کد خبر: ۵۴۴۷۱۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۱
جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور:

ده‌ها کانون فکر نشسته‌اند تا تصمیمات مسئولان ما را بررسی کنند| باید قدرت نرم به میدان بیاید| دشمنان می خواهند به مردم بگویند کمبود کالا دارید و به مغازه‌ها هجوم ببرید

معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: چشم امید به دانشگاه‌ها در این شرایط بیشتر می‌شود. دانشگاه‌ها باید راهکارهایی برای عبور از دشواری‌ها بدهند.
آفتاب‌‌نیوز :
 اسحاق جهانگیری در نشست روسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی،  پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری در سراسر کشور، گفت: شرکت در این مراسم توفیق بزرگی برای من بود و امیدوارم این نشست و نشست‌های دیگر همراه با موفقیت برای دانشگاه‌ها باشد. در شرایط خاص کشور دست نیاز همه به سمت دانشگاه‌ها دراز است.  در همین راستا جلسه‌ای با روسای دانشگاه‌ها داشتم و در آن به برخی از نیازها اشاره کردم.

به گزارش آفتاب نیوز، وی افزود: شرایط کشور خطیر است اما این به آن معنا نیست که همه عوامل تهدیدآمیز است. 

فرصت‌های خوبی در این شرایط وجود دارد‌. بعد از هر مشکلی آسانی است و ما به این موضوع امید داریم. باید با دقت و همدلی حرکت کنیم و با شرایط مواجه شویم.

جهانگیری با اشاره به اینکه تجربه کشورهای بزرگ نشان می‌دهد تحولات از شرایط سخت می‌آید، گفت: جنگ‌ها و حوادث مختلف در کشورها این را نشان می‌دهد ما هم باید نشان دهیم از این شرایط استفاده می‌کنیم. چشم امید به دانشگاه‌ها در این شرایط بیشتر می‌شود. دانشگاه‌ها باید راهکارهایی برای عبور از دشواری‌ها بدهند.

معاون اول رئیس‌جمهور اضافه کرد: در شرایط اقتصادی فعلی می‌بینیم رهبری برای راهکار به نامه جمعی از دانشگاهیان اشاره می‌کنند و توصیه به عمل به آنها می‌کنند. رئیس‌جمهور و دولت هم بارها به این موضوع تاکید می‌کنند. من هم همواره این موضوع را مطالبه می‌کنم. باید از دانشگاه‌ها مطالبه کنیم. فکر می‌کنم رسیدن به این نقطه که درک جدی از نیازها وجود داشته باشد و این نیاز به سمت دانشگاه برود نقطه مهمی به سمت توسعه است که همه بدانند دانشگاه نقطه مهمی برای گام برداشتن در مسیر توسعه است.

وی خاطرنشان کرد: مسئولیت دانشگاه هم سنگین‌تر می‌شود. اگر به دنبال توسعه پایدار هستیم یقینا محور آن توسعه ملی است. موضوع اقتصاد مقاومتی از نظر من مهم‌ترین و اصلی‌ترین نقطه‌اش توجه به ظرفیت‌های داخلی است و اما ارتباط با بیرون هم پیش نیاز آن است. اما در مقطع فعلی توسعه درونی که مدار اصلی آن دانش داخلی است، مهم‌تر است.

جهانگیری افزود: ما در فرهنگ ایران شعر فردوسی را داریم که می‌گوید توانا بود هرکه دانا بود. یکی از مهم‌ترین پایه‌های قدرت دانش و دانایی است اگر می‌خواهیم قدرتمند باشیم باید به دانش به عنوان محور اصلی نگاه کنیم و یکی از اصلی‌ترین مولفه‌های هر کشور، دانش آن است. ماهم به اقتصاد دانش‌بنیان و مقاومتی تکیه کرده‌ایم و این دستور کار ما است. باید به توسعه علمی کشور که کانون است و ضامن بقای ماست بپردازیم.

معاون اول رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: دستاوردهای خوبی هم در این مدت داشته‌ایم، دستاوردهای رتبه علمی کشور در کشورهای توسعه یافته قابل تحسین است و نشان می‌دهد به موضوع توسعه علم و فناوری به طور جدی توجه کرده‌اند. امروز دیگر نباید به طور فیزیکی به دانشگاه نگاه کرد. دانشگاه کانون فکری برای حرکت در مسیر اصلی است. انتظار ما از دانشگاه نقاد که نخبگان را در خود دارد این است که به مسائل پیرامون و جامعه و منطقه حساس باشد و راهکار ارائه دهد. ایران در جهان در شرایطی است که قدرتی مثل آمریکا با مدیریت فعلی با ما وارد نبرد اقتصادی شده است نه نظامی؛ چرا که اثرات و خطرات آن را می‌داند. امریکا وارد نبرد نرم با کشور ما شده است و فکر می‌کند اقتصاد برتر و قدرت رسانه‌ای برتر را برای زمین‌گیر کردن اقتصاد ما و تحت تاثیر قرار دادن مردم ایران دارد.

وی افزود : ده‌ها کانون فکر نشسته‌اند تا تصمیمات مسئولان ما را بررسی کنند و تاثیر مخرب بر کشور و مردم بگذارند. باید قدرت نرم را به میدان بیاوریم. وقتی اقتصاد ما را هدف می‌گیرند تصمیمات اقتصادی ما راه مقابله نیست. آنها می‌گویند نفت ایران فروش نرود و ایران درآمد نداشته باشد ما باید راهکار پیدا کنیم که نفت ما فروخته شود با هر روش ریسک‌پذیری.

جهانگیری یادآور شد: می‌گویند ایران اگر توانست نفت خود را بفروشد نباید منابع برای تامین کالا داشته باشد، ما هم باید منابع مورد نیاز را تامین کنیم. برای کالایی که می‌خواهیم وارد کنیم سیستم حمل و نقل دریایی است که راه‌های خود را دارد و آمریکا ان را هدف قرار می‌دهد و ایجاد مشکل می‌کند تا ایران نتواند از ظرفیت‌هایش استفاده کند. ما وظیفه داریم حمل و نقل دریایی ریلی و جاده‌ای را تسهیل کنیم. آنها نمی‌توانند راه‌ها را بر ما ببندند دریاها را هم نمی‌توانند.

وی افزود: تلاش دیگر آنها سیاه‌نمایی نسبت به مردم است که به مردم بگویند کمبود کالا دارید و به مغازه‌ها هجوم ببرید. یک مجموعه‌ای برای این اقدامات در ایران راه افتاده است. به نظر من بیش از دولت نخبگان مسئولیت دارند. اگر دشمن به سمت ایجاد ناامیدی برای مردم رفته است، وظیفه داریم اعتماد و امید مردم را افزایش دهیم که این وظیفه نخبگان است. به همین دلیل می‌گویند مشکلات امروز راهکار سیاسی دارد نه اقتصادی. نه اینکه گروهی بروند که بعدی بیاید. راهکار ما در زمان جنگ سیاسی بود. همه فکر می‌کردند تنها موضوع اصلی جنگ است و همه مسئولان البته تلاش کردند این موضوع را حل کنند. مردم از خودگذشتگی کردند و شهید دادند. ما الان هم در چنین شرایطی هستیم و موضوع اصلی حدس زدن این است که ببینیم دشمن چه تدابیری دارد و در پس آن عبور دادن مردم از پیچ جنگ نرم است.

ایلنا 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
محسن
|
United States of America
|
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
0
1
من دیابت دارم دکتر سیصد قرص متفورمین نوشته است داروخانه می گوید صد تا بیشتر نمی دهم
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
0
1
آقای محترم بله گشایش در سختی هست ولی نه اینکه مردم سختی بکشن ولی .......
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
0
0
زمانی امریکا گندم را به دریا می ریخت تا قیمتش پایین نیاید. فکر میکنم عده ای در ایران همین کارو میکنن. متاسفم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین