کد خبر: ۶۶۷۶۵۸
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴

فاجعه در دماوند/ شوخی کوهنوردان با کرونا

روز گذشته (پنج شنبه)کوه دماوند باوجود وضعیت قرمز و شیوع مجدد کرونا شاهد تعداد زیادی از کوهنوردان بود.
فاجعه در دماوند/ شوخی کوهنوردان با کرونا
آفتاب‌‌نیوز :

با توجه به شیوع موج جدید کرونا بسیاری از فعالیت های ورزشی لغو شد. حتی باشگاه های ورزشی که مدتی فعالیت خود را آغاز کرده بودند به دلیل شیوع بیماری در شهر های قرمز تعطیل شدند. اما به نظر می رسد که کوهنوردان کرونا را جدی نگرفته اند!

هفته گذشته حدود سه هزار نفر به دماوند و در شرایط قرمز صعود کرده بودند. این صعود در حالی صورت گرفت که فدراسیون کوهنورد اعلام کرده بود که پناهگاه های خود را تعطیل کرده است.

اما فاجعه دیگر، روز گذشته(پنج شنبه) در دماوند رخ داد. این کوه زیبا با توجه به اینکه باز هم فدراسیون کوهنوردی اعلام کرده بود که پناهگاه هایش هیچ گونه خدماتی را ارائه نمی دهد مملو از جمعیت بود!

عکس ها و فیلم های منتشر شده نشان می دهد که هیچ نظارتی بر صعود ها وجود ندارد. درحالی که کادر درمان در شرایط بسیار سختی به سر می برد به نظر می رسد اینگونه صعود ها باعث شیوع بیشتر کرونا خواهد شد.

فدراسیون کوهنوردی به عنوان متولی صعود های ورزشی باید جلوی این تجمعات را بگیرد. البته فدراسیون روز چهارشنبه طی اعلامیه ای اعلام کرد که هیچگونه خدماتی به کوهنوردان در پناهگاه ها داده نمی شود اما نکته ای که بسیار به چشم آمد عدم مسئولیت تجمعات توسط این فدراسیون بود و حتی فدراسیون کوهنوردی توپ را به زمین شهرداری رینه انداخت و آنها را مسئول این اتفاقات دانست.

در اطلاعیه فدراسیون کوهنوردی آمده بود: " نظر به اعلام ممنوعیت تردد در صعود به قله دماوند توسط بخشداری لاریجان و به رغم نادیده گرفتن درخواست مذکور توسط شهرداری و شورای شهر رینه، پناهگاه‌های فدراسیون از ارائه خدمات به کوه‌نوردان گرامی معذور است."

حتی فدراسیون کوهنوردی اعلام کرد که مسئولیت هرگونه رخداد ناشی از نادیده گرفتن بیماری کرونا بر عهده نهادهای متخلف است.

با این وضعیت و عدم قاطعیت فدراسیون در بیانیه هایش انتظار چنین جمعیتی را می توانستیم داشته باشیم. حتی در این اطلاعیه مسئولیت شیوع کرونا بر عهده نهاد های مختلف گذاشته شده است! باید دید که فدراسیون کوهنوردی، منظورش از نهادهای مختلف دقیقا چه نهادهایی است و مسئولیت این اتفاقات با کیست؟

اولین و جدی ترین اقدام برای جلوگیری از صعود به دماوند می تواند مسدود کردن جاده های منتهی به دامنه کوه می تواند باشد اما آیا فدراسیون و سایر نهادها درخواستی از نیروی انتظامی منطقه برای انجام چنین کاری داشته اند یا تنها در حد یک بیانیه مسئولیت را از شانه خود برداشته اند؟

امید است همین نهاد های مختلف که واقعا مشخص نیست "که" و یا" چه "هستند به این موضوع ورود کرده و با کمک فدراسیون کوهنوردی از تجمع زیاد افراد جلوگیری کنند.

همچنین به نظر می رسد که باید خود کوهنوردان بیشتر رعایت کنند تا از گسترش ویروس کرونا جلوگیری کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین