کد خبر: ۶۰۴۰۰۶
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۸

آتش‌نشانی چقدر آمادگی لازم را برای مقابله با حوادث تهران دارد؟

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران یکی از بزرگترین مشکلات در شهر تهران را کشف دیرهنگام حریق اعلام کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

مهدی داوری در نشستی که صبح امروز با حضور اصحاب رسانه برگزار شد،اظهار کرد: اولین سوالی که برای شهروندان مطرح می‌شود، این است که آتش‌نشانی چقدر آمادگی لازم را برای مقابله با حوادث در شهر تهران دارد. سازمان آتش‌نشانی موظف است بر اساس اطلاعات و شرایط روز جامعه، آمادگی خود را به‌روز کند.

وی با تاکید بر اینکه آتش‌نشانی از همان ابتدای تاسیس روز به روز آماده‌تر از قبل می‌شود، گفت: برای به‌روزرسانی سازمان آتش‌نشانی پایانی نمی‌توان در نظر گرفت. شرایط امروز این سازمان نسبت به پنج سال گذشته متفاوت است. ما تا ۲۰ سال گذشته ساختمان بلندپایه نداشتیم و این فعالیت‌های گسترده اقتصادی در شهر انجام نمی‌شد. این تغییرات ایجاد شده در شهر باعث می‌شود که ما خودمان را به طور مداوم به‌روزرسانی کنیم.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی افزود: تهران تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی دارای ۱۱۸ ایستگاه در شهر تهران بود و امروز این تعداد به ۱۳۱ ایستگاه رسیده البته فقط یک ایستگاه غیرفعال است و برای آماده‌سازی آن فعالیت مجدد می‌کنیم. همچنین راه‌اندازی شش ایستگاه نیز در دستور سازمان قرار دارد که دو ایستگاه آن تا پایان سال و چهار ایستگاه تا سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

داوری با بیان اینکه آتش‌نشانی تهران یکی از قدرتمندترین سازمان‌های آتش‌نشانی در منطقه است،اظهارکرد: ما هنوز با ایده‌آل فاصله داریم اما تلاش می‌کنیم به ایده‌آل برسیم. مهمترین موضوعی که باید در شهر باید به آن توجه شود این است که به ایمنی کمتر توجه می‌شود. هنگامی که یک حادثه رخ می‌دهد هر چقدر که سریع هم با آن مقابله کنیم اما خسارت بر جای می‌ماند حتی گاهی اوقات عملیات هم می‌تواند عوارضی برای آن ساختمان داشته باشد اما مهمتر از اینکه چگونه مقابله می‌کنیم این است که از قبل از وقوع حادثه به ایمنی بپردازیم. افرادی که در ساختمان‌های بلند زندگی می‌کنند باید نسبت به ایمنی آگاهی کامل داشته باشند چراکه گاهی اوقات سرعت رشد و قدرت یک حادثه فراتر از توان مقابله است بنابراین باید آگاهی لازم در خصوص ایمنی به شهروندان داده شود.

وی ادامه داد: میزان آگاهی جامعه در خصوص ایمنی هنوز به وضعیت مطلوب نرسیده است. مردم باید از سازندگان همچنین از ما ایمنی را مطالبه کنند. چند درصد از مردم ایمنی یک ساختمان را از مدیران یا سازندگانشان مطالبه می‌کنند؟ ما در سازمان آتش‌نشانی به‌تنهایی نمی‌توانیم ایمنی را در ساختمان‌ها کنترل کنیم و مردم باید به ما کمک کنند. ایمنی، از فاکتورهایی است که به‌طور مداوم تغییر می‌کند و باید مطالبه‌گری در مردم تقویت شود.

داوری با بیان اینکه برای حفاظت فردی آتش‌نشانان سال گذشته ۲۰۰۰ دست لباس خریداری شد و امسال نیز ۱۰۰۰ دست لباس در آستانه ورود به سازمان آتش‌نشانی است و تا حدود دو ماه آینده نیز وارد خواهد شد، گفت: کیت حفاظت فردی و دستگاه‌های خاص برای نفوذ به حریق همچنین خودروی تهویه، خودروهای پشتیبانی تنفسی نیز در حال اضافه شدن به سازمان آتش‌نشانی هستند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با اشاره به آموزش گروه‌های هدف گفت: ساکنان برج‌های تهران از گروه‌های هدف سازمان هستند و محتوای آموزشی برای این گروه‌ها آماده شده است. این محتوای آموزشی شامل برنامه ۹۹۹ است که از سال گذشته به ساکنان برج‌های بلند ارائه می‌شود. در این طرح‌ها خلاصه‌وار موارد ایمنی به شهروندان آموزش داده شده است.

داوری تاکید کرد: یکی از بزرگترین مشکلات شهر تهران کشف دیرهنگام حریق است. اگر از مردم بپرسید که این حریق چگونه مشخص شده است یا می‌گویند بوی دود را احساس کردند یا شعله‌های آتش را دیده‌اند اما هیچ‌کس نمی‌گوید دستگاه هشداردهنده، حریق را اعلام کرده است و این نشان می‌دهد که حریق در موقع شروع کشف نشده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین