کد خبر: ۵۶۹۸۹۶
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۸
عراق علاوه بر خرید گاز طبیعی از ایران، یکی از بازارهای صادرات غیرنفتی ایران نیز است

جنگ اقتصادی ایران و آمریکا به عراق کشیده شد| ایران در عراق به دنبال چیست؟

ایران در حالی خواستار گسترش روابط با عراق است که رقابت بین ایران و امریکا برای نفوذ در عرصه سیاسی عراق و کسب سهم در بازار و اقتصاد آن کشور رو به افزایش است. /عراق علاوه بر خرید گاز طبیعی از ایران یکی از بازارهای صادرات غیرنفتی ایران است. حجم مبادلات تجاری میان آن دو کشور 9 میلیارد دلار است که عمدتا محصولات کشاورزی، مواد غذایی، میوه، و مواد ساختمانی و مصالح را شامل می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز : سرویس بین الملل- مقام های ایرانی اخیرا به بغداد سفر کردند تا با همتایان عراقی خود درباره گسترش روابط تجاری و سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی رایزنی کنند. ایران در حالی در تلاش است روابط تجاری خود را با عراق گسترش دهد که امریکا سعی می‌کند پیوندهای اقتصادی عراق با کشور همسایه‌اش را تضعیف کند.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ روزنامه "وال استریت ژورنال" در گزارشی با اشاره به برنامه ایران برای گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی با عراق می‌نویسد: "هیئتی متشکل از 50 نفر"، محمد جواد ظریف" وزیر خارجه ایران را در سفر هفته اخیر او به عراق همراهی کرده‌اند. این سفر یک هفته پس از بازدید مقام‌های حوزه انرژی ایران از بغداد صورت گرفته است. ایران درصدد تقویت ارتباطات خود با عراق در حوزه انرژی و حفظ صادرات گاز به عراق است؛ جایی که 40 درصد از نیاز به برق آن کشور را تامین می‌کند.

جنگ اقتصادی ایران و آمریکا به عراق کشیده شد| ایران در عراق به دنبال چیست؟


وال استریت ژورنال افزوه است: ایران در حالی خواستار گسترش روابط با عراق است که رقابت بین ایران و امریکا برای نفوذ در عرصه سیاسی عراق و کسب سهم در بازار و اقتصاد آن کشور رو به افزایش است. ایران و آمریکا هر دو در شکست داعش در عراق سهم داشتند و به این موضوع کمک کردند اما پس از خروج آمریکا از برجام با فرمان ترامپ و وضع دوباره تحریم‌ها، اکنون دو کشور در جنگ اقتصادی با یکدیگر به سر می‌برند.

ظریف در حالی به عراق سفر کرده است که اخیرا "مایک پمپئو" وزیر خارجه امریکا سفری به کشورهای مختلف خاورمیانه برای تقویت جبهه تحت رهبری آمریکا علیه تهران داشت. ماه گذشته، "ریک پری" وزیر انرژی امریکا به عراق سفر کرد تا مقام‌های عراقی را متقاعد به توقف خرید از ایران برای تامین برق کند. او سعی داشت تا عراقی‌ها را ترغیب به همکاری با شرکت‌های آمریکایی برای توسعه بخش انرژی آن کشور کند. ماه گذشته آمریکا به دولت عراق اجازه داد تا برای 90 روز از ایران گاز خریداری کند؛ آن هم در ازای تعهد بغداد به واشنگتن برای خرید فناوری در حوزه انرژی از شرکت‌های امریکایی".

این روزنامه در ادامه می‌نویسد: وزیر امور خارجه ایران با مقام‌های بلندپایه عراقی از جمله "عادل عبدالمهدی" نخست وزیر دیدار کرده و به اقلیم کردستان عراق رفته است. او از شهر کربلا در جنوب عراق نیز بازدید کرد.

جنگ اقتصادی ایران و آمریکا به عراق کشیده شد| ایران در عراق به دنبال چیست؟

عراق علاوه بر خرید گاز طبیعی از ایران یکی از بازارهای صادرات غیرنفتی ایران است. حجم مبادلات تجاری میان آن دو کشور 9 میلیارد دلار است که عمدتا محصولات کشاورزی، مواد غذایی، میوه، و مواد ساختمانی و مصالح را شامل می‌شود. تحریم‌های امریکا همزمان با کاهش ارزش ریال سبب افزایش تجارت میان دو کشور ایران و عراق و افزایش صادرات کالاهای ایرانی به عراق شده است. تحریم‌ها اما اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار داده‌اند. فروش نفت ایران و سرمایه‌گذاری کاهش یافته است و انتقال پول میان ایران با کشورهای دیگر دشوارتر شده است.

"جعفر الحمدانی"، رییس اتاق بازرگانی عراق می‌گوید او با مقام‌های ایرانی در مورد راه‌هایی به منظور کاهش تاثیر تحریم‌های آمریکا در زمینه تجارت میان دو کشور بحث کرده است. ظریف نیز گفته که ایران و عراق می‌توانند برای ترویج تجارت مناطق صنعتی مشترک ایجاد کنند. یک بازرگان عراقی می‌گوید که این‌بار ایرانیان برای کسب بازار عراق بسیار جدی هستند و عجله دارند؛ زیرا آنان گزینه دیگری ندارند تا با پول نقد و به سرعت تجارت را رونق بخشند.

"وال استریت ژورنال" در ادامه می‌نویسد: "مقام‌های عراقی می‌گویند با تحریم‌ها علیه ایران مخالف هستند اما با اکراه مخالفت علنی خود را بیان می‌کنند تا از مجازات‌های احتمالی لغو تحریم‌های وضع شده از سوی امریکا علیه ایران مصون بمانند. یک بازرگان ایرانی می‌گوید: "ما با چالش‌هایی  برای انتقال پول مواجه هستیم اما ما از آمریکایی‌ها باهوش‌تر هستیم و می‌توانیم راهی پیدا کنیم تا آنان را شکست دهیم".

جنگ اقتصادی ایران و آمریکا به عراق کشیده شد| ایران در عراق به دنبال چیست؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین