کد خبر: ۳۳۹۳۱۶
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۵
مرحله دوم توافق زبدانی – الفوعه و کفریا پایان یافت

عملیات تبادل شورشیان مخالفت و موافق دولت سوریه/مبادله 461 نفر در فرودگاه بیروت

مرحله دوم توافق زبدانی – الفوعه و کفریا شامگاه دوشنبه بعداز رسیدن کاروان ها از ترکیه و سوریه به فرودگاه بین المللی بیروت و انجام مراحل تبادل تحت نظارت سازمان ملل و اداره امنیت عمومی لبنان پایان یافت.
آفتاب‌‌نیوز :
صبح دوشنبه کاروانی حامل 123 نفر شامل 64 عنصر مسلح زخمی عضو گروه تروریستی تکفیری موسوم به «احرارالشام» و 59 همراه آنها با آمبولانس های صلیب سرخ و اتوبوس ها تحت نظارت سازمان ملل از شهر زبدانی سوریه حرکت و وارد گذرگاه مرزی سوریه و لبنان ( الجدیده – المصنع) شد.

 به گزارش آفتاب، براساس تصاویری که شبکه المنار از شهر زبدانی پخش کرد، ده ها عنصر مسلح تروریست با لباس های نظامی در حال سوار شدن به اتوبوس ها بودند و عده ای هم زخمی ها را به آمبولانس ها منتقل می کردند.

این کاروان سپس با نظارت سازمان ملل و نیروهای امنیت عمومی لبنان و در میان تدابیر شدید امنیتی وارد فرودگاه بین المللی بیروت شد تا عناصر مسلح و همراهان آنها با یک هواپیمای ایرباس 321 ترکیه که در باند فرودگاه بیروت پارک بود، لبنان را به مقصد ترکیه ترک کنند.

همزمان کاروانی خودروئی حامل 338 شهروند سوری ساکن دو شهرک شیعه نشین کفریا و الفوعه در استان ادلب که تحت محاصره گروه های تروریستی تکفیری قرار دارند، وارد گذرگاه باب الهوی در مرزهای ترکیه و سوریه و سپس از آنجا عازم فرودگاه استان هاتای ( اسکندرون) ترکیه شدند تا با دو هواپیمای ترکبه به لبنان منتقل شوند.

ساعاتی از دوشنبه شب گذشته بود که هواپیمای ایرباس 321 ترکیه فرودگاه بیروت را به همراه 123 عنصر مسلح و همراهان آنها که تنها یک ساک دستی همراه داشتند به مقصد ترکیه ترک کرد تا از آنجا وارد بخش هایی از سوریه شوند که تحت اشغال گروه های تروریستی تکفیری است.

ساعت 22 و 35 دقیقه و 22 و 40 دقیقه دوشنه شب دو هواپیمای ایرباس ترکیه حامل 338 شهروند سوری از اهالی دو شهرک الفوعه و کفریا در باند فرودگاه بیروت به زمین نشستند

به محض فرود دو هواپیما، مسافران آنها پیاده در میان تدابیر بسیار شدید امنیتی برقرار شده توسط نیروهای امنیتی لبنان، به اتوبوس ها وآمبولانس های هلال احمر منتقل شدند تا از طریق زمینی به سوریه بروند تا در مناطق امن اسکان یابند.

با اتمام این عملیات که نقش ژنرال عباس ابراهیم مدیرکل نیروهای امنیت عمومی لبنان و همکاری نیروهای امنیتی فرودگاه بیروت برجسته بود، پرونده مرحله دوم توافق زبدانی – الفوعه و کفریا هم بسته شد.

ارتش سوریه و مقاومت لبنان از یک سو و گروه های مسلح تروریستی در 24 سپتامبر گذشته تحت نظارت سازمان مرحله اول توافق فی مابین را با برقراری آتش بس در کفریا و الفوعه و زبدانی اجرا کردند. 

ارتش سوریه و رزمندگان مقاومت لبنان در چهارم ماه جولای گذشته با حمله ای شدید به شهر زبدانی آخرین شهری که در منطقه مرزی سوریه با لبنان در اشغال تروریست های تکفیری بود، وارد بخش هایی مهم از این شهر شده و عناصر مسلح تروریست را محاصره کردند.

گروه های تروریستی تکفیری در مقابل شهروندان غیرنظامی ساکن در دو شهرک الفوعه و کفریا در استان ادلب را که بیشتر کودکان و زنان بودند، گلوله باران کردند.

گروه تروریستی تکفیری موسوم به جیش الفتح با حمایت برخی کشورهای منطقه ای و جهانی موفق شدند استان ادلب را اشغال و این دو شهرک شیعه نشین را محاصره کنند اما با مقاومت قهرمانانه مردم این دو شهر نتوانستند کفریا و الفوعه را اشغال کنند. 

مرحله دوم توافق خارج شدن شهروندان عادی و خانواده ها و مجروحان از دو شهرک الفوعه و کفریا به مناطق امن تحت سیطره دولت سوریه و در مقابل ایجاد گذرگاه امن برای عناصر مسلح تروریستی از زبدانی تا فرودگاه بیروت و سیپس انتقال به استان ادلب با چند ماه تاخیر انجام شد.

** استقبال گرم از شهروندان سوری در بیروت

شهروندان سوری با استقبال گرمی در لبنان مواجه شدند و به گزارش خبرگزاری ملی لبنان هیاتی از حزب الله متشکل از علی عمار و بلال فرحات دو نماینده مجلس و هیاتی از جنبش امل به ریاست غازی زعیتر وزیر حمل و نقل و از جمله علی بزی نماینده مجلس و همچنین جورج ضومط فرمانده امنیت فرودگاه در مراسم استقبال شرکت کردند.

** اعتراض حزب الکتائب و پاسخ امنیت عمومی لبنان

براساس این گزارش، حزب الکتائب به ریاست سامی الجمیل با صدور بیانیه ای به اجرای توافق زبدانی – الفوعه و کفریا از طریق خاک و فرودگاه لبنان اعتراض و اعلام کرد که آیا دولت لبنان تنها نظاره گر بوده و یا این که در این توافق مشارکت داشته و از آن آگاه بوده است.

حزب الکتائب از دولت لبنان و تمام سلام نخست وزیر خواسته است تا در این خصوص به افکار عمومی در لبنان پاسخ بگویند و توضیح دهند که در دو سطح امنیتی و سیاسی چه اتفاقی افتاده است و بگویند که آیا با اجرای این توافق موافقت کرده و یا بر آنها تحمیل شده است و دیگر معنای سیاست خویشتنداری و بی طرفی چه معنائی دارد.

درهمین حال اداره کل امنیت عمومی لبنان با صدور بیانیه ای تاکید کرد: این توافق تحت نظارت سازمان ملل متحد و برای تخلیه مجروحانی که همگی شهروندان سوری از مناطق مختلف آن بودند، از طریق مرز مصنع و فرودگاه بین المللی بیروت و به دستور مقامات رسمی ذیربط لبنانی اجرا شد. 

در این بیانیه آمده است: نیروهای امنیت عمومی لبنان، تدابیر لازم را برای تامین شرایط ورود مجروحان و خانواده های آنها به داخل خاک لبنان اتخاذ کرد و خروج آنها هم با هماهنگی همه طرف های مکلف برای اجرای ماموریت محوله از سوی سازمان ملل صورت گرفت. 

در ادامه این بیانیه تصریح شده است: نیروهای اداره کل امنیت عمومی لبنان خودروهای حامل شهروندان سوری را در سراسر خاک لبنان و مطابق قوانین تحت نظارت داشتند و در این زمینه از همکاری کمیته های صلیب سرخ جهانی و صلیب سرخ لبنان برخوردار بودند.

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین