیط زیست، همکاری و مشارکت وزارت ورزش و جوانان در حوزه محیط زیست نسبت به ادوار گذشته بی‌نظیر است و دستگاه ورزشی کشور تنها دستگاهی است که تمام قد از محیط زیست حمایت و همکاری می‌کند، امید است همان گونه که وزارت ورزش به عنوان یک نهاد دولتی عزم خود را برای فرهنگ‌سازی در عرصه محیط زیست جزم کرده، فدراسیون‌های این وزارتخانه به عنوان بخش‌های خصوصی نیز به این مهم از منظر اقتصادی نگاه نکنند و با اشراف به نقش پررنگ خود در فرهنگ‌سازی جامعه از تفاهم‌های منعقده بین وزارت ورزش و فدراسیون‌های خود حمایت کافی را داشته باشند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین