کد خبر: ۴۸۵۰۹۰
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۷

آیت الله مدرسی یزدی کیست؟

از فعالیتهای سیاسی‌ او پس‌ از انقلاب‌ می‌توان‌ به‌ عضویت‌ در کمیته‌ امام‌(ره‌) برای‌ رتق‌ و فتق‌ امور استان‌ لرستان‌ و نیز نظارت‌ بر انتخابات‌ خبرگان‌ در یزد اشاره‌ کرد. آیت الله مدرسی‌ یزدی‌ هم‌ اکنون‌ از فقهای‌ شورای‌ نگهبان‌ قانون‌ اساسی‌ است‌. همچنین‌ وی‌ عضو جامعه‌ مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ است‌.
آفتاب‌‌نیوز :
عضو کم سخن فقیهان شورای نگهبان در یکی از نادر موضع گیری های خود خبرساز شد.

آیت الله مدرسی یزدی روز گذشته دو بار، یکبار در جمع نخبگان نظارتی استان یزد و بار دیگری در گفت و گوی ویژه خبری سیما در خصوص تعلیق عضویت سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد تمام قد از موضع این شورا دفاع کرد تا پس از آیت الله شیخ محمد یزدی دومین فقیه این شورا باشد که از موضع این نهاد دفاع کند. او البته در گفت و گوی ویژه خبری تنها نبود و محمدرضا علیزاده عضو حقوقدان شورا نیز همراهی اش می کرد.

آیت الله سید محمدرضا مدرسی‌ یزدی‌ در سال‌ 1334 هجری‌ شمسی‌ در یزد  به‌ دنیا آمد. وی در حدود 5 سالگی‌ به‌ مکتب‌ رفت‌ و تحصیلات‌ خود را آغاز کرد.

سید محمدرضا پیش‌ از 7 سالگی‌ به‌ دبستان‌ رفت‌ و پس‌ از گذراندن دوره راهنمایی به‌ دبیرستان‌ راه‌ یافت‌، به‌ گونه‌ای‌ که‌ در کنار دروس‌ دبیرستان‌، برخی‌ از دروس‌ مقدمات‌ حوزه‌ را نیز فرا گرفت.

پس‌ از آن‌  درس‌ حوزه‌ را در مدرسه معروف‌ به‌ مصلی‌ آغاز کرد و دروس‌ دوره مقدمات‌ را فرا گرفت‌. در قم‌ نیز به‌ محضر استادان‌ بسیاری‌مشغول به تحصیل علوم دینی شد.. او بیشتر دروس‌ دورة‌ مقدمات‌ و بخشی‌ از دروس‌ سطح‌ را در محضر پدر خود فرا گرفت. پس‌ از این که در سال‌ 1351 به‌ قم‌ آمد، مقداری‌ از شرح‌ لمعه‌ را نزد آیت الله صلواتی‌ و آیت الله سید ابوالفضل‌ موسوی‌ تبریزی‌ آموخت‌.

وی قسمتی‌ از رسایل‌ را نزد آیت الله میرمحمدی‌ و مکاسب‌ را عمدتاً نزد آیة‌ الله ستوده‌ و بیشتر کفایه‌ را نزد آیت الله سبحانی‌ فرا گرفت‌.  مدرسی یزدی دروس‌ هییت‌ و عرفان‌ را نزد آیت الله حسن‌ زاده‌ آملی‌ آموخت‌ و در دروس‌ فلسفه‌ آیت الله شهید مطهری‌ و آیت الله جوادی‌ آملی‌ شرکت‌ جست‌. آیت الله مدرس یزدی برای‌ فراگیری‌ دروس‌ خارج‌ فقه‌ و اصول‌ ابتدا مدتی‌ در درس‌ مرحوم‌ آیت‌الله‌ شیخ‌ کاظم‌ تبریزی‌ حضور یافت‌ و سالهای‌ متمادی‌ به‌ دروس‌ آیات‌ عظام‌ وحید خراسانی‌ و تبریزی‌ رفت‌؛ به‌ طوری‌ که‌ این‌ دو عالم‌ فرزانه‌ را می‌توان‌ استادان‌ اساسی‌ او دانست‌. آیت الله مدرسی‌ در مؤسسه‌ «در راه‌ حق‌» به‌ تدریس‌ فلسفه‌ تطبیقی‌، فلسفه‌ اخلاق‌ و علم‌ اقتصاد و نیز کتاب‌ اقتصادنا (نوشته‌ شهید صدر) اشتغال‌ دارد.

وی در زمینه‌ فلسفه‌ نیز کتاب‌های‌ بدایة‌ الحکمه‌ و شرح‌ منظومه‌ و مدتی‌ نیز در دانشکده‌های‌ مختلف‌ از جمله مؤسسه‌ باقر العلوم‌ تدریس کرده است‌. آیة‌ الله مدرسی‌ از سال‌ 1372 ابتدا تدریس‌ خارج‌ اصول‌ و چندی‌ بعد خارج‌ فقه‌ را آغاز کرده‌ که‌ تا کنون‌ یک‌ دوره‌ اصول‌ به‌ پایان‌ رسیده‌ است.

مواضع جنجالی

از جمله مباحث جنجالی که از سوی وی مطح شده انتقادات بی سابقه ای است که خطاب به آیت الله العظمی صانعی مطرح کرده است. او آیت الله صانعی را مرجع بدعت گذار نامیده و می گوید: «متأسفانه با سکوت آقایان، کسانی این گونه خودشان را مرجع می‌خوانند و از سوی انگلیس، آمریکا و منحرفین مورد حمایت رسمی یا غیر رسمی قرار می‌گیرند و بعد هم که آن‌ها را حسابی بالا بردند می‌گویند: مقام مرجعیت نباید ضربه ببیند، آخر کدام مرجعیت؟ این چه مرجعی است؟ آیا معنای مرجعیت با بدعت گذاری در دین و نادیده گرفتن دستورات و احکام قرآن کریم تفاوت ندارد؟ آیا طبق روایت پیامبر اکرم (ص) نباید از مثل چنین افرادی اظهار برائت شود؟ بدعت‏گذار باید به مردم معرفی شود و نباید اجازه داد هر کاری که بخواهند، انجام دهند. شگفتا که برخی گفتند: "این روش بر خورد، سابقه نداشته است " این چه سخنی است؟ سیره ائمه (ع) همین بوده است. آنچه درباره "مغیرة بن سعید "، "ابی الخطاب "، "شلمغانی " و... از ائمه (ع) وارد شده، نزدیک به همین باب است. با رجوع به کتب رجال و تراجم حتی نسبت به زمان‌های بسیار نزدیک احساس چنین مسئولیتی را در علماء ربانی خواهید یافت».

از فعالیتهای سیاسی‌ او پس‌ از انقلاب‌ می‌توان‌ به‌ عضویت‌ در کمیته‌ انقلاب اسلامی(ره‌) برای‌ رتق‌ و فتق‌ امور استان‌ لرستان‌ و نیز نظارت‌ بر انتخابات‌ خبرگان‌ در یزد اشاره‌ کرد.

آیت الله مدرسی‌ یزدی‌ هم‌ اکنون‌ از فقهای‌ شورای‌ نگهبان‌ قانون‌ اساسی‌، عضو  جامعه‌ مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌  و عضو هیأت امنای بنیاد نخبگان است‌.
 
بازماندن از راهیابی به مجلس خبرگان
وی نامزد انتخابات ۱۳۹۴ مجلس خبرگان بود که با قرار گیری در جایگاه ۲۵ م استان تهران نتوانست انتخاب شود.

منبع: جماران


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین