کد خبر: ۶۳۶۲۷۰
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵

شرکت‌ها از کجا سرمایه بیاورند؟

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به لزوم آشنایی مدیران شرکت‌ها با انواع روش‌های تامین مالی از طریق بازار سرمایه، گفت: از مهمترین موضوعاتی که به رونق تولید کمک می‌کند، تامین مالی از طریق ابزارهای مالی بازار سرمایه است. شرکت‌ها برای تامین مالی از طریق بازار سرمایه باید استانداردهای حاکم بر این بازار را رعایت کنند.
آفتاب‌‌نیوز :

مهدی مومن‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، درباره لزوم تامین مالی از بازار سرمایه توضیح داد: تامین مالی از بازار سرمایه به طرق مختلفی انجام می‌شود، اما شرکت‌ها بیشتر از طریق افزایش سرمایه و انتشار اوراق اقدام به تامین مالی می‌کنند. تامین سرمایه از طریق افزایش سرمایه برای شرکت‌های بورسی و فرابورسی است که در بازار سرمایه فعالیت می‌کنند. این شرکت‌ها می‌توانند از طریق افزایش سرمایه منابع جمع آوری و برای پیشرفت تولید استفاده کنند.

شرکت‌ها از کجا سرمایه بیاورند؟

وی درمورد انتشار اوراق توسط شرکت‌ها، گفت: همه شرکت‌ها از جمله شرکت‌های سهامی عام و خاص که شرایط دستورالعمل‌های سازمان بورس را داشته باشند می‌توانند از طریق انتشار اوراق اقدام به جمع آوری منابع مالی کنند. اگر به انتشار اوراق عمومیت بیشتری دهیم می‌توانیم بگوییم که ابزار اصلی تامین مالی از این طریق خواهد بود و شرکت‌ها بیشتر تمایل دارند که با این روش‌ها آشنا شوند. افزایش سرمایه با توجه به قانون تجارت انجام می‌شود که از سال ۱۳۴۷ تا به امروز تفاوت خاصی نداشته است. البته موضوع افزایش سرمایه می‌تواند انعطاف‌پذیری‌هایی را داشته باشد و شرایط جدیدی برای افزایش سرمایه شرکت‌ها به وجود آورد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در حوزه اوراق بدهی به دلیل اقداماتی که در سازمان بورس وجود داشته ابزارهای مختلفی در دسترس قرار دارد و جعبه ابزار ما برای تامین مالی در حوزه بدهی تقریبا تکمیل است اما به دلیل پیچیدگی‌هایی که این اوراق، مخصوصا اوراق رهنی، اوراق منفعت و اوراق خرید دین دارد نیازمند این هستیم که مدیران بنگاه‌ها در سمینارها و کلاس‌های آموزشی با این ابزارها بیشتر آشنا شوند. امروزه تصمیم گیری درباره اینکه از چه ابزاری استفاده کنیم خود یکی از مزیت هایی است که یک مدیر می‌تواند داشته باشد. این مزیت مدیر را توانمند تر می‌کند چرا که خیلی از مدیران شرکت ها با ابزارهای مالی آشنا نیستند.

مومن‌زاده افزود: در مجموع تامین مالی از طریق بدهی نسبت به تامین مالی سرمایه‌ای هزینه بالاتری دارد، این را در ادبیات مالی هم می‌بینیم، چراکه به عینه هم می‌توانیم ببینیم که سودی که بابت سهام به سهامداران پرداخت می شود از هزینه مالی که بابت استقراض به تامین کنندگان مالی می دهیم بیشتر است. البته بخشی از هزینه‌های تامین مالی در اختیار شرکت ها نیست بلکه سیاست های پولی و مالی آن را تعیین می‌کند لزوما شرکت ها نقشی در کاهش هزینه تامین مالی پروژه های خود ندارند.

وی با تاکید بر لزوم رعایت استاندارهای حاکم بر بازار سرمایه، گفت: یکی از اتفاق هایی که در بخش خصوصی باید بیفتد تا بتوانند از ابزارهای بازار سرمایه استفاده کنند رعایت استانداردهای حاکم بر بازار سرمایه است. شرکت‌های تامین سرمایه‌ها می‌توانند در این زمینه کمک کنند. خود شرکت‌ها هم می‌توانند با مطالعه استانداردها و دستورالعمل‌های سازمان بورس خود را به سطحی برسانند که بتوانند از ابزارهای تامین مالی استفاده کنند. مثلا شرکت‌ها می تواند از حسابرس‌های معتمد برای حسابررسی صورت های مالی خود بهره ببرند. شرکت ها باید ساختار مالی خود را بهینه کنند. اگر نیاز به افزایش سرمایه دارند این کار را انجام دهند تا به حدی از شرایط اعتباری برسند و بتوانند از ابزارهای بازار سرمایه برای جذب سرمایه استفاده کنند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در بازار سرمایه ایران ارکان مختلفی برای انتشار اوراق وجود دارد، گفت: در کنار ابزارسازی، نهادسازی هم از موضوعات بسیار مهم است. نهادسازی توسط سازمان بورس به حوزه تامین مالی کمک زیادی کرده است و تنوع نهادها مثل صندوق های بازارگردانی می تواند شرایط تامین مالی در بازار سرمایه را تسهیل کند.

مومن‌زاده با تاکید بر لزوم آشنایی مدیران شرکت ها با ابزارهای مالی گفت: هر سال توسط انجمن مالی ایران همایشی برگزار می شود که امسال این همایش درباره تامین مالی از بازار سرمایه است. بنگاه ها با کمبود منابع مالی روبرو هستند و برای رونق تولید بنگاه ها باید موضوعات تامین مالی حل شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین