کد خبر: ۵۶۴۱۲۷
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷
اگر مقاومت مردم تمام شود...

عدم اعتراض مردم به‌معنای رضایت از وضع موجود است؟

یک عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: با وجود مشکلات اقتصادی، مردم خواهان حفظ نظام هستند، اما نظام هم باید به مشکلات اقتصادی مردم رسیدگی کند.
آفتاب‌‌نیوز :
حجت‌الاسلام و المسلمین محمدتقی فاضل میبدی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه ملت ایران ملت استقلال‌طلبی است و همواره مقابل ظلم و زور چه در داخل کشور و چه خارج از کشور قد خم نکرده است، اظهار کرد: مردم در مقابل مشکلات اقتصادی مقاومت می‌کنند، اما اگر این مشکلات استمرار یافته و بیشتر شود ممکن است که مقاومت مردم هم تمام شود. در حال حاضر فشارهای اقتصادی بسیار زیاد است که بخشی از آن به دلیل تحریم‌هاست، ولی بخش مهمتر آن به دلیل عملکردهای داخلی است.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ وی در ادامه گفت: مردم از شرایط ناراضی هستند اما چون اعتراض نمی‌کنند، دلیل نمی‌شود که بگوییم آنها از وضع موجود راضی هستند. مردم می‌خواهند نظام حفظ شود، اما نظام هم باید به مشکلات اقتصادی مردم رسیدگی کند. اینکه مردم به خیابان‌ها نمی‌آیند به معنای رضایت از وضع موجود نیست.

این فعال سیاسی با اشاره به اینکه باید اصلاحات در زمینه اقتصادی، قضایی و سیاسی در کشور انجام شود، خاطرنشان کرد: اگر این اصلاحات انجام نشود، ممکن است فشارهای اقتصادی بیشتری به مردم تحمیل شود. در حال حاضر دنیا با اقدام ترامپ در خروج از برجام و تحریم‌های اقتصادی علیه ما همراهی نکرد؛ بنابراین ما باید از این فرصت به خوبی استفاده کنیم. حاکمیت باید مشکلات اقتصادی مردم را کاهش داده و با سوءاستفاده‌کنندگان از این شرایط اقتصادی برخورد کند. صدا و سیما در حل مشکلات باید با دولت همکاری کند و در حوزه سیاست خارجی باید در مقابل آمریکا، کشورهای اروپایی، چین، روسیه و کشورهای منطقه را با خود همراه کرد. متاسفانه سیاست خارجی فقط دست دولت نیست و موازی کاری هم در آن انجام می‌شود.

فاضل میبدی همچنین با اشاره به جنگ رسانه‌ای و روانی دشمن بیان کرد: سیستم تبلیغاتی کشور ضعیف است. هم دولت سیستم تبلیغاتی مناسبی ندارد و هم به نظر می‌رسد که رسانه ملی در رقابت با دولت است. یکی از مشکلات ما این است که اعتماد مردم به رسانه‌های داخلی به ویژه رسانه ملی کم شده است؛ بنابراین آنها به رسانه‌های خارجی توجه می‌کنند.

وی در ادامه چنین ابراز عقیده کرد: در حال حاضر هدایت ذهن مردم در اختیار رسانه‌هایی است که در مقابل نظام هستند. برای افزایش اعتماد مردم به رسانه‌ها از جمله رسانه ملی، سیستم رسانه ما باید در جهت واقعیات جامعه حرکت کرده و با دولت هماهنگ باشد تا اقدامات رسانه‌ای دشمن خنثی شود. رسانه‌های دشمن قوی بوده و در همه منازل ما نفوذ کرده و اثرگذار هستند.

این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: اگر اتفاقی در کشور رخ دهد، صدا و سیما به آن اتفاقات نمی‌پردازد مثل اعتراض کارگران نیشکر یا فولاد اهواز،  اما رسانه‌های فارسی زبان که از خارج از کشور هدایت می‌شوند به این اتفاقات رسیدگی کرده و آنها را پوشش می‌دهند به همین دلیل هم مردم به سمت آن رسانه‌ها گرایش پیدا می‌کنند. معتقدم باید در سیاستگذاری رسانه‌ای کشور هم اصلاحات اساسی انجام شود به گونه‌ای که واقعیات کشور در رسانه‌ها بازگو شده و اطلاعات درست و دقیقی به مردم داده شود. به طور مثال آنچه رسانه ملی درباره بازار شب یلدا منتشر کرد با واقعیات جامعه متفاوت بود و وقتی مردم این تفاوت را ببینند از رسانه فاصله می‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد: ما به یک اصلاحات به معنای واقعی در رویکرد سیاسی، اقتصادی، رسانه‌ای و اجتماعی نیازمندیم. اگر واقعیات جامعه به درستی منعکس نشود، بی اعتمادی مردم بیشتر می‌شود و در این شرایط ممکن است مشکلات اقتصادی ضربه خود را وارد کند. ما علاوه بر اصلاحات، به وفاق ملی و تغییر رویکردهای خود در حوزه سیاست‌های خارجی نیازمندیم. ما شعار وحدت جهان اسلام سر داده‌ایم و باید کاری کنیم که این شعار محقق شود نه اینکه به خاطر عملکرد بد برخی نهادها، کشورهای منطقه و کشورهایی که همسو با آمریکا نیستند را از دست بدهیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد:‌ نباید بابت اینکه مردم در مقابل فشارهای ترامپ مقاومت کردند، مشکلات اقتصادی را از یاد ببریم. درست است که مردم در مقابل ظلم مقاومت می‌کنند، اما گر اصلاحات اساسی در کشور انجام نشود و اعتماد مردم بیشتر نشود، ممکن است مقاومت مردم بشکند. درست است که کشور تحریم شده است اما 60 درصد مشکلات ما ریشه در داخل کشور دارد و فقط 40 درصد آن مربوط به تحریم‌هاست.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین