کد خبر: ۳۳۸۳۸۵
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۲

حل مشکل پذیرش دانشجو معلمان سال‌های 93 و 94 دانشگاه فرهنگیان

وزیر آموزش و پرورش از حل مشکل پذیرش دانشجو معلمان 93 و 94 دانشگاه فرهنگیان خبر داد و گفت: ‌احکام این دانشجو معلمان در آینده نزدیک صادر خواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز :
علی اصغر فانی در گردهمایی معاونین پژوهشی و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش که در باشگاه فرهنگیان برگزار شد با بیان اینکه در ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم 5 سیاست اصلی را برای وزارت آموزش و پرورش انتخاب کردم که بسیار کلیدی هستند گفت: اگر بخواهیم آموزش و پرورش را اصلاح کنیم باید بر مبنای همین 5 سیاست حرکت کنیم.

وی ادامه داد:‌ دو سال پیش که به وزارت آموزش و پرورش آمدم با تبدیل دوره‌های دو ساله دانشگاه فرهنگیان به دوره های 4 ساله مواجه بودیم و نتیجه آن شد که تا 4 سال از دانشگاه فرهنگیان خروجی نداشتیم.

به گزارش ایسنا، فانی افزود: ما در تلاش هستیم عدالت آموزشی را برقرار کنیم. از سال گذشته 40 هزار بازمانده از تحصیل پس از شناسایی خانه به خانه به سر کلاس‌های درس آمدند که این عین عدالت آموزشی است. دولت دست بی دست‌ها و زبان بی‌زبان‌هاست.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه طی دو سال اخیر بیش از 70 هزار نیرو از آموزش و پرورش خارج شدند گفت:‌این در حالی است که ورودی به آموزش و پرورش نداشتیم. اینکه بعضا مطرح می شود تدریس 6 ساعته معاون و مدیران مدارس کاهش یابد و یا حذف شود یا باید از تراکم دانش آموزان بکاهیم را بنده نیز می‌دانم اما باید وضعیت را مشاهده کرد. اینکه کلاس درسی بدون معلم بماند را انتخاب می کنید یا اینکه فشاری به معلمان و مدیران وارد شود.

وی ادامه داد:‌ اگر ساماندهی نیروی انسانی را انجام نمی دادیم اکنون چه اتفاقی می افتاد. ما 110 مدرسه تک دانش آموزی در کشور داریم که به معنای رسیدگی به مناطق محروم در عمل است نه در شعار. این اقدام بسیار مشکل بود زیرا هزینه یک دانش آموز در یک مدرسه حداقل کمتر از 30 میلیون تومان است و ما حدود 4 هزار و 800 مدرسه با کمتر از 5 دانش آموز در سطح کشور داریم و این ها دستاوردهای دولت است.

فانی با بیان اینکه در مجلس نماینده‌ای از بنده پرسید که چرا مدارس راهنمایی در برخی شهرها و روستاها تعطیل شده است گفت: در پاسخ عنوان کردم که مدارس راهنمایی را تعطیل نکردیم بلکه به استناد آمار به تعداد مدارس اضافه شده است و هیچ دانش آموزی به دلیل نبود مدرسه ترک تحصیل نکرده است.

وی ادامه داد:‌ اگر مشکل اقتصادی و فرهنگی در خانواده دانش آموزی وجود داشته باشد دیگر در ید قدرت وزیر آموزش و پرورش نیست. دانش آموز در دوره متوسطه می تواند به مدارس روستامرکزی و یا شبانه روزی برود و ما هیچ محدودیتی در این خصوص نداریم. در حال حاضر 406 هزار دانش آموز در مدارس شبانه روزی تحصیل می‌کنند و وقتی یک سیاست را نقض کنیم باید برخوردمان برخورد سیستمی باشد.

فانی با بیان اینکه یکی از سیاست های اتخاذ شده برای ساماندهی نیروی انسانی فارغ التحصیل شدن دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان در سال آینده است گفت: براساس بررسی‌ها دریافتیم اولین سری دانشجویان دانشگاه فرهنگیان بهمن 95 فارغ التحصیل می شوند که این به درد ما نمی‌خورد و باید چند ماه بیکار می‌ماندند و مهر 96 به سر کلاس ها می‌رفتند. علی رغم اینکه رییس دانشگاه فرهنگیان برای برگزاری ترم تابستان اعتباری در اختیار نداشت مصمم از او خواستیم تا دو ترم تابستانی برگزار کند تا زودتر دانشجو معلمان فارغ التحصیل شوند.

وی با بیان اینکه در آبان ماه امسال بیش از 2 هزار میلیارد تومان حقوق پرداخت کردیم گفت: این در حالی است که بودجه ما 24 هزار میلیارد تومان است. اینکه آموزش و پرورش سر پا ایستاده و شعار عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت می دهد یعنی وضعیت مدیریت شده است. اگر منابع در اختیار باشد که کارکردن هنر نیست.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در سال 91 که نظام 6-3-3 می خواست اجرا شود بنده در شورای عالی انقلاب فرهنگی عضو بودم اظهار کرد: در جلسه‌ای وزیر وقت آموزش و پرورش حضور داشت و از او پرسیدم برای اضافه کردن کلاس ششم تمهید نیروی انسانی را کرده است یا خیر که در پاسخ گفت: 40 هزار نیروی انسانی «استند بای» وجود دارد. حال باید پرسید آیا واقعا در استان‌ها 40 هزار نیروی آماده به خدمت وجود داشت؟ همان زمان نیاز به 48 هزا ر نیروی انسانی برای اضافه شدن پایه ششم داشتیم.

فانی ادامه داد: کاری که در آن سال شروع شد امسال به متوسطه دوم رسید و متوسطه دوم سه ساله شد. با حذف دوره اول متوسطه دوم یک چهارم نیروی انسانی مازاد پیدا کردیم. در این صورت چه باید می‌کردیم. یا باید این نیروها را اخراج می کردیم و یا باید می خواستیم به ما کمک کنند تا بحران را پشت سر بگذاریم.

وی افزود: برای آنکه ناعدالتی به وجود نیاید معلمان را امتیازبندی کردیم تا براساس بالاترین امتیازها ساماندهی شویم. به همین خاطر با کمترین اعتراض ها مواجه شدیم. این‌ها تدابیری بود که انجام دادیم و مهر 94 را که سخت‌ترین بازگشایی مدارس در این سال‌ها بود را پشت سر گذاشتیم.

فانی با بیان اینکه بسیاری منتظر بودند مهر 94 به مشکل بخوریم اظهار کرد: با این حال علی رغم همه مشکلات سال تحصیلی را به خوبی پشت سر گذاشتیم و معجزه مهر 94 تدبیر و توکل بود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تا مهر 95 نیز 9 ماه زمان داریم تا ساماندهی نیروی انسانی را انجام دهیم گفت: مدیریت در آموزش و پرورش مدیریت پادگانی نیست مدیران باید بپذیرند که ایجاد تحول خوب است و منابع انسانی بزرگترین سرمایه ما هستند. پیشنهاداتی مطرح شده بود تا منابع صرفه جویی و بهره وری در اختیار خود استان‌ها قرار بگیرد. از دکتر نوبخت قول گرفته ایم و نامه‌اش هم نوشته شده تا این کار را انجام بدهیم.

وی در ادامه با بیان اینکه از معاونین پژوهشی و برنامه ریزی می خواهم تا در سال 95-96 به سراغ مدیریت آموزشگاهی بروند گفت: باید به صورت جدی بر روی این امر برنامه ریزی کنیم. ما در مدیریت آموزشگاهی به دنبال تقویت مدیران مدارس هستیم و علت اینکه بسیاری جاها بار زیادی به ما تحمیل می شود این است که مدیران مدرسه به کارمندان اداری تبدیل شده‌اند تا اینکه رهبر آموزشی باشند.

فانی افزود: اگر مدیر توانمند در مدرسه داشته باشیم بسیاری از مشکلات‌مان حل می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه نیازمند یک برنامه 10 ساله نیروی انسانی در آموزش و پرورش هستیم گفت: باید بدانیم 10 سال دیگر وضعیت چگونه خواهد بودو ساماندهی باید چگونه باشد. باید سندی در اختیار داشته باشیم تا نیاز به نیروی انسانی را سال به سال بدانیم که بتوانیم با سازمان مدیریت تفاهم کنیم و زیرساخت ها را از قبل برای تامین نیروی انسانی فراهم کنیم.

وی بر ضرورت ادغام کلاس های تکراری ، کم جمعیت و ناکارآمد تاکید کرد و گفت: باید علاوه بر این سال‌ها روی ساماندهی و بهسازی نیروی انسانی کار کنیم و سیاست پذیرش از بوم برای بوم را همچنان دنبال کنیم. متاسفانه شاهد بوده‌ایم نیروی انسانی از یک منطقه برخوردار در یک منطقه برخوردار استخدام می شود اما پس از چند سال می خواهد به زادگاه اصلی‌اش بازگردد. میانگین خدمت در مناطق محروم زیر 5 سال و در برخی مناطق زیر 3 سال است و متقاضیان نقل و انتقال به مناطق برخوردارتر در آموزش و پرورش بالاست.

وی در ادامه با بیان اینکه در همه این موارد باید توجه داشته باشیم که اعمال سیاست‌های انقباضی نباید دانش آموزان را از تحصیل محروم کند گفت: با پیگیری های انجام شده بحث ادامه تحصیل فرهنگیان با مدرک معادل حل شد همچنین مشکل پذیرش دانشجو معلمان سال 93 و 94 دانشگاه فرهنگیان حل شده و احکام آنها در آینده نزدیک صادر می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین