کد خبر: ۵۸۴۱۱۶
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۴

کاهش یک سومی اعدام‌ها در جهان‌

سازمان عفو بین الملل روز چهارشنبه در گزارش سالانه خود اعلام کرد که موارد اعدام در سراسر جهان در سال 2018، به میزان تقریبا یک سوم کاهش یافت و به پایین ترین سطح خود در طول دستکم یک دهه رسید.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش خبرگزاری فرانسه، این سازمان در عین حال یادآور شد که برخی کشورها همچنان رقم بالای اعدام در سال گذشته میلادی را تجربه کردند. 

بررسی سالانه این سازمان حاکی است که از میزان اجرای احکام اعدام در عراق، پاکستان و سومالی در سال 2018 کاسته شد. 

اما موارد اعدام در کشورهای بلاروس، ژاپن، سنگاپور، سودان جنوبی و آمریکا افزایش یافت، تایلند اعدام ها را از سرگرفت و سریلانکا به اجرای احکام اعدام در این کشور تهدید کرد. 

«کومی نایدو» دبیر کل سازمان عفو بین الملل گفت: تعداد موارد اعدام در برخی از کشورهایی که اعدام ها در آن بیشترین موارد را داشت، به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

وی افزود که این کاهش چشمگیر در سطح جهان نشان می دهد که حتی کشورهایی که کاهش موارد اعدام در آن بعید بود، شروع به تغییر رویکردشان کرده و دریافته اند که اعدام، جوابگو نیست. 

عفو بین الملل در گزارش خود عنوان کرد که در مجموع، اعدام ها در سراسر جهان از دستکم 993 مورد در سال 2017 به دستکم 690 مورد در سال 2018 رسیده است. 

در محاسبات عفو بین الملل، موارد اعدام در چین که بیشترین اعدام ها در سراسر جهان را داراست، لحاظ نشده است. 

این سازمان در گزارش خود با اعلام اینکه در سال 2018، تعداد اعدام ها در عربستان 149 مورد، ویتنام دستکم 85 مورد و عراق دستکم 52 مورد بود، اجرای حکم اعدام در این کشورها را از جمله موارد بالا برشمرد. 

عفو بین الملل همچنین با اشاره به بی سابقه بودن تصمیم مقام های ویتنام برای اعلام رقم اعدام های خود در سال گذشته، یادآور شد که ژاپن، سنگاپور و سودان جنوبی از بالاترین میزان اعدام در کشورهای خود خبر دادند. 

سازمان مزبور همچنین نسبت به افزایش شدید تعداد صدور احکام اعدام در برخی کشورها به ویژه عراق و مصر در سال 2018 ابراز نگرانی کرد، اما در عین حال یادآور شد که روند کلی برچیدن اعدام در جهان، قوت گرفته است. 

همچنین براساس گزارش عفو بین الملل، دادگاه های ایالت واشنگتن آمریکا، اعمال مجازات اعدام در این ایالت را مغایر با قانون اساسی اعلام کرده اند.

این سازمان همچنین رای مصوب مجمع عمومی سازمان ملل در سال گذشته را مورد توجه قرار داد که به موجب آن 121 کشور از توقف اعدام در سراسر جهان حمایت کردند و تنها 35 کشور با آن مخالف بودند.

منبع: ایرنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین