کد خبر: ۶۳۶۶۷۷
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰

آمریکا یک مقام نظامی را تحریم کرد

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد : واشنگتن "شاوندرا سیلوا" فرمانده ارتش سریلانکا را به دلیل نقش وی در قتل های فراقضایی در طول جنگ های داخلی سریلانکا و همچنین نقض حقوق بشر، در فهرست سیاه قرار داده است.
آمریکا یک مقام نظامی را تحریم کرد
آفتاب‌‌نیوز :

نشریه "دیلی میرور" روز شنبه نوشت: پمپئو در بیانیه ای اعلام کرد مدارک نقض فاحش حقوق بشر که توسط سازمان ملل و سایر سازمان ها علیه شاوندرا سیلوا فرمانده ارتش سریلانکا تهیه شده اند، قابل استناد و مهم می باشند.

تحریم های آمریکا علیه فرمانده ارتش سریلانکا از ورود او و همچنین اعضای خانواده وی به آمریکا جلوگیری می کند.

شاوندرا سیلوا در ماه اوت به عنوان فرمانده ارتش این کشور انتخاب شد. انتخاب سیلوا انتقادات شدید سازمان ملل و همچنین آمریکا را به دنبال داشت. سازمان ملل در ماه سپتامبر، سریلانکا را از ماموریت های حافظ صلح خود حذف کرد.

سیلوا در سال های پایانی جنگ ۲۶ ساله سریلانکا علیه شورشیان تامیل، فرماندهی حملات علیه این گروه را بر عهده داشت. اما پایان این جنگ داخلی بسیار جنجال بر انگیز بود. هزاران غیر نظامی در مراحل پایانی جنگ داخلی سریلانکا کشته شدند. بسیاری از تلفات غیر نظامی در مناطق "امن" که از سوی دولت سریلانکا مشخص شده بودند اتفاق افتاد. تعداد زیادی از بیمارستان ها نیز در بمباران ارتش سریلانکا نابود شدند.

سازمان ملل پیشتر در گزارش جداگانه خود سیلوا را متهم به قتل غیر نظامیان تامیل و شکنجه آنها کرده بود.

گوتابایا راجاپاکس رییس جمهوری جدید سریلانکا در ماه ژانویه سال جاری برای اولین بار اعتراف کرد که بیش از ۲۰ هزار نفر مفقود در طول جنگ داخلی این کشور در واقع کشته شده اند.

بسیاری از اقلیت های تامیل در سریلانکا معتقدند: در سال های پایانی جنگ داخلی سریلانکا هزاران نفر به دست ارتش این کشور به قتل رسیده اند. اما ارتش سریلانکا این اتهامات را رد کرده است.

گروه های طرفدار حقوق بشر تخمین می زنند که حداقل ۴۰ هزار نفر غیر نظامی تامیل در مراحل پایانی جنگ داخلی این کشور به قتل رسیده اند. تاکنون چندین گور دست جمعی در مناطق مختلف سریلانکا کشف شده است اما تعداد بسیار کمی از این افراد شناسایی شده اند.

جنگ داخلی سریلانکا از سال 1983 از سوی اقلیت تامیل برای ایجاد کشوری مستقل به نام تامیل در قسمت های شمالی و شرقی جزیزه سریلانکا آغاز شد.ارتش سریلانکا با شکست شبه نظامیان ببرهای تامیل پس از ۳۰ سال ، به جنگ داخلی در این کشور پایان داد. براساس گزارش های منتشر شده، بین 80 تا 100 هزار نفر، از شبه نظامیان ببرهای تامیل و نیروهای دولتی و افراد عادی در جنگ داخلی این کشور کشته شدند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین