کد خبر: ۶۰۵۱۸۵
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۹

راستی‌آزمایی اظهارات سعید جلیلی درباره وحدت اصولگرایان

با وجود این که سعید جلیلی، سیاستمدار اصولگرا معتقد است جریان انقلابی در سال ۹۴ و ۹۶ به وحدت رسیده بودند، اما فعالان سیاسی اصولگرا عدم وحدت را یکی از دلایل شکست اصولگرایان در دو انتخابات گذشته می‌دانند.
راستی‌آزمایی اظهارات سعید جلیلی درباره وحدت اصولگرایان
آفتاب‌‌نیوز :

سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲، به‌تازگی در توییتی نوشته‎ است که در انتخابات سال ۹۴ و حتی سال ۹۶ نیز وحدت شکل گرفت و جریان انقلابی در نهایت با یک لیست و کاندیدا حضور داشت، اما چرا به نتیجه نرسید؟ باید تمایز شما با دیگران برای مردم احراز شود. کار یک روز و یک هفته و یک ماه نیست؛ برای پیروزی در انتخابات باید اکثریت جامعه را اقناع کرد.

درحالی‎که جلیلی معتقد است اصولگرایان در انتخابات مجلس شورای اسلامی دوره دهم وحدت داشتند، اما برخی دیگر از اصولگرایان و صاحب‎نظران بر این باورند که اصولگرایان در انتخابات سال ۹۴، جزیره‎ای عمل کرده‎ بودند و یکی از نقاط ضعف آنها، همین عدم اجماع نظر بوده‎ است.

حسین کنعانی‎مقدم، فعال سیاسی اصولگرا و دبیرکل حزب سبز ایران در همین باره به ایرناپلاس می‎گوید: این که اکثریت را به دست نیاوردیم به‎ این خاطر بود که نتوانستیم همه طرف‎های درگیر انتخابات را دور یک میز بنشانیم و این جزیره‎ای عمل کردن، باعث شد نتوانیم حداکثر آرا را به دست بیاوریم.

کنعانی مقدم همچنین توضیح می‎دهد: در سال ۹۴، ما اگر وحدت و ائتلاف را شامل بحث ائتلاف انتخاباتی و ائتلاف سیاسی بدانیم، در بحث انتخابات دو مرحله‎ای به ائتلاف رسیدیم، اما در بحث ائتلاف سیاسی، نتوانستیم سازوکار پایدار و مستمر را ایجاد کنیم که بعد از انتخابات هم بتوانیم کار را ادامه بدهیم.

راستی‌آزمایی اظهارات سعید جلیلی درباره وحدت اصولگرایان

ناصر ایمانی، دیگر فعال سیاسی اصولگرا نیز در گفت‎وگو با ایرناپلاس درباره نقاط ضعف اصولگرایان در انتخابات ۹۴ اظهار می‎کند که یکی از دلایل ناکامی اصولگرایان در این انتخابات، عدم وحدت حداکثری بوده‎ است.

البته ایمانی معتقد است که حتی اگر اصولگرایان در این انتخابات به وحدت هم می‎رسیدند، پیروز میدان نبودند چراکه شرایط جامعه، پذیرای این گروه سیاسی نبود.

مهدی محمدی، فعال اصولگرا نیز به خبرآنلاین گفته بود که از عوامل شکست اصولگرایان، عدم توانایی آنها در ایجاد اجماع است.

مهدی چمران، فعال سیاسی اصولگرا و عضو دوره چهارم شورای شهر تهران نیز معتقد است که وحدت اصولگرایان در عمل نیست. او در این باره به رجانیوز گفته بود: همه وقتی دور هم جمع می‌شوند همین حرف‌ها (وحدت) را می‌زنند، منتهی موقع عملیاتی شدن از مبارزه با آمریکا سخت‌تر است که بتوانیم همه این افراد را در کنار هم قرار بدهیم.

البته به نظر می‌رسد مقصود جلیلی ارائه لیست واحد از سوی اصولگرایان و مقصود منتقدانش، نحوه شکل‌گیری وحدت است.

در انتخابات مجلس و خبرگان در سال ۹۴، اصولگرایان با یک لیست شرکت کردند و در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ نیز سه نامزد فعال بودند که سه روز مانده به انتخابات قالیباف به نفع رئیسی کنار رفت و میرسلیم هم یک شب مانده به انتخابات منصرف شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین