کد خبر: ۵۳۸۳۳۰
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲

اعتراف ترامپ درباره ارتباط پسرش با وکیل روس

رئیس‌جمهوری آمریکا در رویکردی جدید داستان مربوط به جلسه ژوئن سال ۲۰۱۶ در برج ترامپ را که منبع تحقیقات شورای ویژه رابرت مولر است، تغییر داد. او در توئیتی اذعان کرد که پسرش با یک وکیل مرتبط با روسیه برای جمع‌آوری اطلاعات علیه رقیب سیاسی‌اش دیدار کرده بود اما استدلال کرده این کار قانونی بوده است.
آفتاب‌‌نیوز :
این صریح‌ترین بیانیه دونالد ترامپ درباره علت ملاقات پسرش با "ناتالیا وسلنیتسکایا"، وکیل مرتبط با کرملین در آن سال است.

رئیس‌جمهوری آمریکا در تازه‌ترین پیام توئیتری‌اش نوشته است: "اخبار جعلی، به صورت کاملا ساختگی، از شرکت پسر فوق‌العاده من، دونالد، در یک جلسه در برج ترامپ گزارش می‌دهند. این جلسه‌ای برای گرفتن اطلاعات علیه یک مخالف بود، که کاملا هم قانونی است و همیشه در سیاست صورت می‌گیرد- اما راه به جایی نبرد. من هم از آن بی‌اطلاع بودم!"

داستان جدید ترامپ با توضیحات ۱۳ ماه پیش او تفاوت دارد؛ زمانی که رئیس‌جمهوری آمریکا بیانیه‌ای را دیکته کرد اما به نام "دونالد ترامپ جونیور" پسرش تمام شد. در این بیانیه آمده بود: ما در درجه اول بابت برنامه‌ای درباره حضانت کودکان روسی که سال‌ها پیش مورد استقبال و علاقه خانواده‌های آمریکایی قرار گرفت، گفت‌وگو کردیم.

این اظهارات گمراه‌کننده در لابه‌لای یک سری توئیت‌هایی بود که ترامپ یکشنبه ارسال کرد و در آن به دو هدف تاخت: رسانه‌های خبری و تحقیقات کنونی تیم رابرت مولر، بازرس ویژه تحقیق درباره مداخله ادعایی روسیه در انتخابات آمریکا و ارتباطش با کمپین ترامپ.

ترامپ از انتشار گزارش‌هایی درباره جلسه برج ترامپ با حضور دونالد ترامپ جونیور، پسر ارشدش و سایر مقام‌های ارشد کمپینش خشمگین است.   

منتقدان ترامپ به سرعت به داستان‌سرایی جدید ترامپ واکنش نشان دادند. تمامی جنجال‌ها از زمانی آغاز شد که ایمیل‌هایی میان پسر ارشد رئیس‌جمهوری آمریکا و یک رابطی از جانب دولت روسیه کشف شد که پیشنهاد ارائه اطلاعات مخرب علیه هیلاری کلینتون، رقیب ترامپ را می‌داد. این پیشنهاد اغواکننده مورد استقبال دونالد ترامپ جونیور قرار گرفته بود.

توئیت روز یکشنبه ترامپ را می‌توان واضح‌ترین بیانیه تا به امروز او درباره هدف برگزاری این نشست دانست. ترامپ بار دیگر بدون ارائه مدرکی تاکید کرد که مولر جانبدارانه علیه او اقدام می‌کند. رئیس‌جمهوری آمریکا نوشت: این یکجانبه‌ترین "شکار جادوگر" در تاریخ کشور ماست.

به نظر می‌رسد توئیت جدید ترامپ به دنبال گزارش‌های سی‌ان‌ان و واشنگتن پست بوده که او را نگران وضعیت قضایی پسرش دانسته بودند.

یک مشاور به واشنگتن پست گفت، رییس جمهور آمریکا باور ندارد که پسرش آگاهانه قوانین را نقض کرده و ممکن است سهوا از پرونده مولر سر در آورده باشد.

سی‌ان‌ان نیز به نقل از منبعی که با ترامپ در ارتباط است گزارش کرده که او در هفته‌های اخیرحملات خود را علیه رابرت مولر افزایش داده زیرا نگران آن است که تحقیقات این پرونده اعضای خانواده‌اش را درگیر کند.

دونالد ترامپ لحظاتی پس از انتشار توئیت جدیدش، دو توییت دیگر را نیز منتشر کرد و طی آن‌ها به تحقیقات مولر تاخت و بار دیگر این پرونده را تحقیقات " ۱۷ دموکرات عصبانی" خواند و پرسید چرا آنان اف‌بی‌آی یا وزارت دادگستری را تحت تحقیقات قرار نمی‌دهند؟

او در یکی از این توئیت‌ها نوشت: چرا مولر و ۱۷ دموکرات عصبانی این دیدارها را با رویکرد پرونده‌ای ساختگی و همه دروغ‌هایی که در اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری مطرح شده، نمی‌بینند؟ این یک ‌طرفه‌ترین تحقیقاتی است که در تاریخ کشور صورت گرفته است. خوشبختانه همه حقایق سریعا افشا می‌شوند.

ترامپ در توئیتی دیگر نوشت: خیلی بد است که بخش گسترده‌ای از رسانه‌ها دروغ‌ها و فسادهایی را که در این تحقیقات صورت گرفته، گزارش نمی‌کنند. به همین دلیل است که به آن اخبار جعلی می‌گوییم!

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دونالد ترامپ جونیور یک سال پس از دیدارش با وکیل روس برای جلوگیری از انتشار گزارش‌هایی درباره این جلسه از سوی نیویورک تایمز، ایمیلی مرتبط با این نشست را منتشر کرد و این دیدار را "اتلاف وقت" خواند و موضوع آن را "سیاست روسیه درباره تحریم‌های آمریکا" دانست.

در فصل کارزارهای انتخاباتی در آمریکا عادی است که سیاستمداران درباره حریفان خود به تحقیق بپردازند.

با این حال کارشناسان می‌گویند که امکان دارد پسر ترامپ قوانین مالی مبارزات انتخاباتی را نقض کرده باشد. براساس این قوانین پذیرش هر چیز ارزشمندی از یک دولت خارجی یا ملت خارجی غیرقانونی است.

واکنش مشتاقانه او به پیشنهاد اطلاعات درباره هیلاری کلینتون می‌تواند ناقض قانون "توطئه" باشد.

تیم ترامپ استدلال کرده است که پسر رئیس جمهور در آن ملاقات هیچ اطلاعات زیانباری درباره خانم کلینتون دریافت نکرد.

جی سکولو، یکی از وکلای ترامپ یکشنبه گفت که آن ملاقات ناقض هیچ قانونی نبود.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین