کد خبر: ۵۱۳۱۱۷
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۸

زنان تنها مالک ٢ درصد املاک جهان هستند

جلسه آشنایی با اسناد و مدارک سازمان ملل‌متحد با تأکید بر مسائل زنان، هشتم مارس به مناسبت روز جهانی زن در مرکز اطلاع‌رسانی سازمان ملل‌متحد با همکاری انجمن ایرانی مطالعات زنان، انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس شامل انجمن علمی دانشجویی حقوق بین‌الملل، انجمن علمی دانشجویی مطالعات زنان ایران، انجمن علمی دانشجویی جغرافیای سیاسی و انجمن علمی دانشجویی روابط بین‌الملل دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد. در این نشست نازنین قائم‌مقامی، کتابدار مرکز اطلاعات سازمان ملل‌متحد و منیره بصیر، کارشناس صندوق جمعیت ملل‌متحد سخنرانی کردند.
آفتاب‌‌نیوز :
کتاب‌دار مرکز اطلاعات سازمان ملل‌متحد در بخشی از این نشست با ارائه گزارش‌هایی از سازمان ملل‌متحد، كشورهاي عضو را از نظر تعداد وزراي زن در جهان رتبه‌بندي كرد. با وجود آنکه جمهوری‌اسلامی ایران وزیر زن ندارد، اما حضور زنان در جلسات کابینه را در سطح وزارت در‌نظر گرفتند كه ایران رتبه ١٣٩ را در بین کشورهای دیگر به خود اختصاص داد. در این رتبه سه کشور كه وضعيت يكسان دارند در کابینه خود از ٣١ عضو سه عضو یا وزیر زن دارند و این یعنی ٩,٧ درصد عضو کابینه دولت را در این سه کشور زنان تشکیل می‌دهند.

به گفته قائم‌مقامی در کابینه ١٧نفری بلغارستان با ٩ وزیر زن، ٥٢,٩ درصد کابینه این کشور را زنان تشکیل دادند و از این لحاظ در رتبه اول است. رتبه دوم کشورهای دارای بیشترین وزرای زن را نیز فرانسه دارد. همچنین از منظر رتبه کشورها بر اساس تعداد زنان در پارلمان، بر اساس جدول و رتبه جهانی اعلام‌ شده که کشور ما ایران با ١٧ نماینده زن در بین کشورهای دارای نماینده زن در پارلمان در رتبه ١٧٧ است و این رتبه با کشور مالدیو در یک سطح است.

قائم‌مقامی در بخش دیگری از نشست روز جهانی زن با پخش فیلم و مستند گوشه‌هایی از واقعیت‌های زندگی زنان و دختران را در کشورهای کمتر توسعه‌یافته به نمایش گذاشت و خاطرنشان کرد: خشونت خانگی مربوط به کشور خاصی نیست و در پیشرفته‌ترین کشورها هم شاهد انواع خشونت خانگی هستیم؛ مانند کودک‌آزاری در خانواده‌های سوئد که اعتیاد به الکل دارند و موارد شایع دیگر که گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد و حتی بالاترین آمار خودکشی در کشورهای پیشرفته گزارش می‌شود و این موارد صرفا محدود به کشورهای کمتر توسعه‌یافته و در‌حال‌توسعه مانند ایران نیست.

در بخش دیگری از نشست آشنایی با اسناد و مدارک سازمان ملل‌متحد اعلام شد که هم‌اکنون در جهان از هر ١٠ زن، هفت نفر تجربه خشونت علیه زنان را تجربه کردند و البته بر اساس آمارهای دیگری ٦٠٣ میلیون زن در کشورهایی زندگی می‌کنند که خشونت خانگی در آن کشورها جرم نیست. از نظر محدوده سن، خانم‌‌های بین سن ١٥ تا ٤٤، بیشتر در معرض خشونت خانگی هستند.

مرگ‌و‌میر خشونت خانگی از مرگ‌و‌میر ناشی از جنگ، سرطان و انواع بیماری‌ها مانند ایدز و مرگ ناشی از حشره مالاریا و نظایر آن بیشتر است. به گفته قائم‌مقامی از منظر استقلال اقتصادی تنها با تکیه بر مالکیت، فقط دو درصد از مالکیت زمین در همه دنیا در اختیار زنان است و در بسیاری از کشورها استقلال اقتصادی زنان در برابر مردان نابرابری کامل دارد. کنترل بر منابع آب و زمین از موانع برابری اقتصادی زنان است و گاهی عرف در کشوری مانند کشور ایران چنان غلبه‌ای بر قانون و حقوق مسلم افراد دارد که حتی مالکیت و حقوق فردی را در اموری چون ارث زن‌ها از بین می‌برد و زنان از حق خودشان محروم هستند.

با‌این‌وجود وقتی در جامعه بین‌المللی از راهبردهای عملیاتی صحبت می‌شود، برای ارتقای حقوق اقتصادی زنان با ارائه وام‌های خُرد عملا این قدرت هم در دست مردان است.

ادامه نشست آشنایی با اسناد و مدارک سازمان ملل‌متحد با تأکید بر مسائل زنان با حضور منیره بصیر، کارشناس صندوق جمعیت و توسعه ملل‌متحد در تهران برگزار شد و ضمن مرور اهداف توسعه هزاره سازمان‌ملل مباحث مربوط به اهداف صندوق جمعیت و توسعه ملل‌متحد در تهران پرداخته شد.

او با اعلام سوابق جهانی روز زن در تاریخ ملل‌متحد به تجمع، تظاهرات، مبارزات و اعتراض‌های مربوطه پرداخت و بیان کرد: بدانید اولین‌بار در آمریکا صحبت از «روز ملی زن» شد. در تاریخ ٢٨ فوریه ١٩٠٩ به ابتکار حزب سوسیالیست و در یادبود اعتصاب «اتحادیه جهانی زنان کارگر صنایع پوشاک» مراسم ویژه‌ای با نام «روز ملی زنان» برگزار شد و پس از آن زنان آمریکا همه‌ساله تا سال ١٩١٣ میلادی آخرین یکشنبه ماه فوریه جشن مشابهی برپا کردند.

بصیر همچنین با بیان اینکه صندوق جمعیت ملل‌متحد برای برقراری برابری جنسیتی کار می‌کند، گفت: برابری جنسیتی یعنی برابری در موقعیت‌های یکسان و این به آن مفهوم است که به دختر و پسری که متولد می‌شوند، موقعیت یکسان داده شود و از آنجا که زنان از بسیاری از موقعیت‌ها محروم بودند، لاجرم باید برای توانمند‌سازی زنان و برای ارتقای موقعیت زنان تلاش کرد و البته در این میان موقعیت و آموزش ویژه برای مردان سال‌ها از قلم افتاد و به مردها نپرداختیم. در‌حالی‌که مسائل خشونت علیه زنان و بیماری‌هایی چون ایدز را برای زنان دنبال می‌کردیم، از خشونت علیه مردان و بیماری برای آنها غافل بودیم و آموزش پیشگیری از خشونت و رفع تبعیض‌های جنسیتی زنان به مردان را ارائه نکردیم.

او با ارائه مطالب خود گفت: ما در ایران چکار می‌کنیم؟ در‌حالی‌که نیمی از جمعیت دنیا زن هستند و بیشتر کشورها بر مسائل زنان به نوعی از منظرهای اجتماعی، سیاسی و نظایر آن حساس هستند و هیچ‌کشوری نیست که به برابری جنسیتی رسیده باشد، ما چهار برنامه را دنبال می‌کنیم و این چهار برنامه عبارت‌اند از: ارتقای سلامت باروری و کاهش مرگ‌و‌میر مادران، پیشگیری از ایدز در زنان آسیب‌پذیر، ترویج تدوین قوانین دوست‌دار خانواده و افزایش مشارکت زنان در نیروی کار و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و زنان سالمند.

روزنامه شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین