کد خبر: ۶۰۵۶۰۶
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۵

مذاکره ایران و آمریکا درباره صلح افغانستان؟

منابع مطلع می‌گویند واسطه‌ها ماه‌ها است که پیام‌هایی را میان ایران و امریکا انتقال می‌دهند به این امید که طرفین در زمان خصومت شدید در مورد موضوعات مختلف حاضر به گفت‌وگو با یکدیگر شوند.
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- روزنامه عرب زبان "الشرق الاوسط" به نقل از سه منبع آگاه اطلاع داده که واسطه‌های غربی در حال میانجیگری و تلاش هستند تا ایران و آمریکا را برای تقویت امنیت در افغانستان و همکاری و گفت و گو در این زمینه ترغیب کنند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این روزنامه با اشاره به اینکه این تلاش همزمان با تصمیم ترامپ برای پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ امریکا و اقدام در راستای صلح در افغانستان و مذاکره با طالبان صورت می‌گیرد، می‌نویسد: "منابع مطلع می‌گویند واسطه‌ها ماه‌ها است که پیام‌هایی را میان ایران و امریکا انتقال می‌دهند به این امید که طرفین در زمان خصومت شدید در مورد موضوعات مختلف حاضر به گفت‌وگو با یکدیگر شوند.

مذاکره ایران و آمریکا درباره صلح در افغانستان؟

یک منبع آگاه می‌گوید: "افغانستان منطقه‌ای است که زمینه مشترکی برای همکاری ایران و امریکا بر سر آن وجود دارد. امریکا و ایران هر دو علاقمند هستند تا اطمینان حاصل کنند که خروج بیش از 20 هزار نیروی خارجی به رهبری امریکا، افغانستان را بار دیگر به جنگ داخلی نمی‌کشاند و اجازه قدرت‌گیری القاعده و سایر گروه‌های افراطی را نخواهد داد. تهران از سوی دیگر می‌خواهد از ایجاد سیل دوباره مهاجران افغان به آن کشور جلوگیری شود".

"الشرق الاوسط" در ادامه می‌نویسد: "با یان حال، هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که نشان دهد تهران یا واشنگتن آماده هستند اختلافات خود را درباره برنامه هسته‌ای تهران و فعالیت‌ها و اتحادهای امریکا در خاورمیانه برای همکاری در مورد پرونده افغانستان کنار بگذارند".

خبرگزاری "رویترز" نیز گزارش داده که در یکی از پیام‌ها اشاره شده که ایران نگران است که پس از مذاکرات دولت ترامپ با طالبان مبنی بر خروج نیروهای امریکایی و مذاکرات بین افغانی وضعیت در جهت درستی شکل نگیرد و طالبان برتری سیاسی پیدا کند.

منابع مطلع ایرانی گفته‌اند بدین خاطر نگران هستند که رهبران طالبان به آنان گفته‌اند که چیزی کمتر از یک دولت تحت سلطه طالبان را نمی‌پذیرند و به چیزی غیر از آن رضایت نخواهند داد. منابع ایرانی گفته‌اند که در پیام‌های خود خواستار ایفای نقش محوری دولت افغانستان در مذاکرات به جای نقش اصلی امریکا شده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین