کد خبر: ۶۶۹۵۸۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۰

قیمت دلار کاهش پیدا می‌کند؟

: روند قیمت‌ها در بازار ارز، از پرنوسان بودن این بازار حکایت دارد؛ اگرچه افزایش قیمت‌ها در این چند روز آن‌چنان نبوده است، اما با این حال، این نگرانی و ابهام وجود دارد که آیا شرایط این روزهای بازار، احتمال رشد قیمت‌ها را خبر می‌دهد.
آفتاب‌‌نیوز :

در هفته جاری و پس از تعطیلات، قیمت دلار در صرافی‌های بانکی به بیش از ۲۳ هزار تومان و در بازار به بیش از ۲۴ هزار تومان افزایش یافت. این افزایش قیمت‌ها تا دیروز بعدازظهر ادامه داشت، تا این‌که از بعدازظهر قیمت‌ها روند نزولی به خود گرفت و قیمت دلار در صرافی‌های بانکی به کمتر از ۲۳ هزار تومان کاهش یافت.

در حال حاضر آنچه که از وضعیت قیمت‌ها در بازار دلار مشاهده می‌شود، قیمتی در حدود ۲۴ هزار و ۳۰۰ تومان است. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی هم ۲۲ هزار و ۷۰۰ تومان است.

قیمت دلار کاهش پیدا می‌کند؟

اما چرا قیمت ارز در روزهای گذشته تا این حد نوسان داشته است؟ برخی از تحلیلگران اقتصادی اعتقاد دارند که تعطیلات روزهای گذشته باعث افزایش تقاضای مقطعی در بازار شده که این امر در نوسانات روزهای اخیر بی‌تاثیر نبوده است و با کاهش این فشار در روزهای آتی، شاهد ثبات و تعادل در بازار خواهیم بود.

به باور آنها، سفته‌بازان و نوسان‌گیران به دنبال سوءاستفاده از این شرایط هستند و از طریق معاملات صوری و شبانه، سعی در دست‌کاری قیمت‌ها و فروش ارزهای خود در قیمت‌های بالا هستند.

نرخ ارز پایین می‌آید؟
نکته‌ای که در این میان مطرح است، این‌که می‌توان انتظار تعادل قیمت‌ها در روزهای آینده را داشت؟ احمد حاتمی‌یزدی، کارشناس اقتصادی در این خصوص در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین تاکید دارد؛ در همین شرایط بازار ارز به درستی مدیریت شده و طبیعی است در این تنگنا و فشار نوسانات کمی افزایش یابد، اما به نظر می رسد دامنه نوسان در همین محدوده باشد.

از سوی دیگر، به نظر می‌رسد همچنین با متعادل و منطقی شدن روند بازار سرمایه در روزهای اخیر، بورس توان اثرگذاری خود بر نرخ ارز را از دست داده و بازار ارز توجیهی برای افزایش قیمت از محل شاخص بازار سرمایه ندارد. این در شرایطی است که گفته می‌شد وضعیت بازار سرمایه در هفته‌های اخیر، در نوسان نرخ ارز بی‌اثر نبوده است.

در این میان، کارشناسان معتقدند برخلاف این‌که جوسازی‌هایی صورت می‌گرفت که با فعال شدن مکانیسم ماشه، بازار ارز دچار به‌هم‌ریختگی می‌شود، اما فعال شدن مکانیسم ماشه از طرف آمریکا غیرمحتمل به نظر می‌رسد؛ چرا که اخبار روزهای اخیر رسیده نشان می‌دهد که طرف‌های اروپایی، روسی و همچنین چین اعلام کرده‌اند که آمریکا نمی‌تواند چنین کاری انجام دهد و آنان به برجام پایبند خواهند ماند.

به باور تحلیلگران اقتصادی، بخشی از نوسانات نرخ ارز در روزهای گذشته مربوط به همین عامل بوده و اثر آن پیش‌خور شده است.

اتفاقاتی که به کاهش نرخ ارز کمک می‌کند
در این شرایط، آنچه که از شرایط ارزی کشور قابل رصد است، این‌که در پی سیاست‌های جدید بازگشت ارز حاصل از صادرات، شواهد حاکی از استقبال این سیاست‌ها و عرضه ارز توسط صادرکنندگان در بازار دوم به‌صورت اسکناس و حواله بوده است؛ به طوری که در دو روز کاری گذشته کل معاملات بیش از ٣٠٠ میلیون دلار بوده است.

به عبارتی، از ابتدای شهریور روند عرضه ارز در نیما به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته و تخصیص ارز روال عادی دارد. این امر به اعتقاد کارشناسان، موید استقبال صادرکنندگان از قیمت‌های کنونی نرخ ارز و بهبود روند صادرات غیرنفتی کشور پس از شوک ناشی از شیوع ویروس کرونا است و تداوم آن دست بازارساز برای تامین و تخصیص ارز کالاهای وارداتی به کشور و کنترل بازار را بازتر خواهد کرد.

در این میان، با توجه به این‌که اقدامات بانک مرکزی و وزارت امورخارجه برای آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در برخی از کشورها شدت یافته، در صورت تحقق این امر در بازار ارز امکان کاهش قیمت‌ها وجود خواهد داشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
0
1
هنوز سخنان اخیر رییس جمهور(هفته آینده اتفاق اقتصادی خوبی در راه است) فراموش نشده. نتیجه اش این بود 90 درصد آدمها سرمایه شان را در بورس حدود 40 در صد سرمایه را از دست داده اند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
0
1
مگر در 40 سال گذشته تجربه ای از کاهش دارید
نه کاهشی در راه نیست
مگر. قطعنامه ای جدید و نوشیدنی خاصی روال روبرو
تا 50 هزار تومان نشانه دارد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین