کد خبر: ۵۸۰۷۴۴
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۳

حملات نیوزیلند: تعداد قربانیان به ۵۰ نفر افزایش یافت+عکس

در سراسر این کشور به پاس گرامی‌داشت قربانیان مراسم‌هایی برگزار شده است. قربانیان از کشورهای مختلف از جمله افغانستان، اندونزی، بنگلادش، هند، پاکستان و سوریه هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
پلیس نیوزیلند می‌گوید با پیدا شدن یک جسد دیگر شمار قربانیان حملات به دو مسجد در شهر کرایست‌چرچ به ۵۰ نفر رسیده است. پلیس همزمان اعلام کرده باور دارد برنتون ترنت، مهاجم، به تنهایی این حملات را مرتکب شده است و چند بازداشت شده دیگر احتمالا نقشی در اجرای این حملات خونین نداشته‌اند.

برنتون ترنت، ۲۸ ساله، شهروند استرالیا که خود را یک سفیدپوست‌پرست می‌خواند ظهر جمعه گذشته با حمله به دو مسجد در کرایست‌چرچ که دومین شهر بزرگ نیوزیلند است ۵۰ نفر را کشت و بیش از ۴۰ نفر را مجروح کرد.

او با نصب دوربین به پیشانی خود این کشتار را به طور زنده از شبکه اجتماعی فیسبوک پخش کرد و ۱۰ دقیقه قبل از آن هم با ارسال یک دلیل‌نامه مطول به چندین مقام از جمله جسیندا آردرن، نخست‌وزیر، قصد خود از این حملات را تشریح کرد.

او پس از به راه انداختن حمام خون در مسجد النور به مسجدی دیگر در چهار کیلومتری محل اول رفت و آنجا هم به روی نمازگزاران آتش گشود اما دقایقی بعد توسط دو پلیس محلی بازداشت شد.

مایک بوش، رئیس پلیس نیوزیلند گفته بنابر آنچه تا روز یکشنبه (۱۷ مارس) به دست آمده پلیس بر این باور است که برنتون ترنت این حملات را به طور انفرادی طراحی و اجرا کرده است هر چند هنوز در این باره نمی‌توان نتیجه‌گیری قطعی کرد.

دو نفر دیگر هم در جریان این حملات بازداشت شده‌اند که قرار است یکی از آنها روز دوشنبه (۱۸ مارس) به دادگاه برده شود.

در جریان این حملات که نخست‌وزیر نیوزیلند آنها را تروریستی خوانده، ۵۰ نفر از جمله دو پسر بچه ۳ و ۱۱ ساله هم کشته شدند.

از میان حدود ۵۰ مجروح این حملات هم حال دو نفر همچنان وخیم گزارش شده است.

قربانیان افغان حمله به دو مسجد در نیوزیلند کیستند؟

آقای بوش، رئیس پلیس، گفته متخصصان پزشکی قانونی به شدت در حال نهایی کردن مراحل تشخیص هویت قربانیان هستند تا اسامی آنها را رسما در اختیار مقام‌ها قرار دهند.

او گفته متوجه حساسیت‌ها و نگرانی‌های فرهنگی و مذهبی خانواده بازماندگان هست اما این فرآیند "بسیار حساس است."

برنتون ترنت روز شنبه (۱۷ مارس) در حالی که پیراهن زندان برتن داشت و با دستبند به دادگاه برده شد در حضور قاضی فعلا به یک فقره قتل عمد متهم و به همین علت بدون حق سپردن وثیقه زندانی شد.

او به هنگام حضور در دادگاه به دوربین‌ها لبخند می‌زد اما قاضی دستور داد به منظور "پیشگیری از اثرگذاری بر روند عادلانه دادگاه" از چهره برنتون ترنت تصویری منتشر نشود.

پلیس می‌گوید از دو نفر دیگری که به همراه برنتون ترنت بازداشت شده‌اند یک نفر به اتهام نقض قوانین مالکیت سلاح بدر بازداشت به سر می‌برد و یک نفر دیگر که زن است بدون آن که اتهامی متوجه آن باشد آزاد شده است.

یک مرد مسلح دیگر هم که بازداشت شده بود پس از آن که معلوم شد به قصد متوقف کردن برنتون ترنت وارد صحنه شده بوده آزاد شد.

هشدار وزیر کشور بریتانیا به شبکه‌های اجتماعی در خصوص پخش فیلم 'تروریست' نیوزیلند
برنتون ترنت قرار است برای بار دوم روز ۵ آوریل (۲۰ روز دیگر) به دادگاه برده شود و انتظار می‌رود با مشخص شدن هویت قربانیان و مجروحان، این بار او به قتل ۵۰ نفر و اقدام به قتل حدود ۵۰ نفر دیگر متهم شود.

این بزرگترین کشتار جمعی در تاریخ نیوزیلند است. کشوری که به طور تاریخی آمار جرم و جنایت بسیار پایینی دارد و به همین علت اکنون در بهت و حیرت فرو رفته است.

نیوزیلند حدود ۴ میلیون نفر جمعیت دارد و تنها حدود 45 هزار مسلمان (کمی بیش از یک درصد) در این کشور زندگی می‌کنند.

جسیندا آردرن، نخست‌وزیر این کشور روز گذشته ضمن دلجویی حضوری از جامعه مسلمانان شهر کرایست‌چرچ گفت قوانین مالکیت سلاح را اصلاح خواهد کرد.

دیوید پارکر، دادستان کل این کشور هم گفته دولت به دنبال ممنوع کردن فروش و مالکیت سلاح‌‎های نیمه خودکار خواهد بود.

برنتون ترنت به هنگام حمله ۵ اسلحه داشت که بنابر گفته نخست‌وزیر نیوزیلند برای آنها مجوز قانونی گرفته بود.

با گذشت دو روز از این کشتار خونین، نجات‌یافتگان و شاهدان عینی از جزئیات بیشتر این دو حمله به رسانه‌ها گفته‌‎اند و این که چه طور چند قربانی با رشادت برای متوقف کردن برنتون ترنت سینه سپر کرده‌اند.

نعیم رشید، ۵۰ ساله و پسر ۲۱ ساله او طلها که از سال ۲۰۱۰ به نیوزیلند مهاجرت کرده بودند دو نفر از شش قربانی پاکستانی این حملات بودند.

از نعیم رشید به عنوان یک قهرمان یاد شده و در ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده او دیده می‌شود که در جریان حمله به مسجد النور تلاش می‌کند تا برنتون ترنت را متوقف کند اما با گلوله او از پای در می‌آید.

خورشید برادر او در ابیت‌آباد پاکستان به خبرنگار بی‌بی‌سی گفته که چه طور از رفتار شجاعانه برادرش سربلند شده است.

"اگر چه باعث غرور ما شده اما ما عمیقا داغداریم. گویی یک عضو بدنمان را قطع کرده‌اند."

ابیت آباد در شمال پاکستان همان شهری است که اسامه بن لادن، رهبر گروه القاعده در آنجا مخفی شده بود و 9 سال پیش طی حمله کماندوهای آمریکایی در همانجا کشته شد.

همزمان از حمله به مسجد دوم هم روایت‌های مشابهی نقل شده است.

عبدالعزیز می‌گوید وقتی متوجه حمله برنتون ترنت به مسجد لینوود شده سعی کرده با پرتاب کردن یک دستگاه پرداخت پول به سوی او مانع از تیراندازی شود.

او می‌گوید همین باعث شده برنتون ترنت یکی از سلاح‌هایش به زمین بیفتد و برای آوردن یک سلاح دیگر به سوی خودرو خود بدود. به گفته عبدالعزیز در این هنگام او با پرتاب اسلحه به سوی برنتون ترنت شیشه خودروی او را شکسته است. برنتون ترنت لحظاتی بعد با انداختن اسلحه تسلیم دو مامور پلیس محلی شد.

در سراسر این کشور به پاس گرامی‌داشت قربانیان مراسم‌هایی برگزار شده است. قربانیان از کشورهای مختلف از جمله افغانستان، اندونزی، بنگلادش، هند، پاکستان و سوریه هستند.

صدها دسته گل و شمع به یاد قربانیان این دو حمله در محل حادثه قرار داده شده است
صدها دسته گل و شمع به یاد قربانیان این دو حمله در محل حادثه قرار داده شده است
جسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند گفته قوانین مالکیت اسلحه را اصلاح خواهد کرد
جسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند گفته قوانین مالکیت اسلحه را اصلاح خواهد کرد
نورپردازی به شکل برگ نقره‌ای بر ساختمان معروف سالن اپرای سیدنی به احترام قربانیان حملات نیوزیلند
نورپردازی به شکل برگ نقره‌ای بر ساختمان معروف سالن اپرای سیدنی به احترام قربانیان حملات نیوزیلند
عمر نبی پسر حاجی داود نبی در حالی که عکس پدرش را در دست گرفته از مرگ این پیرمرد ۷۱ ساله افغان به رسانه‌ها گفت
عمر نبی پسر حاجی داود نبی در حالی که عکس پدرش را در دست گرفته از مرگ این پیرمرد ۷۱ ساله افغان به رسانه‌ها گفت
نعیم رشید و پسرش طلها از قربانیان حملات روز جمعه بودند
نعیم رشید و پسرش طلها از قربانیان حملات روز جمعه بودند


منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین