کد خبر: ۵۲۳۰۲۰
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴

العبادی گزینه مطلوب ایران، عربستان و آمریکا / جایگاه کردها در انتخابات کمرنگ‌تر شده است

نگاه اهل تسنن به نخست‌وزیر عراق برای ترکیه و عربستان مهم است و به نظر می‌آید وی مورد قبول تمام جناح‌ها است.
آفتاب‌‌نیوز :
«محمدصالح صدقیان» تحلیلگر مسائل عراق در تشریح آخرین وضعیت سیاسی عراق در آستانه انتخابات پارلمانی این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: انتخابات این دوره عراق را باید یکی از مهمترین انتخابات تاریخ این کشور دانست؛ چراکه تعدد احزاب و ائتلاف‌ها، تشکیل دولت را سخت‌تر می‌کند. انتخاب نخست‌وزیر در عراق از جناح شیعیان صورت می‌گیرد مگر آنکه پیمان‌های غیر آشکار در این بین به وجود بیاید و ائتلافی میان شیعیان و اهل سنت به وقوع بپیوندد. تا جایی که گفته می‌شود العبادی به دنبال ائتلاف با جریان منتسب به حکیم، صدر و ایاد علاوی است و حتی هر سه جناح او را پذیرفته‌اند. از جهتی دیگر برخی‌ها معتقدند که نوری المالکی به دنبال ائتلاف‌سازی با جریان فتح و سایر طیف‌های کوچک اهل تسنن است و از این جهت فضای فعلی تا حدود زیادی نامعلوم است.

وی ادامه داد: مساله‌ای که در این دوره از انتخابات باید مورد نظر قرار بگیرد این است که در قانون قدیم، انتخاب نخست‌وزیر توسط ائتلاف بزرگ شکل گرفته در درون پارلمان اتفاق می‌افتاد و در خلال انتخاب آن، جلسه بررسی شروع می‌شد و تا زمان به نتیجه رسیدن این روند ادامه داشت. اما در قانون جدید باید نخست‌وزیر نهایتاً تا یک ماه انتخاب شود. به گونه‌ای که در دور اخیر فواد معصوم به عنوان رئیس جمهور عراق پس از بررسی مجلس، حیدر العبادی را به عنوان نخست‌وزیر معرفی کرد اما در حالت فعلی این روند نهایتاً باید تا یک ماه به نتیجه منجر شود.

تمامی جناح‌های داخل عراق معتقدند که موضع ترکیه، ایران و آمریکا در انتخاب نفرات و حتی انتخابات عراق موثر است و از این جهت صحبت‌هایی نسبت به انتخاب حیدر العبادی به میان آمده است. از سوی دیگر باید بدانیم که نظر سنی‌های عراق در این خصوص دارای اهمیت است و باید آن را تاثیرگذار دانست.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به نگاه اهل تسنن عراق نسبت به العبادی گفت: سنی‌ها در تصمیم‌گیری در مورد نخست‌وزیر عراق دارای نفوذ هستند؛ به عنوان مثال سنی‌های موصل به سمت ترکیه تمایل دارند و در استان فلوجه و الرمادی این طیف با عربستان هماهنگ است؛ از این جهت نظر آنها برای ریاض و آنکارا مهم خواهد بود. در این بین باید توجه کنیم که العبادی در طول مدت نخست‌وزیری‌اش خود را یک شخصیت ایدئولوژیک نشان نداد و از این جهت وی مهره مورد علاقه سنی‌ها به حساب می‌آید. از این منظر با توجه به تمایل مالکی به جریان فتح و طیف‌های ایدئولوژیک، سنی‌ها تا حدی از وی دور خواهند شد و نهایتاً العبادی مورد نظر آنها خواهد شد.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که جایگاه کردهای عراق در این دوره از انتخابات پارلمانی چیست، عنوان کرد: در حالت فعلی کردها در عراق تا حد زیادی کم رنگ دیده می‌شوند که این موضوع بنا به دو دلیل اتفاق افتاده است؛ نخست مساله کرکوک و عقب‌نشینی و شکست در رفراندوم اخیر است که باعث شد آنها به حاشیه رانده شوند. دوم، اختلافات داخلی کردها میان اربیل و سلیمانیه است که باعث شد طیف‌های جدید کردی در اقلیم به روی کار بیاید که همین موضوع هم باعث کمرنگ شدن حضور آنها شد. این در حالی است که هوشیار زیباری اعلام کرده که با جریان‌های النصر و دولت قانون در ارتباط است و العبادی را قبول دارد؛ البته این موضوع یک مورد کلی است که حالت قوی و قدرتمند در آن وجود ندارد و ادامه و تقویت کردها در اقلیم بستگی به خروجی انتخابات دارد. چراکه ممکن است جریان‌های جدید به روی کار بیاید.  

ایلنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین